Udda DH-cykel

Den får väl klassas som leksak för folk med förmycket pengar, går ju bara att rulla med den inte ens sparka sig fram på plan mark.
 
Ser ut att vara grumt jobbigt för knäna om inte annat...

Ska man släpa en rygga uppför som ska hjälpa en ned sedan skulle jag föredra en skärmflygarutrustning. :)
 
Aahh, jag har alltid undrat vad definitionen av en downhillcykel är. Tur att Ny Teknik kan reda ut det åt mig.
"Den saknar alltså både trampor och sadel och är enbart anpassad för att rulla i nedförsbackar. "
Sen så vaknar språkpolisen i mig; att inte ens en tidning som Ny Teknik kan använda rätt ord förvånar mig lite. Trampor, vad är det?

Och för det priset får man ju en hyffsat kompetent cykel som även går att trampa...
 
Jag skulle

säga att cykeln har fotstöd eller fotpinnar men inte trampor.

Verkar vara en kul uppfinning som passar i många alpbyar för rekreation och motion.

Thure
 

Aktuellt

På turskidor mellan stugor – ny bok guidar till svenska fjällen

I över 30 år har Oskar Karlin skidat mellan stugor i den svenska fjällvärlden. Nu har han samlat kunskaper, råd och tips i en 400 sidor tjock bok.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Vinn ”Turskidåkning” av Oskar Karlin!

Med sin nya bok vill Oskar Karlin inspirera fler att upptäcka den svenska fjällvärlden på turskidor. Här har du chansen att vinna boken!

”När isen ligger i skärgården släpper jag allt”

I mitten av november lade sig de första skridskoisarna i Stockholm. Vi har pratat med Pamina Falck, kommunikationsansvarig på SSSK, om säsongstarten.

Grus74

Avstängd
Okej, nu är DH en någorlunda ny grej för mig men... alltså... det ÄR enklare med dämpare på cykeln. Jag fattar hela harcore-grejen med att piska ner för backen med en stum cykel men det är inte för mig. Jag tar en vanlig model med dämpare. Och pedaler. Tack ;)

Däremot, nio kilo!? JA TACK!
 
Verkar vara dämpat bak också?

Den som kan lite mera tyska kanske kan översätta korrekt:

Fahrwerk: Einklappbare Parallelogramm-Federgabel vorn
Gedämpfte Schwinge am Heck enligt http://www.bergmoench.com/technik.php

Google översätter till lite piffiga texten:

Uppskov: indragbar PARALLELLOGRAM främre hjulupphängningen
Ångad swingarm på baksidan

Thure
 
Den som kan lite mera tyska kanske kan översätta korrekt:

Fahrwerk: Einklappbare Parallelogramm-Federgabel vorn
Gedämpfte Schwinge am Heck enligt http://www.bergmoench.com/technik.php

Google översätter till lite piffiga texten:

Uppskov: indragbar PARALLELLOGRAM främre hjulupphängningen
Ångad swingarm på baksidan

Thure

"Hopfällbaar dämpad gaffel fram och dämpad swing i häcken"

Med det ser ju ut som om det är en gummikudde som står för dämpningen bak. Och den där gaffelkonstruktionen provades på cyklar för ca 10(?) år sedan tror jag. Den funkade nog inget vidare eftersom konstruktionen inte fick fäste?
 
Med det ser ju ut som om det är en gummikudde som står för dämpningen bak. Och den där gaffelkonstruktionen provades på cyklar för ca 10(?) år sedan tror jag. Den funkade nog inget vidare eftersom konstruktionen inte fick fäste?

Elastomerkuddar som sköter dämpning är ganska vanligt i lågbudgetprylar, inget konstigt där.

Parallellogramgafflar är rätt häftiga faktiskt. Det svåra är väl att göra dem lättare och bättre än dagens teleskopgafflar. Cyklister är i gemen rätt viktkänsliga.

BMW (?) har eller har haft en motorcykel med parallellogramgaffel vet jag.

Rent teoretiskt borde de bli mer följsamma då bussningarna i en teleskopgaffel ofta har en del friktion, så kallad "stiction". Fast den där "DH" cykeln har ju en vanlig bakdämpare på parallellogrammet så problemet finns kvar (om än i bästa fall halverat).

Andra kul framgaffelkonstruktioner är Cannondale Lefty, men den förutsätter jag att alla har sett?

http://si6.mtb-news.de/fotos/data/500/lefty_sauber.JPG

Fullt i nållager och benen är hexagona för att förhindra vridning. Lär funka minst lika bra som klassiska teleskopgafflar. Besvärligt att montera sensor till hastighetsmätare men mycket enklare att laga punka...


En annan "udda" design är upp-o-nedvända gafflar alá Maverick http://www.maverickbike.com/main/do/Fork_Technology

Fördelen är lägre massa som ska röra sig över terrängen men nackdelarna är bl.a. mindre styv gaffel (normalt finns en brygga mellan nederbenen ovanför hjulet) och att taskiga packboxar kommer pissa ned bromsskivan med olja...
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips