UCI förbjuder skivbromsar på landsvägsracer

När 20-30 cyklister rasar i backen i 50-60 km/h finns stor risk att bromsskivorna träffar andra cyklister på marken. Om de aktiva ser det som en ökad risk är det väl bra att förbundet lyssnar?

Men vilka andra delar på cykel är också farliga i samma situation?
Och hur mycket bättre är skivbromsar i en annan situation då det krävs ett hastigt stopp - kanske hinner man bromsa och väja om man har skivbromsar?

Tävlingscyklister har börjat använda cykelhjälmar - ska de kanske ha fler andra skydd, på sig själva eller cykeln? Denna utveckling kan säkert driva fram skyddsutrustning även för oss amatörcyklister på sikt.

/Patrik,
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Det kanske inte alls har med säkerhet att göra utan att mota utvecklingen. I dag är minimivikten för en ram ( cykel ) högre än man kan tillverka, alltså finns det utrymme för skivbromsar som väger mer. Det lär försvinna över tid detta förbud men jag finner det OK. Det håller priserna nere för cyklarna. Annars behöver du en 600 g ram för att fästa allt i (dyrt). Istället för en 1 kg ram.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips