Hydrauliska skivbromsar, ena kolven fast, andra återgår inte.

Hej alla,

Jag var ute på en lite längre (för mig ;)) tur här om dagen, som blev lite kortare än väntat då främre broms på cykeln började strula - bromskloss låg mot skiva, lät och gjorde det extra tungt. Det slutade med att jag fick montera bort skivbromsen och eltejpa fast på framgaffeln och förlita mig på bakbromsen.

Nu vid närmare inspektion har jag noterat att den ena kolven i bromsen inte rör sig alls (sitter fast i sitt innre läge) och den andra är, vad jag tror, i ett onormalt 'normalläge'. Den sticker ut mer och verkar inte vilja återgå mer än någon halv milimeter kanske.

Utan att påverka läget med bromshandtaget så är det knappt att jag får in bromsskivan mellan bromsbeläggen, även om jag manuellt försökt trycka in den ena kolven så mycket jag klarar av innan (någon som har förslag på lämpligt verktyg/metod för detta f.ö.?).

Troligtvis har den ena kolven suttit fast ganska länge då jag tyckt att framhjul/gafflar betett sig konstigt vid inbromsning (ser ut ungefär som att avstånd mellan gaffel och hjul kraftigt minskat vid framhjulsbromsning).

Jag tog bort bromsbeläggen för att försöka motionera kolvarna, vilket jag tror ledde till att den ena, redan utstickande kolven, kom ut lite väl långt och en liten mängd olja sipprade fram från infästningen. Den kolv som satt fast i inre läget rörde sig inte.


Någon som har varit med om liknande? Någon som har bra tips på hur jag får ut den kolv som sitter fast?

Jag gissar att jag behöver lite ny olja då det läckt ut lite.

I övrigt är en tanke att på något sätt trycka in och hålla kvar den kolv som inte återgår och sedan bromsa med bromshandtaget för att på så vis få extra tryck på den kolv som sitter fast, iom att den ena kolven är i sitt inre läge och inte rör på sig, borde det bli trängre i systemet och större kraft appliceras på den kolv som tidigare inte velat röra på sig.


I värsta fall får cykelverkstan fixa det, men, det är ju betydligt roligare och vettigare att klara av det själv då det inte alltid är så att man har en cykelverkstad runt hörnet ;).

Alla idéer, förslag och erfarenhetsskildringar är varmt välkommet!

Här är lite bilder och manual på bromsen i fråga, som i övrigt sitter på Nishiki Pro SLD som standard.

http://techdocs.shimano.com/media/t.../BRM765/SI_8A30G_Sw_v1_m56577569830604914.pdf
 
Skivbromsar är känsliga för föroreningar. Därför är de inte lämpliga i alla miljöer.
En lös skivbroms kan du rengöra med t ex rödsprit så att den blir utvändigt ren, penslar och borstar brukar vara bra hjälpmedel.
Smuts eller rost som fått bromscylindrarna att byrolåda sig kan givetvis avlägsnas, nya tätningar monteras och bromsen fylls med ny bromsvätska efter det den monterats på cykeln.
Jobbet är enkelt, givetvis måste bromsen luftas före bruk.
För att få ut cylindrarna är tryckluft en enkel metod.
Tror du inte på dig själv lämna in till service/utbyte. Ny broms kostar väldigt mycket mer än packningar och knofett.
 
Luftade precis min Hayes bromsar, för att få till det vettigt behövde jag ett luftningskit (bleed kit), jag vet inte om Shimano är annorlunda. För bättre svar kan jag rekomendera happymtb.org
 
Hade liknande

problem med mina Magura Julie skivbromsar. Fick råd om hur jag skulle motionera/mobilisera kolvarna här i en tidigare tråd. Antar att du får göra liknande med dina bromsar.

För mig har bromsarna fungerat prickfritt efter detta förutom att jag haft lite bromsoljeläckage uppe vid handtagen.

Thure
 
Skivbromsar är känsliga för föroreningar. Därför är de inte lämpliga i alla miljöer.
En lös skivbroms kan du rengöra med t ex rödsprit så att den blir utvändigt ren, penslar och borstar brukar vara bra hjälpmedel.
Smuts eller rost som fått bromscylindrarna att byrolåda sig kan givetvis avlägsnas, nya tätningar monteras och bromsen fylls med ny bromsvätska efter det den monterats på cykeln.
Jobbet är enkelt, givetvis måste bromsen luftas före bruk.
För att få ut cylindrarna är tryckluft en enkel metod.
Tror du inte på dig själv lämna in till service/utbyte. Ny broms kostar väldigt mycket mer än packningar och knofett.

Är de mest lämpade i kliniskt rena miljöer då? :). Nåja, har kört 90% av de 300 milen på torr asfalt. Övriga 10% har varit skogsstig/grusväg eller i regn. Nu var det dock under ett ösregn som det inträffade. Men, det borde de väl klara?

Jag gissar att rengöring av en lös kolv är önskvärt om man ändå håller på att byta olja, för att på så vis bli kvitt eventuella föroreningar som annars snart kontaminerar den nya?

Om kolven sitter fast i huset, så är det svårt att få bort rost/smuts. Tryckluft har jag inte enkel tillgång till i dagsläget.

Vad tror du om min nämnda metod om att tvinga den ena (nu rörliga) kolven kvar i opåverkat läge för att få mer kraft på den som sitter fast?

Jag har noterat att jag på bromshandtaget utöver de två vanliga torx-skruvarna också har en tredje skruv. Lossar man endast denna så kommer man åt oljan. Då den är gängad där, är det kanske möjligt att fästa nippel för tidigare nämnda metod med tryckluft? Tryckluft dock, innehåller ju ofta olja/annat skit. Vill jag ha in det i mitt bromssystem? Annars kanske den helt enkelt är till för att fylla på olja i toppen utan att öppna upp systemet helt?

Tack för ditt svar.

Luftade precis min Hayes bromsar, för att få till det vettigt behövde jag ett luftningskit (bleed kit), jag vet inte om Shimano är annorlunda. För bättre svar kan jag rekomendera happymtb.org

Det finns en uppsjö med youtubeklipp t.ex. på hur man gör egna kit som ska vara som likvärdiga vad man kan köpa. Har själv varit ute och provianterat lite verktyg/utrustning. Missade dock en skiftnyckel/7:ans ringnyckel för nippeln på själva bromsoket.

problem med mina Magura Julie skivbromsar. Fick råd om hur jag skulle motionera/mobilisera kolvarna här i en tidigare tråd. Antar att du får göra liknande med dina bromsar.

För mig har bromsarna fungerat prickfritt efter detta förutom att jag haft lite bromsoljeläckage uppe vid handtagen.

Thure

Jag försökte tidigare idag motionera dom. Problemet som uppstod var dock att det enbart var den ena kolven som verkar vara rörlig. Imorgon ska jag försöka att tvinga den i dagsläget rörliga kolven i "öppet" läge, inne i huset så att säga, och sedan motionera den.

I nuläget känns det som (tror jag iaf ;)) att det är luft i systemet då det inte är något motstånd alls i bromshandtaget. Så imorgon blir det blödning/luftning/oljebyte, för att därefter testa att motionera igen.

Det är lite bökigt det här, när man inte riktigt vet vad man håller på med, eller är van med ingreppen. Men kul är det iallafall :).

Tack för alla svar hittills!
 
Skivbromsar med en fast kolv och en rörlig sitter monterade på ett flytande ok, med frigångsbultar, Så att ignorera problemet är ingen lösning. Din broms kräver rörliga kolvar. Du kan dra av skivan/dotorn/disken.

Vad kostar utbytesdelen, Ok med belägg?
Vad kostar tätningar och belägg?
Vad är du villig att göra själv?

Vad tar cykelmeken?

Enbart cykelpump av golvmodell (min klarar lätt 8 kg) brukar räcka för att få ut cylindrarna, anpassning med slang och nippel etc brukar inte vara så besvärligt. I skruvstycke brukar det gå att få ut cylindrarna med redskap, Nyckel eller tänger, mellanlägg så att du inte skadar metallen. Börja med att trycka in kolven så att den sitter rakt i cylindern.
Rost kan skavas av från kolvarna och inne i cylindern slipar man bort rost med fjäderbelastade brynstenar, tvättar rent med sprit. Ta aldrig bort mer matrial an nödvändigt! Tätningar och damskydd skall monteras med rätt bromsgummi silicon efter anvisningarna.

Fråga gärna en bilmek hur han gillar skivbromsar bak på bilar!

Jobbet är inte speciellt svårt och kräver inte större hammare men mera fiffighet.
go tur
 
Skivbromsar med en fast kolv och en rörlig sitter monterade på ett flytande ok, med frigångsbultar, Så att ignorera problemet är ingen lösning. Din broms kräver rörliga kolvar. Du kan dra av skivan/dotorn/disken.

Vad kostar utbytesdelen, Ok med belägg?
Vad kostar tätningar och belägg?
Vad är du villig att göra själv?

Vad tar cykelmeken?

Enbart cykelpump av golvmodell (min klarar lätt 8 kg) brukar räcka för att få ut cylindrarna, anpassning med slang och nippel etc brukar inte vara så besvärligt. I skruvstycke brukar det gå att få ut cylindrarna med redskap, Nyckel eller tänger, mellanlägg så att du inte skadar metallen. Börja med att trycka in kolven så att den sitter rakt i cylindern.
Rost kan skavas av från kolvarna och inne i cylindern slipar man bort rost med fjäderbelastade brynstenar, tvättar rent med sprit. Ta aldrig bort mer matrial an nödvändigt! Tätningar och damskydd skall monteras med rätt bromsgummi silicon efter anvisningarna.

Fråga gärna en bilmek hur han gillar skivbromsar bak på bilar!

Jobbet är inte speciellt svårt och kräver inte större hammare men mera fiffighet.
go tur

Att ignorera problemet har jag inte tänkt göra. Tanken var att försöka pressa ut den ena kolven mha hydrauloljan i systemet. Min förhoppning är att det f.n. är för lite olja i systemet för att pressa ut kolven som kärvar lite. Hur den teorin står sig i praktiken och hydraulikvetenskap är jag dock osäker på.

Ett nytt set med bromsreglage, ok, slang och belägg går på 214:- från Rosebikes. Då är paketet fyllt på förhand. Bara att skruva. Alternativ om jag inte löser det själv.

Tätningar vet jag inte vad det är för några eller hur jag listar ut. Det sitter några på reglaget vet jag iaf :).

Jag är villig att göra så mycket som möjligt utan att investera i en hel verkstad (däremot komplettera verktygslådan med sådant som kommer användas mer än en enstaka gång). Inte för att det blir billigare, utan för att jag vill kunna laga och utföra underhåll i så stor sträckning som möjligt.

Cykelmeken har jag inte frågat än, det är sista utvägen :).

Jag har nån rejäl pump som ska kunna klara 11bar. Just att ansluta pumpen till systemet i sig är jag osäker på exakt hur. Men, det lär finnas nipplar/ventiler/adaptrar för ändamålet? Något Biltema kanske har i sitt sortiment?

Jag ska undersöka närmre.

Bra att det vankas pissväder, då kan jag hålla mig inomhus och dona med cykeln och ha gott samvete.
 
Med ett rör in och luftnippel på andra sidan behöver du kolven som rör på sig i systemet för att bygga upp trycket. På bil och mcskivbromsar har jag bl a kört med skruvtving för att hålla in friska kolven.
214 låter billigt.
 
Med ett rör in och luftnippel på andra sidan behöver du kolven som rör på sig i systemet för att bygga upp trycket. På bil och mcskivbromsar har jag bl a kört med skruvtving för att hålla in friska kolven.
214 låter billigt.

Tack.

Jag har nu bytt olja i systemet och av någon anledning så är båda kolvarna rörliga igen och verkar återgå till sådant läge att de ej ligger emot när bromsreglage är opåverkat.

Dock är bromskraften ytterst liten nu vid testkörning, möjligt att beläggen fått ett stänk av olja på sig.
Dessa, samt kolvar och andra delar av broms ska försöka rengöras med isopropanyl. Blir det inte bättre ska det testas med nya rena belägg (som dock kommer behöva "köras in" innan bromsförmåga fås).

Vid bromsning kan jag dock fortfarande se hur hjulet snedställes. Alltså från att gå som " I " till " / " (om sett framifrån cykeln). Dock inte riktigt sådan lutning, men absolut påtaglig och känns inte betryggande. Vid opvåerkat bromsreglage kan jag se att det är ett större mellanrum mellan ena belägget jämfört det andra. Någon form av distans/shims ska försöka improviseras ihop. En bit aluminium från Spendrups Bright brew ölburk är trolig kandidat.

Meklandet fortsätter. Vackert väder har det varit hela helgen, SMHI spådde fel igen. Men, benen behöver ändå få vila lite.

To be continued...
 
Du verkar vara på god väg. Beläggen kan rengöras med trasa och rödsprit, Ytan på bromsbeläggen kan ruggas på en bit grovt vattenslippapper som du fäster med vatten på en plan glasruta. Shims kan ibland behövas. Backar du in båda kolvarna med tving, jo då stiger nivån i resorvaren vid handtaget, men den går ju att sänka med hjälp av en spruta, sug, eller en bit vindrutespolarslang. Ökar sannorlikt möjligheten att få ut båda kolvarna lika mycket. Det är värt att försöka det är tänkt att det skall fungera så.
go tur
 
Det verkar ha fungerat med aluminiumshimsningen vid en snabb testrunda. Ännu ej gett mig in på att göra rent beläggen/kolvar. Hela hjulet verkar inte snedställas iaf.

Tror jag behöver lufta systemet igen/bättre dock. Även om det är motstånd i reglaget nu så är det långt ifrån hur det en gång varit. Förhoppningsvis ska det gå bättre nu när jag redan fått göra det nån gång innan.
 
Luftade om systemet och försökte göra rent beläggen med bara isopropanyl och en trasa. Ej något slippapper dock. Bromsförmågan blev inte bättre, däremot trycket i reglaget.

Jag slängde på ett par nya belägg och märkte att de tog i skivan i neutralläge. Dän med hjul och belägg igen, trycka in kolvar (däckavtagningsverktyg i plast funkar fint), i med belägg, skruva fast bromsok halvdant, på med däck, tryck ihop bromsreglage, dra åt skruvar för bromsok ordentligt, släpp efter på bromsreglage, snurra hjul. Felfritt.

Tog en provtur, inte helt imponerad av bromsförmågan, tröck in bromsreglage lite lätt så att det bromsade något, trampa ett par hundra meter, bromsförmågan blev snabbt bättre.

Noterade dock att bromsbeläggen ej var helt centrerade runt skivan. Nu var det utrymme åt andra hållet.

Dän med allt igen - ta bort alu-shimsen, på med allt, provtur. Klockrent.


Det jag ändå kan notera är " / " vridningen vid bromsning. Den verkar vara väldigt beroende på hur hårt jag spänner åt quickreleasen helt enkelt. När jag sätter dit hjulet så hårt jag kan tror jag inte att hjulet snedställer sig, möjligen lite. Detta kan iaf bara noteras när jag sitter på cykeln och rullar. Med cykel i mekställ är det inget jag kan se.

Kanske är det jag som hela tiden dragit åt quick-releasen för löst? Nu sitter den så hårt att det inte finns någon möjlighet för mig att dra ut den för hand... får nog bruka däckavdragare som hävarm.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.