U-bult till low-rider

Hej
Jag har en low-rider som jag skulle vilja flytta till min nya cykel, men framgaffeln är så grov att U-bultarna inte passar. Jag har letat på massor av ställen, byggvaruhus som Fredells (störst i Stockholm?), bult- och skruvspecialist (Sieverts), cykelaffärer, Clas Ohlson...Några av affärerna har dylika beslag men i alldeles för grova dimensioner.

Vad jag menar med U-bult är ett U med gängor i båda ändarna, samt helst en gummiklädd böj! Någon som vet var man kan hitta dylikt, dimension på gängan ~4,5 mm.
Hoppas på er hjälp!
Daniel
 
Du kan köpa en gängad stång och en bit plastslang. Såga av två lagom långa bitar av stången, trä en bit plastlang på mitten och böj till dem.

Hälsningar
Harald
 
Jag skulle nog såga av stången efter att jag böjt till den... Om du inte hittar någon slang i passande diameter kan du alltid klippa till lite kasserad cykelslang och linda runt (inte lika smidigt förstås).
 
Kolla om de finns avgas-klamrar med tillräckligt liten diameter och gör nya hål i lowridern (om den är av typen blackburn eller bor yueh)skulle ja göra.
 
En kamrat till mig

En av mina kompisar monterar low-rider på sin Univega Alpine 5.5 med hjälp av ett plastat hålband i metall från Clas Olsson bult och självlåsande muttrar.

Hålbandet är kapat i en längre och en kortare bit för varje gaffelben.

Den kortare sitter mot low-ridern och den längre rundsr gsffeln. Två bultar håller klappet på var sida av cykeln. Muttrarna är givetvis självlåsande.

Konstruktionen har för Bosse hållit på flera cykelsemestrar, nu senast på vår gemensamma 80-mila tripp i Norge.
 

Aktuellt

20 år av diskussioner om torkad mat – och 10 tips!

I år har en av Utsidans populäraste forumtrådar, "Torka mat", varit aktiv i 20 år. Här bjuder vi på tips till dig som vill börja torka egen utemat!

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.
Klippa till plåt?

Jag skulle vara litet rädd för att belastningen från low-ridern skulle komma på för liten yta av framgaffelns ben så att denna deformeras och brister. Därför skulle jag leta i lådorna efter plåtbitar och bocka dessa runt gaffeln med ett mellanlägg av textiltape eller gummi. Plåtslingan skulle jag borra hål i i ändarna och så skruva ihop det hela med en bult och mutter så att plåten bildar en ögla runt gaffeln. Ungefär så ser det ut på fästena som jag fick med min lowrider.

Naturligtvis ännu bättre med lödda fästen på framgaffeln.

Kanske går det också att få någon form av upphängning av lasten via bricka runt framhjulsaxeln? Framgaffeln borde vara mest lämpad att ta upp belastningen från axeln?

Lycka till Thure
 
Re: Klippa till plåt?

thureb; sa:
Jag skulle vara litet rädd för att belastningen från low-ridern skulle komma på för liten yta av framgaffelns ben så att denna deformeras och brister.

Lycka till Thure

Skulle förvåna mej mycket om framgaffeln skulle brista av den belastningen, den ska väl tåla betydligt mer än så. Dessutom är ju originalfästanordningen just U-bultar, och drar man åt så mycket man kan så brister nog gängorna eller själva lowridern innan gaffeln.
 
Re: Re: Klippa till plåt?

mördarsnigel; sa:
Skulle förvåna mej mycket om framgaffeln skulle brista av den belastningen, den ska väl tåla betydligt mer än så. Dessutom är ju originalfästanordningen just U-bultar, och drar man åt så mycket man kan så brister nog gängorna eller själva lowridern innan gaffeln.

Hoppas du har rätt. Vad jag är rädd för är att det skall bli en brottanvisning om framgaffelbenet bucklas till när man drar fast fästet av lowridern. Framgaffelbrott är inte vad man önskar sig och när det skulle kunna inträffa är när man kör ner i ett potthål i hög fart med fullt lastad cykel. Framgaffeln är en delikat konstruktion som skall flexa.

Thure
 
Cykelcity i Götet

Jag har själv en ganska kraftig framgaffel på min Cyclepro med några år på nacken. Jag köpte ett set från ovan nämnda butik och det bestod av två slangklämmor m. gummiskydd o två metallplattor som klämms mellan klammern och gaffeln. Trodde inte på idèn först, men två sommarturer senare sitter dom säkert än.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips