Tyst brännare på fotogenkök

Hittade ett Svea 154 på ÖB och vill höra om någon vet hur brännaren fungerar. Att det är en tyst brännare har jag hittat på http://spiritburner.crosswinds.net/index.htm men själva koppen där gaslågan kommer ut sitter fast med en ståltråd som blir glödande när man använder köket.
Ståltråden går tvärs över koppen och är bara vikt i hålen i kransen runt brännaren.

För mig ser det ut som en komponent som man får byta med tiden och den lösningen ser inte ut att vara en permanet lösning. Är det fel på mitt kök eller finns det en logisk förklaring till den simpla lösningen på ett så fint kök i övrigt?

Tråd

Jag känner inte till den specifika kökmodellen, men jag har också sett lösningen med ståltråd förut. På modernare brännare sitter hatten fast med en enkel bajonettfattning i det underliggande godset. Finns det ingen sådan på köket ifråga? Det är inte så att tråden bara är en säkerhetsåtgärd eller transportsäkring?

Även om tråden är det enda som håller fast hatten så tror jag att det fungerar ganska bra även i längden. Man kan nog behöva byta tråden efter ett antal timmars drift, men det är väl inte så svårt. Något bra svar på varför denna lösning används har jag dock inte.

Peter

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Svea 154

Jag har också ett sådant kök. samt några andra modeller med dennna lösning. Det funkar fint med ståltråden du kommer inte att behöva bytta den på mycket länge. Genomgående kan man säga att på äldre kök som är avseda för transport finns denna lösning med en ståltråd, på kök för "fast bruk" så saknas den.

/Mathias

Re: Svea 154

Landrover; sa:
Jag har också ett sådant kök. samt några andra modeller med dennna lösning. Det funkar fint med ståltråden du kommer inte att behöva bytta den på mycket länge. Genomgående kan man säga att på äldre kök som är avseda för transport finns denna lösning med en ståltråd, på kök för "fast bruk" så saknas den.

/Mathias

Ja det verkar vara så att det enkla gäller. Men jag kommer med några följdfrågor till fotogen experter.

Om jag pumpar upp trycket under förvärminingen läcker det ut fotogen så jag får elda fotogen ett tag i flytande form. Vart är felet ? Läckande packning eller ska man vänta med pumpa?

Vad är det för packningar, nu tog jag gängtape på övergången mellan brännare och bränsle röret? Blir det för varmt för gängtape?

//JZ

Gamla fina prylar det här
Har kört med liknande brännare i båtköket, men av märket Optimus. Dessa finns fortfarande att få tag på i välsorterade båttilbehörsaffärer. Hurvida de passar vet jag inte, men du får väl jämföra prylarna innan köp. Det är nog lite väl varmt för gängtejp (fast smält gängtejp kanske också tätar) Det kan också vara packboxen till reglervredet som läcker. Prova att försiktigt dra åt denna.

Martin

Vart läcker det?

Om det läcker i infästningen för reglervredet så är det antagligen packningen som behöver bytas. Men är det så att han släpper igenom i munstycket så är det troligen att själva ventilen som är dålig. En snabb fråga bara har du dragit åt allting ordentligt??

Du kan köpa reservdelar hos.

Fotogen & Gasolservice AB (FOGAS)
Mälarvägen 3
SE-141 71 HUDDINGE
Phone: +46-8-702 90 29
Fax: +46-8-702 90 39
E-mail: fogas@algonet.se

Lycka till!

Svea 154 läckage under förvärmining

En enkel fråga, jag vet inte mycket om just denna modell, SVEA 154, men på de flesta äldre primusar så skall man ej pumpa under förvärming. Detta då de ej har någon ventil. Alltså, man förvärmer med sprit och pumpar när förvärmingen är slut och tänder igen. Tryck regleras med att släppa ut luft.
Detta är bara ett enkelt påpekande/fråga.

Christian

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips