Tygmärken/Patches för olika fjäll, vart?

Hej allesammans!

Jag såg här om dagen att patches som folk syr på sina väskor för att dokumentera vart man vart var populärt en gång i tiden. Det är det visserligen fortfarande på många ställen, men kanske inte just nu i Sverige? Jag har försökt googla mig fram till sådana märken för t.ex. de enklare ställen vi vart på, nu på senaste tiden, som Nipfjället, Idrefjäll, Femundsmarka, Långfjället/Grövelsjön etc. Men jag kan inte hitta något alls.
 
Du menar ungefär som på utförsåkarnas "Ortsgrisvästar"?
Det var nog ett 70-/80-talsfenomen, det var länge sedan jag såg något sådant
- utom på utrustning som varit med lääänge...
 

Bilagor

  • PICT9067-72dpi.jpg
    PICT9067-72dpi.jpg
    107.3 KB · Visningar: 1,336
Finns kvar här och där t ex på en del STF-stugor och liknande.

Kolla i receptioner och turistbyråer etc.

Thure
 
Det låter lite som att man måste fixa egna via diverse butiker, åtminstone för vissa ställen. Jag ska hålla utkik på de olika stationerna. På t.ex. Fjällräven Classic får man ett märke, men tyvärr missade man årets vandring p.g.a. jobb...
 
På Gjendebu i Jotunheimen såg jag att de hade pins med de närbelägna topparna till försäljning. Ungefär som de gamla hederliga simmärkena man tog som barn...
 
Bland skridskoåkare är tygmärken på ryggsäcken populära. Som t ex från turen hela Vättern, Örebro -Stockholm lilla och stora Båvenrundan m fl.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...