Tyg- sy eget sovsäcksöverdrag

Jag har ett projekt på gång, tänkte sy ett sovsäcksöverdrag. Tanken är att det ska stå emot väta, andas och klara gnistor från eld (övernattning under bar himmel med andra ord).

MEN.. jag vet inte riktigt vilket tyg som är bäst för detta ändamål. Vad säger ni som har erfarenheter från liknande syprojekt?

Jag har läst att bomull eller bomullsblandning står emot gnistor bäst, men är impregnerad bomull tillräckligt tåligt mot väta?
Poplin? Ventile? Annat?

Tacksam för hjälp :)

Två material, ett på undersidan som står emot väta och ett annat som är mer flamsäkert på ovansidan brukar vara vanligt.

Ventile på ovansidan låter som ett bra val.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ja det är nog smart. Nått tips på tyg för undersidan? Har svårt att hitta nått vettigt på tygaffärerna på webben, verkar som om det mest är ganska tjocka tyger dom som är helt vattenavvisande.

Skulle tippa på att det bästa är något nylontyg med PU beläggning, typ samma väv som för ett tältgolv.

Det kanske är lättare att hitta ett billigt footprint på nätet.

Gör du sovsäcksöverdraget som en bivybag sparar du en pryttel till i utrustningen. Botten och huvudhuvan syr du i Pu belagd nylon. Som övertyg brukar du en impregnerad bomull. Ett fast myggnätsfönster från huvans undersida ner på ovantyget gör den brukbar som bivybag också, huvdelen håller du uppe med en lokal kvist eller ett snöre.

I skärmskydd kan du oxså ha huvan under sovsäcken när det är insektsfritt.

go tur

Bra tips båda två! Det med bivybag ska jag tänka på. Känns lite krångligt det här med myggnätet men det är det kanske inte egentligen. Och vore ju bra att utöka användningsområdet på sovsäcksöverdraget.

Fick en idé när jag googlade runt. Att använda en sån där reflexmatta (som kan användas som nödfilt) som underdel. Det borde ju tåla fukt och är kanske isolerande också.
De är förvånansvärt lätta! Hittade denna tex: https://www.friluftsvaror.se/talt/reflex-matta-taltgolv-150x200-cm

Vad tror ni om det?

... Tanken är att det ska ... klara gnistor från eld .
MEN.. jag vet inte riktigt vilket tyg som är bäst för detta ändamål.
Vad säger ni som har erfarenheter från liknande syprojekt?
Jag har läst att bomull eller bomullsblandning står emot gnistor bäst,
Använd Nomex istället. Tål både gnistor och direkta eldflammor

Botten på en bivy skall sys som en bottenlåda i ett tält. Myggnätet i huvan sys med raksöm där huvans överkant är en rak kant medan bakänden går ner i bottendelen och är formad som en kurva.
Blev det klarare?

Jag hade en kollega som fick skrädderskan att sy en bivy i 3M reflexfilt och nomex samt myggnät, den lär leva ännu.

Gör en pappmodell i brunt omslagspapper och sy på!

go tur

Botten på en bivy skall sys som en bottenlåda i ett tält. Myggnätet i huvan sys med raksöm där huvans överkant är en rak kant medan bakänden går ner i bottendelen och är formad som en kurva.
Blev det klarare?

Jag hade en kollega som fick skrädderskan att sy en bivy i 3M reflexfilt och nomex samt myggnät, den lär leva ännu.

Gör en pappmodell i brunt omslagspapper och sy på!

Ja, jag googlade fram lite bilder och då förstod jag vad du menade :) Kul att höra att nån gjort en bivy i reflexfilt tidigare. Var lite osäker på hur det funkar att sy i det, men då går det uppenbarligen.

Har tänkt använda mig av denna mall av sovsäcksöverdrag som grund: http://www.andersj.se/overdraget1.htm
Verkar rätt lätt att följa.

Använd Nomex istället. Tål både gnistor och direkta eldflammor

Tack för tipset :) Andas Nomex bra?

Extremetextil har en del "ventile" tyger, är dock rätt tunga och dyra men borde hålla ett tag.

Bra sida! Massa spännande tyger ju! tack för tipset :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips