Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Har en Haglöfs vindsäck där väven är ganska tät och därmed blir det mycket kondens. Nu funderar jag på att försöka förbättra den genom att byta tyget på framsidan/ovansidan till ett som andas bättre. Behöver hjälp med tips på lämpligt tyg och var jag kan köpa det.
Thelin Outdoor var ett mycket bra tips -tack för det!
Jag mejlade om vad jag tänkte göra och fick bra råd om vilken väv som passade mitt behov. Beställde lite annat typ kardborreband, remmar, spännen mm -allt till bra pris tycker jag. Och idag kom paketet som även innehöll en rejäl bit kraftigare väv "som du kan använda vid fästpunkter för att göra vindsäcken starkare", fast jag inte tänkt på det själv.
Vilken service!
Men med ett genomsläppligt tyg så finns chans att kondensationen sker inne i tyget och att det därför inte droppar kondens i samma utsträckning från insidan.
I en vindsäck är också prassligheten/vindljuden en faktor. Den kan minska med ett mjukare tyg. På 60 och 70 talet var det ofta bomullblandning i innertält och vindsäckar. Lite mjukare känsla men förmodligen skörare och tyngre väv än ripstopnylon.
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...