Tyck till om utredningen av allemansrätten

Hej!

Eftersom Allemansätten är under debatt är det viktigt att låta sina åsikter nå rätt personer. Nu begär Naturvårdsverket in åsikter och synpunkter på utredningen som publicerades innan jul. Missa inte detta tillfälle att visa ditt stöd för bevarandet av en allemansrätt värd namnat:

http://tycktill.naturvardsverket.se/

//Anders - privatperson

Bra initiativ Anders

Viktigt att inte äganderätten sätter hinder för rimligt rörligt friluftsliv.

Jag tänker på att vandra över annans mark, att cykeltrafik inte försvåras med låsta grindar, att tältning nån natt och tillfällig angöring med kanoter och firtidsbåtar inte förbjuds.

Missbruk som läger för 100-tals bärplockare, omfattade nedskräpning, terrängkörning med motorfordon och annat liknande finns det redan i stor utsträckning lagrum om.

Kommer själv att svara på hemsidan.

Thure

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Viktigt att inte äganderätten sätter hinder för rimligt rörligt friluftsliv.

Jag tänker på att vandra över annans mark, att cykeltrafik inte försvåras med låsta grindar, att tältning nån natt och tillfällig angöring med kanoter och firtidsbåtar inte förbjuds.

Missbruk som läger för 100-tals bärplockare, omfattade nedskräpning, terrängkörning med motorfordon och annat liknande finns det redan i stor utsträckning lagrum om.

Kommer själv att svara på hemsidan.

Thure

Jag tror att för att dessa hinder inte ska uppstå krävs det en större respekt för äganderätten. Alltså borde människor upplysas i högre utsträckning om vilka konsekvenser ett överutnyttjande av deras friluftsliv har för mark och markägare. Då tror jag att man ökar förståelsen hos gemene man i städer, och deras respekt för både natur och äganderätt.

Jag är inte markägare.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips