Tvättips! (ull mfl material)

En tråd om tvättips av olika material och dess skötsel (hittade ingen liknande tråd?)
Jag använder ullkläder året runt, allt från tunnaste t-shirts till tjocka plagg och har saknat ett bra tvättmedel innehållande Lanolin som jag läst ska återfetta ullen och ge den ny spänst och lyster.
Jag köpte detta som är som en kräm i konsistensen och löses upp i lite varmt vatten och lägges i skjöljmedelfacket.

https://goodforkids.se/ekologiskt-tvattmedel-ullkur-300-ml-sonett.html

Jag körde bara ett skjöljprogram i tvättmaskinen med "blandningen" i och resultatet blev riktigt bra. Ullen känns mjuk och naturligt "fet" igen.

Poängterar att jag INTE gör reklam, ville bara dela med mig av ett bra medel för ullkläder. Jag har sett många olika sorter och innehåll men har ännu bara provat denna. Någon som har bra erfarenhet av annat medel?

/Thomas
 
Jag underedsbehandlar regelbundet min bil med Lanolinolja :)
(Bor i Norge). Luktar sau etterpå (får). Hundar springer runt bilen för att finna fåret, men finner det aldrig.
Kanske kan man använda det till kläder också..?

http://www.antirust.no/om-oss/
 

Bilagor

  • image.jpg
    image.jpg
    22.7 KB · Visningar: 1,168
Halaj!

Jag undrar om expertpanelen har någon åsikt om sköljmedel. Jag brukar aldrig använda det annars, men det kanske är bra för just ylle? Jag menar att kläderna blir ju ”mjukare” med sköljmedel. De kanske håller längre då? Merinoull är ju inte precis känt för sin slitstyrka.


//T
 
De brukar väl säga att sköljmedel inte ska användas på funktionsplagg för att det förstör funktionen. Vet inte exakt hur men det skulle ju kunna vara samma på ullplagg.
 
Det är nog mkt subjektivitet i detta ämnet men ullkläder behöver inte lanolin! Det är inte där ullens magi ligger!

Fårens "beklädnadssystem" består av tre delar, ull, ullvax (lanolin är strikt talat ett vax och inte ett fetr) samt svettsalter. De tre delarna bildar ett självrenande system som skyddar mot värme och kyla. Vi kan inte duplicera detta systemet utan får nöja oss med de inneboende egenskaperna i ullfibern. Jag klipper ungefär 100 får per år (på hobbybasis) och vill för allt i världen inte ha lanolin i mina kläder.

I en basisk miljö bildar lanolinet en vattenlöslig tvållösning så chansen att det är nåt lanolin kvar efter dina lekar i tvättmaskinen är nära noll. Större chans är det att vaxet följde med sköljvattnet ut.
 
Halaj!

Jag undrar om expertpanelen har någon åsikt om sköljmedel. Jag brukar aldrig använda det annars, men det kanske är bra för just ylle? Jag menar att kläderna blir ju ”mjukare” med sköljmedel. De kanske håller längre då? Merinoull är ju inte precis känt för sin slitstyrka.


//T

Anledningen till merinoullens lägre slitstyrka är fibrernas finlek. Det kommer som ett paket på posten. Jämför trä; tunn läkt kontra 2 tum fyra. Eftersom marknaden länge har efterfrågat tunnare underkläder är det idag vanligt lätta garner vilket ger färre fibrer per garndiameter, mer luft per kvadratcentimeter etc, helt enkelt mindre material vilket såklart ger lägre hållbarhet. Utöver det har trikågarner alltid mindre snodd och är otvinnade vilket också ger lägre hållbarhet.

Det finns fantastiska merinovaror med extremt bra slitstyrka (olika saxonys som ett exempel bland flera) Vill man ha bättre får man ta grövre ullsorter i kamgarn.
 
Jag köpte detta som är som en kräm i konsistensen och löses upp i lite varmt vatten och lägges i skjöljmedelfacket.

https://goodforkids.se/ekologiskt-tvattmedel-ullkur-300-ml-sonett.html

Jag körde bara ett skjöljprogram i tvättmaskinen med "blandningen" i och resultatet blev riktigt bra. Ullen känns mjuk och naturligt "fet" igen.

/Thomas

Menar du ett bara-skölj-program eller ett tvätt+skölj-program? Det låter som en bra ide. Frågan är varför/om det inte finns en färdig produkt "sköljmedel" för ull?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
joanna Possum/merino - mjukare, varmare, lättare och kanske mer slitstarkt än ren ull? Kläder 2
Engqvist Tips på bra tröja i ull. Kläder 36
holetaker Underkläder i ull? Kläder 16
Bomaye syntetunderställ bättre än ull Kläder 5
Micro553 Fleece vs Ull Kläder 27
bico Tips på strumpor och sockor i ull? Kläder 36
Lico Långisar Silke vs Ull? Kläder 16
rJohansson Torktumla Ull? Kläder 16
rJohansson Få bort noppar från ull kläder? Kläder 4
rJohansson Hur förvarar ni ull? Kläder 8
pal2 Amningslinne i ull Kläder 8
rJohansson MerinoUll / Ull och småkryp m.m? Kläder 22
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Thump Fattig student vill använda ull i vinter.Funkar det här tror ni? Kläder 11
Gorrgel Varmast melanlagret, ull eller fleece? Kläder 25
mifa Denna krympande ull. (merino) Kläder 9
Pellepelikan Underställ, Ull eller syntet? Kläder 16
Damberg Tvättmedel till ull som inte lämnar rester? Kläder 28
Marcus_B Swedteams tröja scott (ull) Kläder 0
gro Ullimpregnering Kläder 7
Lintilla När kommer bh/topp i ull?? Kläder 2
PetNor Lös polokrage. Gärna i merino. Kläder 8
nmr tvättning av merino ull Kläder 15
PetNor Boxershorts i merinoull Kläder 6
Sph1nx Underställ i syntet+ull Kläder 16
xtrem Ull underställ inför vintern! Kläder 2
lagrave Strumpor i 100% ull? Kläder 16
zvalan Underställ i siden/ull kombination? Kläder 12
glanne Klättermusens ull-underställ Kläder 1
bouic Underställ i Ull Kläder 16
undar Ull Kläder 9
Egel Ull+H2O=varmt. Men varför?? Kläder 9
Retrovirus Arcteryxs fleece-ull laminat? Kläder 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.