Tvätta tält

Har ett Everesttält som nu blivit skitigt. Går det att tvätta och ska/går det impregnera tältet efter tvätt? Eller ska jag låta bli.

Duken är nån sorts 3000 mm:ers vattenpelare.

Jag brukar köra mitt tält i badkaret, inte för varmt, inget tvättmedel. Då blir det rent, men behöver inte impregneras.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Kör det INTE i tvättmaskin, då lossnar gummeringen (silikon- eller polyutethan-lagret) och tältduken blir vanlig nylon.

Om tältet luktar gammal gympapåse (mögel) kan du bada det i utspädd ättika. Skölj noga.

Impregnering brukar inte ge något på nylontält.

Intressant...

Hej,

Jag har ett Hilleberg tält Staika som tyvärr har lite svarta prickar av mögel. Försvinner de om man tvättar tältet i utspädd ättika? Hur utspätt ska det vara? Tar tältet någon skada?

//Nyfiken

Jag har tvättat mitt gamla Hilleberg i ättika, det funkade bra. Fläckarna försvinner inte, men mögelsvamparna dör. Om dom lever så börjar dom föröka sig när tältet blir blött och man får fler fläckar och äcklig lukt.

Om du ska byta golv på innertältet kan du köra det i tvättmaskin innan. Golvet blir förstört, men ska man ändå byta är det bra att passa på.

Jag har ett Fjällräven Snow Fox 2 och har 2 små, typ 2-3 mm stora mörkfärgade fläckar i innertyget. Kan detta vara mögelsvamp? Kan man dutta ättika istället för att tvätta hela tältet?

Hur undviker man detta egentligen? Att mögelsvamp överhuvudtaget uppkommer?

// Jocke, konfundersam och rädd om sitt tält :)

Joakim Ambrosson; sa:
2 små, typ 2-3 mm stora mörkfärgade fläckar i innertyget. Kan detta vara mögelsvamp?

Japp, eller jordslag som det också kallas.

Kan man dutta ättika istället för att tvätta hela tältet?

Ingen aning. Ättikan dödar svampen på prickarna. Risken är väl att det ligger sporer och väntar på fukt i resten av innertältet också.

Håller tältet tort. Fukt och värme är bra, tycker mögel.

Kanske ska tillägga att det är på tyget och inte golvet som de två svarta prickarna finns. Det luktar inget vad jag känner heller.

Kan det fortfarande vara det där möglet?

Får nog ta ättika isåfall..

// Jocke, som vill ha kvar tältet :)

Nu har jag iaf pytsat på 4-6 %-ig ättika på fläckarna. Vissa försvann helt, kanske var blod eller liknande från myggor..

Hur vet man att jordslaget är utrotat? Att fläckarna inte växer?

Kanske ska man hänga tältet ut och in i garderoben för att lufta..?

// Jocke, som frågar massor idag

Joakim Ambrosson; sa:
Oftast uppstär väl mögel när man packar ner fuktiga tält i en tältpåse och slänger in i förrådet.

• Om möjligt, torka av tältet ute på turen innan du stoppar ner i ryggan.
• Res och rengör när du har kommit hem - spola av och torka bort eventuell smuts. Se till att tältet är ordentligt torrt.
• Förvara luftigt - inte i tältpåsen. Förvara som en sovsäck, helt enkelt.

Det har funkat finfint för mig! Materielvården blir en naturlig terapistund efter turen :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips