Enklare än vad du tror.
OBS! Du får aldrig tvätta dina skor med Gore-tex membran i tvättmaskin,för då är dom förstörda!
Jag har tvättat flertalet av mina skor för hand,och det har varit en blandning av joggingskor,Gore-tex skor,Gore-tex kängor mm alla möjliga tänkbara skor. Använd ett milt rengöringsmedel som Såpa till dina skor. Skor med skinn eller nubuck tål att blötas och rengöras ordentligt.
Börja med att skölja av skorna ordentligt på alla sidor och även under sulorna. Därefter så lägger du skorna i en balja med ljummet vatten och med några droppar Såpa. Är dom smutsiga innuti(vilket jag antar att dom är) och luktar illa invändigt,då fyller du helt enkelt skorna både invändigt och utvändigt med vatten. Låt rengöringsmedlet verka i ca 15 minuter,och tag därefter upp skorna och diska dom både utvändigt och indvändigt ordentligt med diskborste.Diska ordentligt på insidan där du kommer åt,för det är där som bakterierna samlas.
När du har diskat klart dina skor,så skölj dom ordentligt med vatten så att all rengöringsmedel sköljs ut ordentligt. Låt dom sedan stå och lufttorka. Det tar 2-3 dagar tills dom är helt torra. Du kan stoppa i tidningspapper i skorna som suger åt sig fukten och byta ibland,då torkar dom snabbare.
När dom har torkat så får du inspektera skorna. Är dom rena och luktfria så är allt bra,men om dom fortfarande luktar så får du tvätta dom på precis samma sätt i en omgång till. När sedan skorna är torra och luktfria så impregnerar du dom med någon impregnerings spray som är godkänt för membran tex Armour impregnerings spray,ECCO Universal impregnerings spray mfl.
Sedan ska skorna vara tiptop igen!
Mvh/David