Tvätta Goretex-handskar?

Hallå!
Alla som varit i alperna en slaskig vårvecka vet hur varmt det blir i ett par handskar anpassade för nordligt klimat. Nu står jag inte ut längre med mina handskar, de luktar så äckligt att jag bestämt mig för att tvätta dem (!). ;)

Frågan är nu, hur ska man göra, resp. inte göra? Jag antar att handtvätt är ett alternativ, men kan man köra dem i maskin på låg temp? Vad för tvättmedel ska man ha? Försämras Goretex-membranet?

Tack för alla svar. (Taskig lukt i slalompjäxor är också ett dumt påhitt...)
 
Favorit i repris...

Tvätta med tvättmedel utan "detergenter", eftersom de lämnar svårsköljda rester i yttertyget som binder vatten som förutom att plagget känns blött även gör att tejpningar och lamineringar kan släppa.

Problemet är bara att ingen vet vad som menas med detergenter. En gissning är att man menar "syntetiska tensider", och då kan du använda tvål, såpa (inte Grumme tvättsåpa, som bara är såpatrimmat vanligt flytande tvättmedel) eller specialtvättmedel för membranplagg som finns för dyra penningar på din friluftsbutik.

Se till exempel tråden
Tvätta jackan

[Ändrat av Nordesjö 2005-04-04 kl 14:16]
 
Tvättmaskin

Jag har kört mina GT handskar i maskinen på låg temp och gentle cycle. Det funkade bra, bortsett från att fodret bytte färg och blev lite mindre fluffigt. Gore texet mår såvitt jag förstått bra av att tvättas med jämna mellanrum. Porerna täpps igen av fett när plagget är smutsigt och förlorar andingsförmågan.
 
Jag vet inte jag. Senaste 5-6 åren har jag tvättat min GT-jacka, TNF Cloud Peak, tvålagers med taslantyg, med vanligt tvättmedel. Fast jag tar bara kanske en tredjedel av vad jag skulle använt till en icke GT-jacka. Efter tvätt impregnering med Nikwax för GT-material. Har inte sett att något skadas, att "andningsfunktionen" försämrats eller att impregneringen skulle fästa sämre. Men det kanske beror på typ av yttertyg?

Raskesven
 
Min Tierra Yukon från 2000 har jag tvättat med vanligt tvättmedel och bara återimpregnerat en gång. Den har drabbats av både delaminering och tejpsläpp, och jag tycker inte att återimpregnering (nedsänkt i bad) gjorde särskilt stor nytta. Vattnet pärlar inte som när jackan var ny.

Sen vad det beror på är kanske en annan sak. Kanske på att jag inte återimpregnerat efter VARJE tvätt? Men det ska man ju inte behöva.

(Innan nån börjar gnälla på Tierra: I det fallet går det kanske inte tillverkarberoende eftersom det är tyg och tejp som har pajat.)
 
Nordesjö; sa:
Min Tierra Yukon från 2000 har jag tvättat med vanligt tvättmedel och bara återimpregnerat en gång. Den har drabbats av både delaminering och tejpsläpp, och jag tycker inte att återimpregnering (nedsänkt i bad) gjorde särskilt stor nytta. Vattnet pärlar inte som när jackan var ny.

Sen vad det beror på är kanske en annan sak. Kanske på att jag inte återimpregnerat efter VARJE tvätt? Men det ska man ju inte behöva.

(Innan nån börjar gnälla på Tierra: I det fallet går det kanske inte tillverkarberoende eftersom det är tyg och tejp som har pajat.)
Vid impregnering brukar jag köra jackan ihopzippad i tvättmaskin med GT-impregneringen tillsatt på samma vis som tvättmedel. Därefter torktumlaren. Tycker det ger ett godkänt resultat för taslantyget. Omimpregnerar efter varje tvätt.

Jag har nog haft tur med tejpade sömmar. Ingen söm har släppt för mig i vare sig brallor eller jackor eller ens i de tatonka rullförslutningsbara packsäckar jag använder. Där, om någonstans, tycker man tejpningen borde riskera att släppa, när man rullar och knölar med säckarna.

Raskesven
 
Snoe; sa:
Nu står jag inte ut längre med mina handskar, de luktar så äckligt att jag bestämt mig för att tvätta dem (!).

Om det bara är lukten som är problemet kan du kanske prova att lägga handskarna i en väl tillsluten påse och sen lägga in påsen i frysen ett par dagar. Funkar ju på äckliga gympaskor, så då borde det väl funka på ett par handskar också.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nyburgaren Tvätta kläderna utan vatten? Går det? Kläder 34
Johan123 Tvätta Dermizax i 40 grader? Kläder 8
oscar.nystromer Att tvätta och ta hand om Polycotton Kläder 3
rJohansson Tvätta ull sockor? Kläder 51
Supergoofy tvätta eller spola av skalkläder för att bibehålla funktion längst möjligt? Kläder 0
JenniferS Kan jag tvätta skalplagg med såpa? Kläder 12
ekis Tvätta dunjacka men har ingen torktumlare, går det? Kläder 3
Demogorgon Tvätta skinn & gore-tex Kläder 1
lilla_o Tvätta klättermusen byxor Kläder 4
terroor TVÄTTA FJÄLLRÄVEN JACKA, Bästa kemtvätten i stockholm???? Kläder 7
kvarmans Tvätta skor med Gore-Tex Kläder 3
miss.daisy Tvätta GoreTexjacka? Kläder 8
thomasj Tvätta G-tex kängor??? Kläder 27
esoxlucius74 Tvätta jackan? Kläder 28
carbide Tvätta Paclite Kläder 7
Danne H Hur tvätta "skoterstövlar"? Kläder 0
Nyman Hur tvätta min Marmot Thunderlight jkt? Kläder 2
KulvertTur "Förväntad" vatten-täthet i GoreTex-kängor? Kläder 5
triptrapp Goretex skaljacka alpint Kläder 0
triptrapp Hur tvättar och torkar ni era Goretex plagg? Kläder 14
storskogen GoreTex kängor som läcker Kläder 4
skogsavenyn Goretex etisk fråga Kläder 5
andreas.lindholm.5 Kängor med goretex? Kläder 65
mrbambocha Goretex alternativ? Kläder 20
Jerre Houdinis hybrid hardshell vs. Goretex hardshell. Kläder 4
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 2
haiwa jacka i g-1000 eller goretex + knickers Kläder 15
Adi Skadat inre lager på Goretex Paclite, Reklamera? Kläder 5
Smogz Lätta halvhöga läderkängor utan goretex?? Kläder 29
pelka Hur tvättar ni goretex jacka? Kläder 11
hannulan Goretex strumpor Kläder 10
mo9jan Alpina goretex byxor Kläder 2
Bo Arvidsson Längre GoreTex-rock? Kläder 7
Tomas J Måste/bör man torktumla Goretex-jackan efter tvätt Kläder 4
greenjuice Salomon XA Pro 3D Mid Ultra Kläder 5
Molngrabb Helly Tech XP-membran eller Goretex Kläder 5
knase blöt goretex paclite... Kläder 28
Waster Goretex Kläder 14
AndersPH Hur länge håller fleece och goretex kläder? Kläder 8
PoiRan Stövlar - med goretex? Kläder 11
linnilsson Hårt smutsad goretex Kläder 2
Schneeberger Enbart Goretex byxor? Kläder 14
Bo L Skillnad mellan Goretex och Hydratic Kläder 0
prylManne Dermizax 3-lagers eller Goretex? Kläder 6
niklaz GoreTex eller andra liknande membran? Kläder 24
Bjon Goretex-jacka av market Tattoo Kläder 0
hakan_l_borg Impregnering av Goretex Kläder 2
MathiasHallberg Dermizax lika bra som GoreTex?? Kläder 5
xaphod Reparera småhål i GoreTex jacka Kläder 2
mareschal2000 Goretex skräddare i Gbg Kläder 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.