Hur tvätta tältet fritt från unken lukt?

Hejsan,

Jag har ett tält av märket McKinley Ranger 3 som jag slarvat lite med... yttertältet var antagligen inte helt torrt då jag vek ihop det och satte det i påsen. Nu luktar tältet skunk. Några synliga mögelfläckar eller liknande finns inte, men det verkar inte heller om om vanlig, hederlig vädring skulle räcka.

Hur rengör man tält? På lappen som medföljde tältet står det att man inte ska tvätta det i maskin, utan köpa något specialjox. Det lilla jag fått fram på nätet är att man kan använda vanligt, ljummet vatten. Vad är då skillnaden mellan att tvätta tältet för hand i vatten och att tvätta det i maskin (utan tvättmedel)? Skillnaden kan väl inte vara sååå stor, eller? Man är ju lite lat och skulle helst stoppa härligheten i tvättmaskinen...

Vad är joxet man kan köpa? Hur gör man med det?

Någon som tvättat både inner- och yttertält? Hur?

Hälsningar
slarviga Tolvan ;-)
 
Jag antar att tvättmaskinen sliter rätt ordentligt på tältet. Om väven viks och gnuggas riskerar man nog att beläggningen släpper.

Tvättmedel är väl dåligt för tensiderna kan lämna rester som binder vatten, och då riskerar man också att den vattentäta beläggningen lossnar.

Jag brukar resa tältet på en gräsmatta och sen använda ljummet vatten. Alltså inte tvätta i balja, utan tvätta som om det vore en bil eller nåt.
Men det går nog rätt bra att lägga ner tältet i badkaret med en liten smula tvål eller såpa.

Sen ska du naturligtvis inte förvara tältet inknölat i sin packpåse utan fritt i en stor säck eller ännu hellre upphängt.
 
Tack för svaret, Martin!

Nä, tältet ska väl egentligen hänga, men det tar ju sån plats...

Jag får väl spänna upp det på gräsmattan då, fast med den väderlek vi har nu så kommer väl tältet inte att torka förrns framemot jul ungefär.

Iofs är ju tältet inte speciellt dyrt, men det kan ju vara kul att kunna använda det utan lukteffekterna ändå.

/Tolvan

P.S. Kollade din fina hemsida och brände nästan vid middagsmaten, fast det hade ju inte gjort så mycket, för nu kan jag laga blixtgröt!
 
Ättika

Om tvål o vatten inte biter:

Ättika är bra mot mögel. Blanda ut ättiksprit enligt vad som står på flaskan. Ta sedan en svamp och gnid av tältet. Skölj efter med vatten. Alternativt fyll en hink med ättika, bada tältet i lösningen en stund och skölj sedan.

Jag har gjort det på mitt tält och det funkade fint. Fungerar även på skor om det är mögel i dom, dock ej mot fotsvettslukt.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.