Tvätta Goretex-handskar?

Hallå!
Alla som varit i alperna en slaskig vårvecka vet hur varmt det blir i ett par handskar anpassade för nordligt klimat. Nu står jag inte ut längre med mina handskar, de luktar så äckligt att jag bestämt mig för att tvätta dem (!). ;)

Frågan är nu, hur ska man göra, resp. inte göra? Jag antar att handtvätt är ett alternativ, men kan man köra dem i maskin på låg temp? Vad för tvättmedel ska man ha? Försämras Goretex-membranet?

Tack för alla svar. (Taskig lukt i slalompjäxor är också ett dumt påhitt...)

Favorit i repris...

Tvätta med tvättmedel utan "detergenter", eftersom de lämnar svårsköljda rester i yttertyget som binder vatten som förutom att plagget känns blött även gör att tejpningar och lamineringar kan släppa.

Problemet är bara att ingen vet vad som menas med detergenter. En gissning är att man menar "syntetiska tensider", och då kan du använda tvål, såpa (inte Grumme tvättsåpa, som bara är såpatrimmat vanligt flytande tvättmedel) eller specialtvättmedel för membranplagg som finns för dyra penningar på din friluftsbutik.

Se till exempel tråden
Tvätta jackan

[Ändrat av Nordesjö 2005-04-04 kl 14:16]

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tvättmaskin

Jag har kört mina GT handskar i maskinen på låg temp och gentle cycle. Det funkade bra, bortsett från att fodret bytte färg och blev lite mindre fluffigt. Gore texet mår såvitt jag förstått bra av att tvättas med jämna mellanrum. Porerna täpps igen av fett när plagget är smutsigt och förlorar andingsförmågan.

Jag vet inte jag. Senaste 5-6 åren har jag tvättat min GT-jacka, TNF Cloud Peak, tvålagers med taslantyg, med vanligt tvättmedel. Fast jag tar bara kanske en tredjedel av vad jag skulle använt till en icke GT-jacka. Efter tvätt impregnering med Nikwax för GT-material. Har inte sett att något skadas, att "andningsfunktionen" försämrats eller att impregneringen skulle fästa sämre. Men det kanske beror på typ av yttertyg?

Raskesven

Min Tierra Yukon från 2000 har jag tvättat med vanligt tvättmedel och bara återimpregnerat en gång. Den har drabbats av både delaminering och tejpsläpp, och jag tycker inte att återimpregnering (nedsänkt i bad) gjorde särskilt stor nytta. Vattnet pärlar inte som när jackan var ny.

Sen vad det beror på är kanske en annan sak. Kanske på att jag inte återimpregnerat efter VARJE tvätt? Men det ska man ju inte behöva.

(Innan nån börjar gnälla på Tierra: I det fallet går det kanske inte tillverkarberoende eftersom det är tyg och tejp som har pajat.)

Nordesjö; sa:
Min Tierra Yukon från 2000 har jag tvättat med vanligt tvättmedel och bara återimpregnerat en gång. Den har drabbats av både delaminering och tejpsläpp, och jag tycker inte att återimpregnering (nedsänkt i bad) gjorde särskilt stor nytta. Vattnet pärlar inte som när jackan var ny.

Sen vad det beror på är kanske en annan sak. Kanske på att jag inte återimpregnerat efter VARJE tvätt? Men det ska man ju inte behöva.

(Innan nån börjar gnälla på Tierra: I det fallet går det kanske inte tillverkarberoende eftersom det är tyg och tejp som har pajat.)
Vid impregnering brukar jag köra jackan ihopzippad i tvättmaskin med GT-impregneringen tillsatt på samma vis som tvättmedel. Därefter torktumlaren. Tycker det ger ett godkänt resultat för taslantyget. Omimpregnerar efter varje tvätt.

Jag har nog haft tur med tejpade sömmar. Ingen söm har släppt för mig i vare sig brallor eller jackor eller ens i de tatonka rullförslutningsbara packsäckar jag använder. Där, om någonstans, tycker man tejpningen borde riskera att släppa, när man rullar och knölar med säckarna.

Raskesven

Snoe; sa:
Nu står jag inte ut längre med mina handskar, de luktar så äckligt att jag bestämt mig för att tvätta dem (!).

Om det bara är lukten som är problemet kan du kanske prova att lägga handskarna i en väl tillsluten påse och sen lägga in påsen i frysen ett par dagar. Funkar ju på äckliga gympaskor, så då borde det väl funka på ett par handskar också.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips