Tvätta G-tex kängor???

-PaTRiC-; sa:
e det inte s[ att man skall akta sig f;r anti bakteriella medel... Dom d;dar v'l alla bakterier 'ven dom bra.

Helt riktigt! Det är viktigt att de godartade bakterierna får fortsätta att jobba i skon, annars kan kängan råka ut för allergier.

tjonsson; sa:
-PaTRiC-; sa:
e det inte s[ att man skall akta sig f;r anti bakteriella medel... Dom d;dar v'l alla bakterier 'ven dom bra.

Helt riktigt! Det är viktigt att de godartade bakterierna får fortsätta att jobba i skon, annars kan kängan råka ut för allergier.
Om man får spåna lite, så antar jag att Patric menar nåt om att det finns luktande bakterier, och ickeluktande dito, som slåss om samma utrymme. Att gå in med ett antibakteriellt medel som dödar allt är väl OK, för då blir kängan luktfri, punkt. Om man å andra sidan bara lyckas rubba mikrobiologin i skon så man ffa tar kål på de schyssta luktfria bakterierna, så kommer "the stinkin' bastards" att ta över. Hypotetiskt alltså, men jag tror inte på det. I med klorin i kängorna bara. I kroppen däremot tror jag den sk hygienhypotesen som du refererar till har en viss relevans.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Strykarräven; sa:
Om man får spåna lite, så antar jag att Patric menar nåt om att det finns luktande bakterier, och ickeluktande dito, som slåss om samma utrymme. Att gå in med ett antibakteriellt medel som dödar allt är väl OK, för då blir kängan luktfri, punkt. Om man å andra sidan bara lyckas rubba mikrobiologin i skon så man ffa tar kål på de schyssta luktfria bakterierna, så kommer "the stinkin' bastards" att ta över. Hypotetiskt alltså, men jag tror inte på det. I med klorin i kängorna bara. I kroppen däremot tror jag den sk hygienhypotesen som du refererar till har en viss relevans.

Aha, jag som trodde att mina kängor blev allergiska mot hasselnötter efter det att jag badat dem i rakvatten, men nu kanske jag får tänka om... :)

tjonsson; sa:
Aha, jag som trodde att mina kängor blev allergiska mot hasselnötter efter det att jag badat dem i rakvatten, men nu kanske jag får tänka om... :
Jag skulle tro att den största risken är att du blir allergisk mot dina kängor, OR 4.43 (95% CI 2.34-5.67), och att dina vänner utvecklar akut avstötningsreaktion, OR 89.1 (95% CI 67.8-98.7).

När jag tvättat löpskor i tvättmaskinen drabbas de av krympning och deformering, vilket är obra. Hoppas att detta ej gäller GTX-kängor.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips