Två skadade på Storfallsglaciären

Otäckt...... :( vi skall bestiga med guide i Augusti på den östra sidan, men jag antar att detta är "kläterfolk"

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
svar

Otäckt...... :( vi skall bestiga med guide i Augusti på den östra sidan, men jag antar att detta är "kläterfolk"

Jag har själv gått där, ni har inget att behöva vara oroliga för. Guiderna är bra och lyssnar verkligen när folk blir rädda eller känner sig osäkra. Just detta verkar ha hänt på grund av dålig sikt. Oavsett vad man gör så finns det alltid en risk för olycka speciellt när man inte riktigt ser vart man sätter fötterna.

Den östra sidan är en tur över glaciären samt en del klättring, men säkerheten hålls hög, i klättringen är ni alltid fastspända och över glaciären går ni på repled med hjälm. Glaciären är ganska snäll och sprickorna är ofta inte speciellt djupa.

Vi får hoppas att de här två mår bra under omständigheterna och får komma in under läkarvård snabbt.

Ska själv upp igen om par dagar, verkar bli rätt dåligt väder. Men så länge tältet håller och står still så är jag nöjd.

puh... nu känns det bättre :) jag håller med hoppas att de kommer undan med livet i behåll
och hoppas att du får en trevlig tur !

avslutad210712

Gäst
Storglaciären skulle det vara men självaste internättet lade av pga åska så jag kunde inte ändra.

Björlings glaciär gick vi över för två veckor sen och där fanns inga sprickor man kunde ramla ner i åtminstone inte där Östra leden går.

Som jag förstått det har olyckan hänt i Pallinskorridor, som är en brant smal snöränna strax till vänster (väster) om Halspasset påväg upp mot Kebnekaises nordtopp. Långt från någon av normallederna (östra och västra) uppför Kebnekaises sydtopp.

Stenras är vanliga i denna typ av snörännor, men jag har inte hört att Pallinskorridor ska vara mer farlig än normalt. Just sten/is/snöras är bland de farligaste så kallade objektiva faror som finns i den alpina världen. En tumregel är att klättra tidigt på morgonen, då nattens kyla fortfarande håller sitt grepp om terrängen. I en del rännor, exempelvis Grand Couloir på Mont Blanc, är det som regel alltid stenfall på eftermiddagen.

Tidningarna skriver att det var personer ur en större finsk grupp, vilket troligen då borde vara finska alpinklubben som årligen har träffar i Kebnekaise-massivet. Det brukar tälta vid Södra Klippberget ute på glaciären.

avslutad210712

Gäst
När vi lunchade på Björlings glaciär för två veckor sen så gick det säkert fem hyfsat stora laviner på östra sidan av Kebnekaise. Troligen inte där man klättrar men det gav en tankeställare om vad som händer om man kommer i vägen för något liknande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips