Två kartor i 60csx

-15 stadard

Underbart med en friluftsGPS som inte tål klimatet ovan Gävle under vintern..!?

Jag tror att de flesta frilufs-GPS från Både Garmin och Magellan är specade till 15 minusgrader. Silva Multinavigator är den enda frilufts-GPS som är specad till 25 minusgrader, fast den modellen är ju 8 år vid det här laget och fortfarande samma pris som när den var ny!

Finns det fler vinter-GPS-mottagare med en ordentlig skärm? Alltså inga blåtands-puckar eller dylikt utan riktiga GPS-mottagare för friluftsliv så att säga.
/Niklas
 
Jag tror det är svårt att få NÅGON elektroniktillverkare att garantera funktion när det är så kallt.
Batterierna kroknar!

I Stockholm står pendeltågen varenda jäkla vinter då det bli -2°C!!!
"Va? Blev det kallt i år igen!?" ;)
 

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
I praktiken

så är det vettigt att ha GPSen i fickan när det är kallt i och med att batteritiden blir längre.

Det var inte så kallt i vintras så jag har inte testat min Vista HCx i kallare än -10. Min svartvita skärm på Etrex Legend hängde med bra i minus 30 men jag hade oftast apparaten i en jackficka när det var så kallt.

Thure
 
Underbart med en friluftsGPS som inte tål klimatet ovan Gävle under vintern..!?
Det handlar knappast om att enheten slutar fungera vid den angivna temperaturen, utan det är så långt tillverkaren vill garantera en fullgod funktion. De har sannolikt räknat med en ganska väl tilltagen säkerhetsmarginal.

Min enhet (276C) fungerade åtminstone när det var under -20. Skärmen blev lite långsammare än normalt bara.

Ta med extrabatterier samt förvara dem närmast kroppen så fungerar förmodligen alla enheter vid betydligt lägre temperaturer än som anges. Däremot kan man naturligtvis inte klaga hos tillverkaren på funktionen när man är underskrider angiven driftstemperatur. Det är förmodligen också för att slippa just sådana klagomål som man undviker att utlova funktion när det är riktigt kallt på förhållandevis billiga konsumentmottagare.

Att en liten svensk tillverkare en gång i tiden tog chansen att specificera enheten för en lägre temeperatur än de stora på marknaden för att ha någon unik egenskap är logiskt men det är inget jag skulle fästa någon större vikt vid.
 
Skal du bruke GPSr under "ekstrem" kulde kan det være smart å bruke Litiumbatterier.

Koster skjorta, men de blir ikke påvirket av kulde som vanlige alkaliske og oppladbare.
 
Skal du bruke GPSr under "ekstrem" kulde kan det være smart å bruke Litiumbatterier.

Koster skjorta, men de blir ikke påvirket av kulde som vanlige alkaliske og oppladbare.

Det finns en inställning mellan NiMH och Alkaliska, men det styr väl bara beräkningen hur mycket batteri som finns kvar?
Vet Du om litiumbatterier påverkar detta eller någonting annat i GPSen?

/Peter
 
Angående fler än en karta:

Det går som sagts ovan bra att välja ut bitar av flera olika kartfamiljer samtidigt och sedan tanka upp dem, samtidigt, till minneskortet. Alla kartor som är "aktiva" ritas på skärmen men bara den som ritas sist syns. Eftersom det tar tid att rita så bör inte fler än en karta vara aktiv i taget - dvs om dom överlappar varandra.

Därför är det en god ide att ta bort alla överlappande dubbletter innan man tankar upp angränsande/överlappande delar av Fri Pro.

Angående minneskort:
Hur många kartbitar som samtidigt kan finnas i en Garmin GPS varierar från modell till modell. Ofta ligger gränsen mellan 1000 och 2000. I alla händelser så får inte en och samma kartfil vara större än 2GB.

Fri Pro för hela Sverige består av 878 kartbitar och är på totalt 955 MB när alla dubbletter tagits bort. Dvs det brukar gå bra att trycka in hela FriPro plus större delen av City Navigator Europe samtidigt på ett 2 GB kort.
 
Jag lånar tråden lite. Jag har lagt in både Fri Pro och City Nav i min 60 CSx, men när jag är ut och går med hunden så brukar jag gå en traktorväg, men med både Fri Pro och City Nav aktiva så syns inte vägen, men bockar jag av City Nav i mitt omr så kommer vägen fram igen, är det nån som vet om det ska vara så eller om jag har nån felaktig inställning.
 
Jag lånar tråden lite. Jag har lagt in både Fri Pro och City Nav i min 60 CSx, men när jag är ut och går med hunden så brukar jag gå en traktorväg, men med både Fri Pro och City Nav aktiva så syns inte vägen, men bockar jag av City Nav i mitt omr så kommer vägen fram igen, är det nån som vet om det ska vara så eller om jag har nån felaktig inställning.

City Nav lägger sig alltid över Fri Pro, så man måste inaktivera CN för att kunna se Fri Pro.
Bertil
 
u har jag fått min gps men har ett litet bekymmer. Har lagt in frilufskartan pro. Är det då den som man använder sig av eller finns baskartan kvar, om ni förstår vad jag menar?
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips