Två eller tre kransar på framdrevet?

Ska som många andra cykla runt Vättern. Min fråga är om jag ska satsa på två kransar på framdrevet eller om det ska vara tre. Hittade två cyklar som har två respektive tre (hittade dem på www.bike-discount.de/) men vilken cykel skulle ni välja med tanke på prestanda och de komponenter som sitter på? Räcker dessa cyklar eller måste jag hoppa upp någon prisklass? Är nybörjare men kan tänka mig att fortsätta cykla även efter juni... :)

Tack på förhand!

SolutionYukon Triple
Frame Alu 7005 Double Butted
Fork Deda Black Force 4 Carbon
Wheelset Shimano WH-R550
Breakes Shimano 105 BR-R560
Crank FSA Gossamer Triple
Bottom Bracket FSA BB-9400AL 118mm
Shifters Shimano 105 ST-5600
Rear Derailleur Shimano 105 RD-5600GS
Front Derailleur Shimano 105 FD-5603
Cassette Shimano 105 12-27 10-Fach
Chain Shimano 105 CN-5600
Tiers Schwalbe Blizzard 23mm
Stem Ritchey Comp
Handle Bar Ritchey Comp
Headset Ritchey Zero Logic semiintegriert
Saddle Selle Italia X2

Radon RPS 6.0
Frame Alu 7005 Double Butted
Fork Deda Black Blade Carbon
Wheelset Mavic Aksium
Breakes Shimano 105 BR-R560
Crank Shimano FC-R600 Compact 50/34
Bottom Bracket Shimano Hollowtech II
Shifters Shimano 105 ST-5600
Rear Derailleur Shimano 105 RD-5600
Front Derailleur Shimano 105 FD-5600
Cassette Shimano 105 10-Fach 12-27
Chain Shimano 105 10-Fach
Tiers Schwalbe Blizzard 23mm
Stem Ritchey Comp
Handle Bar Ritchey Comp
Seat Post Ritchey Comp 31,6mm
Headset Ritchey Logic semi-integriert
Saddle Velo Road
 
Det räcker absolut med 2 drev fram för Vättern! Det 3:e å minsta drevet behöver du bara när det går lodrätt uppför :)

/Janne
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Vill förtydliga mig

Tycker cyklarna annars är helt ok! Shimano 105 gruppen är vad du minst ska ha om du vill ha bra grejor!
Lycka till med Vättern Rundan!

/Janne
 
Jag hade valt

nummer 2 dvs compact vevparti 50 och 34 fram då felväxlingar är lite frekventare med 3-delat vevparti i min erfarenhet.

Det jag skulle kolla upp lite mer med cyklarna är hjulen jag har ingen erfarenhet av dessa hjul personligen. Tål de din vikt? Synpunker på hjulen kommer sannolikt här senare från t ex Håkan C. Kanske skall du satsa på att gå över hjulen själv med ekernyckel och instruktioner från nån bok eller nätet.

Viktigast är som alltid att ramen och åkställningen passar dig.

Thure
 
får nog läsa på lite om hjulen

Tack för snabba svar! Verkar som om det är lika bra att jag kör på två kransar, får väl träna på rejält så att jag orkar med att veva runt 50/34... :)

Hjulen har jag ingen aning om så om någon har info är jag tacksam. Väger 70 kg så vikten borde väl inte vara ngt större problem? Är 185cm så jag gissar att strlk 60 skulle på ramen passar bra. Om man senare vill byta ut hjulen, hur mkt ska man då lägga för att få bra saker, men som inte är tävlingsgrejor?

/Jonas
 
Hjul

Jag skulle vilja säga att båda hjulsätten uppfyller de krav du satt upp. whr-550 är ett alldeles utmärkt träningshjul, enligt min mening. Är man dessutom av normal dödlig sort skulle jag vilja säga att de räcker väl till vätternrundan. Vet flertalet som cyklat på ca. 10h med dessa hjul.
Så det ska nog inte vara några problem.
Mavic aksium har jag inte lika bra koll på. Men jag tror tt de är av ungefär samma kaliber. Kanske t.om. lite bättre beroende på vem man frågar.
Annars finns det ju mavic ksyrium i olika modeller. De brukar sälja ut dem lite då och då på crc. Men det känns omotiverat att gå på sådana som nybörjare.

Återigen kolla ramstorleken. Försök låna en mätrigg där du kan ställa in cykelns mått och provsitta. Enda sättet om man inte får provköra (vilket ju är näst intill omöjligt om du köper från tyskland).

/Filip
 
Jag skulle vilja säga att båda hjulsätten uppfyller de krav du satt upp. whr-550 är ett alldeles utmärkt träningshjul, enligt min mening. Är man dessutom av normal dödlig sort skulle jag vilja säga att de räcker väl till vätternrundan. Vet flertalet som cyklat på ca. 10h med dessa hjul.
Så det ska nog inte vara några problem.
Mavic aksium har jag inte lika bra koll på. Men jag tror tt de är av ungefär samma kaliber. Kanske t.om. lite bättre beroende på vem man frågar.
Annars finns det ju mavic ksyrium i olika modeller. De brukar sälja ut dem lite då och då på crc. Men det känns omotiverat att gå på sådana som nybörjare.
Aksium är sämre hjul än WH-R550, dvs både långsammare och tyngre.
För den som vill köpa färdigbyggda Shimano-hjul rekommenderar jag istället ngn av de moderna modellerna med assymtrisk bakfälg, tex WH-R561.
OBS: Till vissa av dem passar enbart 10-delade kassetter.

Aksium, uppmätt vikt: >1965g
WH-R550, uppmätt vikt: >1820g
WH-R561, uppmätt vikt: >1800g
Ksyrium ES, uppmätt vikt: >1540g

Även Ksyrium ES är långsammare än WH-R550 för en normalsnabb VR-cyklist, trots att ES är nästan 300g lättare. Detta pga den dåliga aerodynamiken
TEST-aero-wheels-s.jpg

http://www.rouesartisanales.com/article-15505311.html

Jag har precis byggt mig nya träningshjul, med Shimano-nav, 32-ekrar+mässingsnipplar och assymetrisk bakfälg väger de <1600g.
De kostar från c:a 3000:-
Dvs jämförbara i vikt med tom Ksyrium ES och (minst) halva priset Om olyckan skulle vara framme och en eker går av så går det dessutom att byta den själv vid sidan av vägen (been there done that), försök göra det med specialhjulen!
 
intressanta resultat

Tack för väldigt intressanta svar, lite diagram glädjer en ingenjör! :) Tycker dock att det är lite konstigt att de inte tänker mer på aerodynamiken när man gör ett lättare hjul (tänkte då på Ksyrium ES som är ett lättare/dyrare hjul och då även borde ha en bättre aerodynamik än Aksium, men så är upenbarligen inte fallet). Tack igen för alla svar, nu är det bara ut och träna!

/Jonas
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips