TV

tittar på dortorn kan komma.. det är några som klättrar.. dom leder en toppbestigning... när dom säkrar varandra så använder dom bara händerna... så borde det väll inte vara?? brukar man inte använda repbroms?
 
Nej, självklart inte. Tyvärr har ju filem en viss förmåga att inte avspegla klätter verkligheten ( t.ex Vertical Limit). Vissa scener borde kanske förses med " don't try this at home.."

/7Eva
 
Mmmm..

Jag såg det också..såg väl mystiskt ut. Men jag tyckte mig ändå se en åtta glimta förbi då och då..men hur som helst så var deras säkringsteknink..hmr..inte bra!

Men trots detta är klätterscenerna i doktorn kan komma bland det bättre jag sett på TV eller film..och detta beskriver kanske var kvalitén på klättring i TV ligger...

NÄR???..kommer en seriös och verklig film för oss klättrare?? Inte Vertical Limit, inte Cliffhanger och inte heller Doktorn kan komma...

Ge mig en kamera och en budget som täcker bilresan till närmaste klippa så ska jag göra historiens bästa klätterfilm!!! utan klipp!!! // Jaketoad
 
jaja..

Åhh..hur kunde jag glömma den!!!
Du har givetvis super rätt..den får man inte glömma och den kan jag nog inte klå med mitt privatfilmprojekt...;-)

..dessutom.. ok film med luhr är väll rätt sjysst men det jag menade var ju en "nöjesfilm" om ni läsare förstår vad jag menar.

kanske dags för en K2 Två...

med vänliga hälsningare jaketoad
 
Ha! Ja visst är det rätt skrämmande i sig att man tittar på Doktorn kan komma. När man är hemma och är sjuk finns det inte så mycket att välja på. Det är min ursäkt..

//Eva
 
K2

När såg ni denna rulle senast? I svår snöabstinens såg jag K2, Vertical Limit och Alive samma helg för bara någon månad sedan. K2 är verkligen helkass, det har hänt lite på filmfronten den de spelade in denna rulle. Dessutom är den ju amerikanskt patetisk i dess värsta bemärkelse.

De har i alla fall bemödat sig att använda riktig snö, något som kanske VL borde övervägt...

Finns det inga BRA klätterfilmer!!? Går Everest IMAX filmen i Gbg på Lisseberg nu?

Mvh
 
jag vet en

Jag har ett väldigt starkt TV-minne från min barndom som har med klättring att göra.

Det har med en Big-Wall expedition att göra, två killar som klättrar, snön yr, en av grabbarna faller och rippar alla säkringar utom en stackars pitong. Tänker inte tala om slutet. Mycket bra film, speciellt när man är fem år, men jag har glömt bort vad den heter. Nu vet ni i alla fall att det finns en bra film där ute. Om nån kommer på vad den heter blir jag tacksam.

Johan
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.