TV-tips Den stora rovdjursfejden

Samspelet i naturen är betydligt mer komplicerat än vad de flesta tror och arter påverkar varandra på en mängd sätt och i många led.
Det gäller särskilt de större rovdjuren högst upp i näringskedjan, eftersom de är så få i antal och arter. Tar du bort en apex-predator ökar deras bytesdjur i antal, men även de rovdjur längre ner i kedjan. De som tidigare hölls i schack/trängdes undan. Vilket i sin tur påverkar andra djur, både bytes och rov, och växter, och miljön de lever i. Och så vidare i en mängd steg som i princip är omöjligt att överblicka i förväg. Men som vi ofta ser katastrofala resultat av i efterskott.
Människans jakt/fiske kan aldrig ersätta den naturliga regleringens alla steg. Dessutom har vi en ful ovana att alltid beskatta fel del av ett bestånd. Vi vill ha de största älgarna, fiskarna osv, alltså de med bäst DNA att föra vidare. Naturen tar alltid de sämsta, de sjuka, svaga osv. Det naturliga urvalet som är en viktig del i evolutionen..

/ Ulf
 
Om vi leker med tanken att mer Älgkött omvandlas till Vargskit i stället för klimatsmart och ekologisk människoföda så kommet det viltköttet till stor del att ersättas på tallrikarna av kött från djur som inte har haft ett lika naturligt liv som en Älg har haft.

Viltkött är bra på vissa sätt. Naturbetat svenskt nöt, får, häst och getkött är också bra fast på andra sätt. Vi människor som lever i de nordiska länderna äter för mycket kött för vår hälsa och för klimatet. Det kan bli en bättre avvägning framöver.

Och vargar har många fördelar.

Thure
 
Man kan läsa om detta med olika glasögon.


Myt att vargen styr ekosystemet - Jakt & Jägare (jaktojagare.se)
*
Att vetenskapen söker olika förklaringar och att forskare är oeniga är alltid en grundbult. Förstås finns det flera faktorer som påverkar. Att en kort film på 5 minuter inte täcker in allt är inte förvånande. Vetenskapen går framåt successivt.

Thure
 
Det är på gång att underlätta hanteringen av vildsvinskött så att det skall komma till butikerna. Bra att efterfråga viltkött i butiken det har bl a min fru gjort så nu finns det en frys för viltkött i vår lokala Coop.

Thure
 
Men varför ser man aldrig Älg / Ren / Vildsvins-kött på Ica? Antar att jägarna käkar upp allt.

Älg- och renkött finns väl i alla fall på de flesta större ICA-butiker i Norrbotten närmast året om. Dessutom finns det ju fler återförsäljare av viltkött som Sapmi Ren och Vilt, Svantes Vilt, Hemmagastronomi m.fl. Efterfrågan är ju dock stor, inte minst från restauranger och en del renkött importeras också.
När jag bodde i Sthlm så köpte jag då och då vildsvinskött på ICA Nacka Forum.
 
Viltkött är bra på vissa sätt. Naturbetat svenskt nöt, får, häst och getkött är också bra fast på andra sätt. Vi människor som lever i de nordiska länderna äter för mycket kött för vår hälsa och för klimatet. Det kan bli en bättre avvägning framöver.

Och vargar har många fördelar.

Thure

Ska vi jägare skjuta ner älgstammen ännu mer? Den är hårt beskattad redan. Många områden saknar älg helt eller delvis och det p g a vargstammen får växa sig för stor. Sedan ska varg inte finnas så långt söder ut som den gör. Den orsakar bara problem för bönderna och går hårt åt viltstammarna av olika slag. Enda fördelen med varg är att den äter as som är självdött.

Om jag är med på all älgjakt här uppe så får jag med dagens tilldelning (11+12) runt 100 kg älgkött i frysen och det klarar jag o frun oss bra på. Även sonen får en del. Vi klarar oss bra på det och gott är det! Köttet hänger 1,5 dygn i slakthuset för att kyla kroppstemperaturen och sedan 11 dygn i kylrummet.

Varg ska inte finnas i renskötselområden men ändå beslutar NVV att det ska finnas i Jämtland en flock på 10 vargar, tror jag det var. Jag hoppas att NVV har lyssnat på vad riksdagen har beslutat i sitt tillkännagivande och bantar ner vargstammen till 170-270 vargar.

En myndighet ska inte nonchalera vad Sveriges högsta beslutande fattar för beslut och det är just det som NVV har gjort.
 
Populism styr tyvärr lite väl mycket politik IMHO. Och det gäller t ex bränslepriser och varg samt strandskydd. Klimatet ser jag som den viktigaste politiska frågan i detta århundrande och där hoppas jag på skärpning hos samtliga partier i valrörelsen.

Naturvårdsverket bör navigera i denna situation på ett klokt sätt. Och även väljare och politiker kan ändra sig och böja sig för vetenskapen.

Thure
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.