TV-tips Den stora rovdjursfejden

Naturvårdsverket bör navigera i denna situation på ett klokt sätt. Och även väljare och politiker kan ändra sig och böja sig för vetenskapen.

Thure

Jag hoppas du inte menar att dom inte ska ta hänsyn till vad Sveriges Riksdag har beslutat och köra tjänstmannaaktivism i stället fram till den dag då politiska vindarna faller dom i smaken ?
 
Här har Naturvårdsverket möjligheten och skyldigheten att rätta sig efter dels EU-kommissionens riktlinjer dels Riksdagens beslut. Ingendera uppfattar jag som lagar skrivna i sten utan Naturvårdsverkets utredningar av bevarandestatus för vargstammen har också betydelse. Nya studier skall också vägas in.

Thure
 
Man borde införa automatisk skyddsjakt på Varg inom en 300m radie från boningshus och tamdjurbesättningar, när det gäller djurbesättningar så borde "skottpeng" utfalla som ekonomisk kompensation åt djurägaren som får ägna arbetstid eller fritid åt att hålla bort Varg från sin boskap för att rädda sin försörjning.

En oskygg Varg = en icke önskvärd Varg, varför bevara individer med oönskat beteende ?

Renskötande Samer borde även ha samma rätt i hela sitt Renskötselområde, då Varg och Renskötsel är förenat med stora problem.
 
Senast ändrad:
Här har Naturvårdsverket möjligheten och skyldigheten att rätta sig efter dels EU-kommissionens riktlinjer dels Riksdagens beslut. Ingendera uppfattar jag som lagar skrivna i sten utan Naturvårdsverkets utredningar av bevarandestatus för vargstammen har också betydelse. Nya studier skall också vägas in.

Thure

Naturligtvis ska olika aspekter vägas in i förvaltningen.

När du skriver " Naturvårdsverket bör navigera i denna situation på ett klokt sätt" så innebär det ju att stor tyngd bör läggas vid Renskötares, tamdjursägares och jägares situation, det är ju kulturarv som måste skyddas och föras vidare till kommande generationer. :)

Fantastiskt - Jakt med lös hund klassat som svenskt kulturarv - Svenska Jägareförbundet (jagareforbundet.se)

Samerna - ett folk och urfolk - Regeringen.se
 
Senast ändrad:

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.