Turutrustning till grönis

öringen; sa:
Passar den 190 cm 90 kilo?
Mja, han är nog snarare 70-75 kg tung, men han sålde den för att spannet var för högt, när han hade ryggsäck (15 kg), så jag vet inte. Hade du tänkt åka med ryggsäck är det nog kört.
Å andra sidan är det ju vallningsskidor, så lite fippelmarginal har man vid fel spann.
 
NN-bindning och skor

Dubbla skor ær varmare æn enkla. Exempel på pjæxor ær Varg Polar (læder) och Garmont Excursion (plast). Varg ær små i storleken, gå upp 2.

Voilé 3-pin cable ær en pålitlig bindning. Cobra osv ær elænde att gå med, dom drar ned hælen før mycket. Hammerhead ska visst vara OK, men ær tyngre och mycket dyrare.
 
Lundhags vintersko för 75 mm-bindning.

Den har löstagbar innersko i ull, precis som norska Varg. Men Lundhags har bättre kvalitet på det övriga materialet.

Är man riktigt frusen kan man ju prova ett par Mördre från Alfa...men då talar vi polar :)
 
Tillvägagångssättet bör nog vara att först bestämma vilken bindningslösning Du vill ha. En del tillverkare, exv Alfa, har bara BC-lösningar.

Och en del bindningstyper är inte bra för vissa skor. Klassiska Rottefella Supertelemark med wire, eller andra pinlineare är ju inget som skomakarna i Järpen förordar iaf...
 
I valet mellan pulka och säck föredrar jag själv.....båda.

Säck är bra för isoleringsjackan, vindsäcken och dagens termos. Men inget mer....

Sedan bör man nog vara klar över att en pulka fordrar lite mer av skidåkaren och då särskilt när det går utför, är isigt eller under trädgränsen.
 
Jag har just fått mina Husky med 75mm sula. Har tänkt att använda Rottefella Supertelemark, finns det andra bindningar man kan använda till skon?, har inga ambitioner att gå uppför för att sedan prydligt åka nedför, utan det blir att gå på tur. Dom här Chili som näms är dom bättre?. Vid pulkadragning skall man ha bindningen som man får den monterad i affären eller skall den förskjutas åt något håll?. Måste säga att skorna verkar väldigt sköna och gedigna.
Håkan.
 
baanrud; sa:
Jag har just fått mina Husky med 75mm sula. Har tänkt att använda Rottefella Supertelemark, finns det andra bindningar man kan använda till skon?, har inga ambitioner att gå uppför för att sedan prydligt åka nedför, utan det blir att gå på tur. Dom här Chili som näms är dom bättre?. Vid pulkadragning skall man ha bindningen som man får den monterad i affären eller skall den förskjutas åt något håll?. Måste säga att skorna verkar väldigt sköna och gedigna.
Håkan.

Chilibindningen (Rottefellas)funkar utmärkt med Husky och rekas alltså av skomakaren själv. Wirebindningen bryter skon på ett obra sätt med högre slitage och förmodad kortare livslängd.
Kan inte se att det finns någon större anledning att laborera med bindningens placering. Tillverkarens anvisning utgår från skidans jämviktspunkt och belastningsförändringar som möjligen skulle motivera förskjutningar måste ju vara svåra att fånga upp, eftersom den samlade aktiviteten på ett par skidor rimligen varierar även om man kör mycket pulka...
 
Re: Re: den mellansmala skidan...

öringen; sa:
Jag går i ungefär samma skidköpartankar som du gjorde förra vintern... hur har det gått?
Har nu provat mina Fischer Europa 109 (tror jag skrev E99 tidigare vilket alltså var fel) med Alpina 1550 och NNN BC-bindningar.

Fungerade kanon på plattmark, körde Nydalasjön runt lite drygt (så nu finns det ett spår runt Nydalasjön i Umeå, om någon är villig att hålla uppe det). Ett par gånger löste höger bindning ut automatiskt, men jag tror det beror på att det kommit sursnö i bindningen. Det var vatten på isen men under snön, så man sjönk igenom vissa sträckor. Dock ingen farlig tendens till isning på skidorna, varken ovanpå eller under. De går föredömligt rakt och är mycket lättåkta. BC-bindningen känns robust, men jag vet inte innan jag testat utför (med 20-kilossäcken, wheee!). Skorna tycktes mycket vattentäta, men jag vet inte om de har membran.

Kan man undvika snösamling på skidorna genom sån där spray-glidvalla på ovansidan skidorna? I bindningen, hur undviker man isbildning där?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Charles Vill ha rekomendationer på turutrustning Turskidåkning 2
MartinR När släpper SJ fler biljetter till nattåget till Jämtland? Turskidåkning 4
JamieB Skoter från Ritsem till Akka fjällstuga: priset Turskidåkning 0
johansnonsens Colltex stighudar till Fischer E99 Crown Turskidåkning 10
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
Kloten Grövelsjön till Fiskebäcksstugan Turskidåkning 3
Gulddoktorn Torne Träsk till Lappjordhytta -svår men lockande väg in i Norge Turskidåkning 5
BengtOla Ammarnäs till Kvikkjokk i slutet av mars Turskidåkning 2
Trasslig Varma skor till glada tår Turskidåkning 1
kajhaj Hjul till pulka Turskidåkning 9
kmsellin Tips på långa stighudar till Åsnes Amundsson Turskidåkning 3
gummi Vilka kabelbindningar passar till dessa Lundhags? Turskidåkning 6
seandeg Råd för nya till Turskidåkning Turskidåkning 7
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Vilka stighudar fungerar till dessa skidor? Turskidåkning 8
Musiktoken Stighudar till Fischer e99 Crown Turskidåkning 18
Linusp3 Val av bindningar till Tegsnässkida Turskidåkning 6
K3WA Bindning till Jörnkänga Turskidåkning 2
Häreblad Repbroms till pulka Turskidåkning 1
Sam Andersson Överdragsskor till vintercampskorna Turskidåkning 31
Kajakstrand Skidor från Ritsem till Hellemobotn Turskidåkning 24
Maalla Tips för smartare tågbokning till vinterfjällen efterlyses Turskidåkning 11
vandrafjäll Nån som ska till Sarek nu? Turskidåkning 4
Tobiasstrad Skidor till Kårsavagge 2019 Turskidåkning 1
annakari Dunshorts till rätt kurs Turskidåkning 2
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
BD6 Vilken nerfart till Beisfjord ska man välja? Turskidåkning 4
Skidpojken Ensam Abisko till Keb på fem dar - för ambitiöst? Turskidåkning 11
Jackiie Stighudar till fjällskidor, som går att fästa i bakkant? Turskidåkning 6
Snömos Skidbindning till M90 gummistövlar? Turskidåkning 3
Skidpulkan Vakkotavare/Ritsem till Abisko i april Turskidåkning 10
personnvik Personer söks till vårt påskturs-gäng Turskidåkning 0
kjpil Reparationskitt till bindningar? Turskidåkning 5
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Hundsfott Panik missade tåget till enafors/storulvån Turskidåkning 13
seww Alternativ bindning till Lundhags Husky Ski Turskidåkning 7
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
vandrafjäll Tyck gärna till om mitt tänkta turförslag Turskidåkning 27
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Gråbuse Snösäkrare alternativ till Vålådalen i påsk? Turskidåkning 9
vandrafjäll Jag vill dela med mig av min fjälltur, Abisko till Ritsem Turskidåkning 21
Jackiie Hur många batterier till pannlampa? Turskidåkning 5
vandrandevilja binging och kängor till åsnes vetletind Turskidåkning 1
Bomaye kompis till vintertur Turskidåkning 2
rickie77 Förslag på skidor till frun som fyller 40 Turskidåkning 7
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
KLAGER Nordenskiöldsloppet flyttas till skogen och kortas med 40 km Turskidåkning 1
tango Var köpa nya längdtrugor till längdstav med 15 mm diameter? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.