Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara??

Jag trådkapar med lite relaterade frågor pga tunt med svar i en egen tråd. Vad kör ni för pjäx- och bindningskombination på era breda turskidor mest tänkt för på-platten-åkning?

Jag har ett par Åsnes Vikafjell som är lite för smala för min smak när jag jagat. XXL sport har nu väldigt bra pris på Åsnes Breidablick FL (fellelås). Då jag redan har Åsnes korta hudar och Alpina 1550 BC pjäxor så lockar det att köpa Breidablick med en NNN-bindning. Är jag rätt ute?

Min pjäxa:
Alpina-BC-1550_product_zoom.jpg


Just nu är inte toppturande och telisåkning nerför prio. Det jag egentligen undrar om är om det är mer "rätt" att gå på en NN 75 mm 3-håls bindning = måste även köpa andra pjäxor. Läser man högre upp i tråden så finns det risk att man får det jobbigt på platten med en styv bindning
 
Jag

använder Fischers BCX 109 (lite bredare än E99) och 89 (lite smalare än E99) med Salomons manuella XA BC-bindning och Alfas utmärkta Skarvet kängor.

Numera gör Alfa Skarvet med sula till Rottefellas BC-bindning.

Jag ser ingen anledning att använda NN 75 skor då dessa hindrar påplattenskidåkning mera.

Thure
 
Tack för svar Thure. Då slår jag nog till på Breidablikk inom någon dag. Synd att jag inte köpte de direkt och ett par lagg för motionsåkning i spår. Mina Vikafjell känns som för klossiga i spår men går bra att åka. Får väl köpa ett tredje par när de börjar reorna i slutet av säsongen :)


använder Fischers BCX 109 (lite bredare än E99) och 89 (lite smalare än E99) med Salomons manuella XA BC-bindning och Alfas utmärkta Skarvet kängor.

Numera gör Alfa Skarvet med sula till Rottefellas BC-bindning.

Jag ser ingen anledning att använda NN 75 skor då dessa hindrar påplattenskidåkning mera.

Thure
 
Kör "vinterfjällvandrings"-åkning med sådana Alpinapjukk, NNN och BCX 109. Fungerar alldeles utmärkt för att gå långt på platten och uppför mer moderata lutningar.
 
Någon måste ju hålla emot...

Som sagt - lika infekterat som Palestinafråga... Jag är definitivt för vallningsbara. Extremt uppför = stighudar. Vårvintern med grovkornig snö, vallningsfria enklast och där märks det inte så mycket att det bromsar. Har själv ett par Schwendener med plyschremsor. Klabbföre - spelar ingen roll vilka skidor man har - vallningbara enklare att få till fäste utan att det fastnar så f-bannat. Men i torr snö, lagom uppför och nerför - vilken njutning att åka på ett par hyfsat välvallade skidor, tyst, bra fäste, bra glid. Det är på den flacka marken, eller lätt uppför eller lätt nerför som man märker den stora skillnaden. Det tar på krafterna att aldrig få riktigt bra glid. Så svårt är det inte att lära sig valla och med dagens vallor räcker det med 3 burkar och nått klister samt klots.
 
Som sagt - lika infekterat som Palestinafråga... Jag är definitivt för vallningsbara. Extremt uppför = stighudar. Vårvintern med grovkornig snö, vallningsfria enklast och där märks det inte så mycket att det bromsar. Har själv ett par Schwendener med plyschremsor. Klabbföre - spelar ingen roll vilka skidor man har - vallningbara enklare att få till fäste utan att det fastnar så f-bannat. Men i torr snö, lagom uppför och nerför - vilken njutning att åka på ett par hyfsat välvallade skidor, tyst, bra fäste, bra glid. Det är på den flacka marken, eller lätt uppför eller lätt nerför som man märker den stora skillnaden. Det tar på krafterna att aldrig få riktigt bra glid. Så svårt är det inte att lära sig valla och med dagens vallor räcker det med 3 burkar och nått klister samt klots.

Håller med dig, Pelot!
 
Faktiskt så är det inte så jobbigt att valla och ta på hudar när det ev. krävs. Jag var i Vemdalen solo och åkte slalom ett par dagar nyligen och tur nog körde deras vallaproffs 1½ timmes vallakurs och gick igenom alla varianter, allt från 8 lager fästvalla med extra allt till tejpvalla. Grymt lärorikt för mig som åkt väldigt lite längd sedan jag flyttade söderut 1998. Jag som saknar garage kör med 2-3 burkvallor och kloss. Strykjän åker fram vid behov för paraffin. Lägger på 4-5 lager fäste och stryker snabbt ut med kloss, tar inte många minuter.
 
10000 kronors fråga

Det finns det nog många svar på, högst individuellt och beroende på vilken teknik man har. Själv föredrar jag vallningsbara skidor av den enkla anledningen att jag tycker de har ett bättre glid. Har ett par madhaus med stålkanter vilka jag har åkt väldigt mycket med. Bra när man åker utanför leder och när det är skare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
i95_lab Turskidor utan spann - vallningsfritt? Turskidåkning 6
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.