Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)?

Har gått i funderingarna om det vore möjligt att turskida mellan t.ex. Västerås och Uppsala vid rätt snömängd? Vandring är inte mitt knäs grej, men hur ser det ut - finns det åker/stig eller andra färdmöjligheter, har någon testat något liknande? Förstår att det inåt staden inte skulle fungera.

Sista milen in mot Uppsala skulle du nog kunna åka på vandrings/cykel-leden som går på banvallen efter gamla enköpingsspåret. Kan inte tänka mig att de sandar. Allra sista biten, inne bland bostadsområdena är säkert sandad, men där är gärden och kolonilotter på södra sidan, så jag tror faktiskt du kan ta dig så långt spåret går, d.v.s. till Uppsala Ekeby, den gamla porslinsfabriken.

http://www.gmap-pedometer.com/?r=7004231

Obs att jag inte kan garantera att det är osandat. Har bara korsat spåret vintertid och då har det inte varit sandat. Men du bör kolla med nån som vet bättre. På de flesta ställen är det tät skog på sidan om leden, så inte idealiskt om det inte funkar.

Tycker mig ha läst att andra sträckor av banvallen också har gjorts till led, men jag hittar inget om det nu.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.
Kul projekt!
Det vill jag nästan stjäla av dig. Det är klart det går!

Jag skulle sikta in mig på åkrar och försöka hitta en sträcka med åker nästan hela vägen. Det blir väldigt många diken och vägöverfarter oavsett. Även om skidor är knävänligt så tvivlar jag på att knäna mår så bra av ett sådant upplägg.

Kanske skida över isen ned til Örsundsbro och sedan åker västsydväst till västerås.

Jag har också funderat på något liknande. De krävs ju dock en riktig snövinter. Mars 2013 var det en helg då man kunde skejta på skaren över åkrarna långa sträckor här i Uppsala. Det är ett sådant tillfälle man skulle passa på.
Den omtalade banvallen går utmärkt att åka skidor på kan jag meddela. Det är skidspår på ena halvan och ridstig på den andra.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips