Turskidor med hund

Hej

Ska köpa skidor för att gå på tur med hund på fjället men ska även fungera i skoterspåret hemmavid. Vilka skidor ska jag ha? Stålkant eller inte? Vilken typ av bindning? Längd på skidorna? Någon som har erfarenhet av några bra skidor (märke/fabrikat) att tipsa om? Annat att tänka på?

Hälsningar B
 
Jag har sketat efter hund, men då är det viktigt att du har kommandot på hunden som framåt och stanna...
Viktigt med expanderband, finns i djur affären. Bälte med snabbkrok dvs bara en krok så du kan frigöra hunden genom att slå till expanderlinan nerifrån så skall den hoppa av kroken. Midjebälte skall ge bra stöd dvs bör vara rätt hårt och brett.
Skidorna skall vara skate skidor dvs de är kortare.

Stålkant eller inte... Beror mest på hur tajta du och hunden är ;-)
Jag har dock inte åkt i spåret med hund för då blir skidentusiaster galna. Men på skare och leder fungerade detta fint. Bara det är någorlunda hårt underlag med brädden ca 1,5 meter så gick det undan!

Jag hade en hund på 21 kg så det var inte direkt så att han drog mig men fick vi upp rörelse så kunde vi snitta runt 20 25 km/timme. Det var riktigt kul!

Skickat från min Nexus 7 via Tapatalk 2
 
Skate

Jag kör 90% skateskidor om jag inte går på topptur, bra att inte ha stålkanter olyckor kan ju hända...

Så länge det är skoterspår är skejtskidor överlägsna tycker jag! Är det ospårat funkar inte skejt eller längdskidor alls;-)
 
Definitivt två par skidor för dina ändamål, vanliga skateskidor för skoter/pistade spår,

för turåkning i fjällen (flerdagstur/tung ryggsäck = gå med skidor) bör du kunna ha stålkant om du känner behov

pga att man har lugnare tempo , och du kan ha längre lina =mer framförhållning

när det går utför lägger du dig alltid ett par meter sidled om hunden

jag har kört så i 20 år utan att ha ens varit nära olycka,

bästa linan köper du i marinbutiker , starkt gummi med polyester hölje 100% elastisitet

6/8/10 mm beroende på hund 8mm till en stor hund , med 10mm kör jag två stora på samma lina
 
Senast ändrad:
Ej stålkant

Kör man med hund är det riskabelt med stålkant på skidorna. Kör man av någon anledning på hunden kan det blir otrevliga skador om stålkanten skär in t.ex. hälsenan.
Jag har vidi ett par tillfällen varit med om det, fått hjälpa ned hundar från fjället med skoter.
 
Om du har hunden

framför en pulka och huvudsakligen åker skidor bakom pulkan torde risken för skador från stålkanter vara mindre.

Är man säker på skidorna är risken för att skada hunden kanske inte lika stor. Men åker man i lite mer utmanande terräng riskerar man att skada sig själv om man åker utan stålkanter.

Skateskidor med hund framför är hur som helst suveränt roligt när det är före för det.

Thure
 

Bilagor

  • IMG_6842.jpg
    IMG_6842.jpg
    29.8 KB · Visningar: 2,066
Det enkla svaret (enligt mig) är att du behöver två olika typer av skidor. Hemma vid, på skoterspår mm är skateskidor att föredra. Dessa fungerar även ypperligt på fjällturer om du åker kring påsken, självklart beroende på om det kommer snö under turen eller ej. Skateskidor på skoterspår där det även ligger ett lager snö är ej optimalt eftersom dom bär dåligt.

Turskidor behövs på fjällturer om du går tidigare än påsken eller om det är dåligt med (skoter)spår i fjällen där du tänkt göra din tur. Turskidor kan även vara bra hemma om du tänker låta hunden jobbar i spår där det ligger ett tjockare lager snö eftersom du kan skida så mycket lättare med turskidor i ospårat eller dåligt dragna spår.

Som det påpekats så finns det en fara med stålkanter på skidorna. Har du pulka mellan dig och din hund minskar risken för att du ska skada hunden mycket, tänk dock på att om du har behov att gå fram till hunden med skidorna på och du har stålkanter kan även då en olycka vara framme.

Har du inte tänkt att ha en pulka mellan dig och hunden finns ett annat problem, går du på fjällturer där det är mycket stigningar och nergångar kan det bli otroligt jobbet utan stålkanter när du ska ploga för att det inte ska gå för fort nerför.

Är det pulka/nordisk släde du ska använda vid fjällturerna så försöka skaffa en som har broms, det gör turen så mycket enklare och säkrare om du kan bromsa framfarten med en riktigt broms istället för dina skidor.

Så mitt förslag är att du köper två par skidor, ett par skate och ett par tur. Stålkanter eller ej på turskidorna beror helt på hur säker du känner dig på skidor (risken du är villig att ta) och om du kommer köra med eller utan pulka.

Lycka till :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.