Turskidor för mig på 95kg.

Hej!
Jag ska köpa turskidor men då jag vill ha ett fungerande spann då jag åker rätt mycket på skare på vårvintern så är min nakenvikt på 98kg problematisk. Jag hittar nämligen inga för 100+ kilon. Jag är även 2m lång. Någon som har tips?

Mvh Per
 
Åsnes amundsen och amundsen fram har "dubbla" spann som gör att de inte upplevs lika mjuka.
Om du ser till att inte ha vallningsfria belag så drabbas du inte lika mycket om spannet ändå är lite för mjukt.
Jag använder dem och är väldigt nöjd. Jag har identiska mått som dig.
 
Jag spelar i samma division. 197 cm lång och ca 100 kg naken. Jag har god erfarenhet av Åsnes men har egentligen inte provat något annat märke. Min utmaning har varit bindningar och pjäxor då jag också drar 48-49 i skor. Men det har blivit bättre med tillgången på det tycker jag.
Jag har hund så jag har mest kört med Åsnes Breidablick och korta stighudar. Funkar fint för mina behov. Nu har jag kompletterat med ett par Åsnes Nansen men jag har inte hunnit testa dem ännu.
Lycka till!
 
Finns inga skidor för din vikt så går det att minska vikten istället men kolla direkt med tillverkaren vilka de rekommenderar om det ej står på hemsidan det finns ju många som väger 80+ samt anv pulka då behövs hårda spann.
Jag har Asnes sondre väger mellan 85-88 kg 193 L och hade pulka med ca 35 kg och i skoterspår utan stighudar fanns inget fäste trots flera lager valla på plan mark och hade långa i backen och måste göra korta med eget fäste.
Jag har stövel bindning pga fryser om fötterna och kräver
Finns ju även Fisher och kanske fler Asnes har haft lite problematiskt med kvalitet de senare åren så köp och testa i tid före tur mina är 20 år och spann ok och bara lite slöa kanter.
 
Senast ändrad:
Jag har nästan exakt samma vikt och längd som hsp, även jag kör på ett par Åsnes Sondre 210cm (vallningsbara) med BC-bindning. Dock äldre modell från sent 1980-tal men fortf helt ok. För turåkning på fjället är det mer fästet än glidet som är avgörande.
 
Som nämnts ovan så har t ex Åsnes skidor med dubbelspann (även Fischer och kanske Madshus, Atomic m fl finns) dvs vallningsbara för fäste. Stålkant för fjäll, eller inte för spår?
Väljer du lite bredare varianter så får du hygglig bärighet i även lös snö med din vikt. Längden på skidorna mer beroende av att anpassa till din längd/vikt.
Sedan så beror ju skidvalet av användningsområdet också, är det verkligen turåkning så kan ju kortskinn som fäste fungera bra och då blir vikt och spann en helt annan fråga. Vill man ha glid eller fäste (om fäste prioriteras så spelar vikt mindre roll, liksom om man ändå ska lägga till 10-20 kg ryggsäck).
Är det glid som prioriteras måste man prova dubbelspannet individuellt och mäta ut en zon för fästvalla under spannet.
Sedan finns ju även träskidor med trevliga egenskaper om man inte tänkt sig att åka på tur i maskindragna spår.
 
Ska du inte ha ryggsäck och packning (lite oklart varför du skulle ha 100+ om du väger 98?) så får du väl testa spann individuellt på olika skidor. Annars är min erfarenhet att t ex "SWIX ljusblått skarklister" på hela skidan ger både ruskigt bra glid och fäste (så då kanske inte spannet avgör vid skare?) om det är just för skare du ska optimera åkningen. Det är dock många år sedan jag köpte det skarklistret senast så det kan ju heta något annat nu.
 
Ska du inte ha ryggsäck och packning (lite oklart varför du skulle ha 100+ om du väger 98?) så får du väl testa spann individuellt på olika skidor. Annars är min erfarenhet att t ex "SWIX ljusblått skarklister" på hela skidan ger både ruskigt bra glid och fäste (så då kanske inte spannet avgör vid skare?) om det är just för skare du ska optimera åkningen. Det är dock många år sedan jag köpte det skarklistret senast så det kan ju heta något annat nu.
Varför 100+ undrar du...
För att jag sällan åker naken!..🙂
 
Du kanske inte heller går naken till butiken för att testa spannet :)

Jag har inte riktigt din längd och vikt men det funkar med mina Åsnes Amundsen skidor för min längd/vikt även med 20 kg ryggsäck till det, så det borde vara med viss marginal i de rekommenderade vikterna till turskidor men det är inte mycket till spann på den modellen.
Åkvana och teknik spelar roll, men också användningsområde som t ex om du ska dra pulka+ryggsäck eller inte ens ha packning med dig. Det finns ju numera så stort utbud av turskidor att du kanske får diskutera med någon erfaren i butikens personal.

Jag tror inte att viktrekommendationerna är så exakta att man inte ska ha kläder för att de ska stämma.
Åsnes Gamme finns ju t ex för 2 meter person 95+ kg och rekommenderas vid användning av tung ryggsäck, det borde väl finnas en hygglig chans att det passar 98 kg nakenvikt, plus lite kläder och packning. Men just den modellen har jag inte testat självt men de har nog spann som man kan testa tolkar jag beskrivningen som.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 21
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Hyra turskidor i Stockholm? Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.