Turskidor för jakt med tung packning!?

Goddag alla kunniga!

Söker turskidor som ska passa mina ändamål där jakt och fisketurer kommer vars det prioriterade. I huvudsak i fjällvärden runt Kiruna.
Vad jag kommit fram till så här långt är att stålkanter är ett måste. Och jag tror att jag skulle vilja ha ett vallningsfritt alternativ för enkelhetens skull.
Dom skidor jag fastnat lite extra för är:
Fischer e109 crown
Åsnes ingstad/combat NATO
Åsnes Amundsen qs

Bindningar har jag köpt och det blev en uppsättning x-trace pivot som ska testas i kombination med jörnkängan.
Då jag med lite packning kommer upp till 100-110kg utan problem så söker jag en skida som ska kunna bära upp detta och även hålls mig uppe på snön i så stor utsträckning det går då det är lösföre.
Är Amundsen en för smal skida? Verkar i övrigt smidig med fiskfjäll och fl system.
NATO skidan verkar också fin men mjuk enligt vissa.
Fischer verkar prisvärd.

Hur länge håller en stighud? Beror givetvis mycket på föret men är detta en kostnad man behöver ta hänsyn till?

Så ge mig lite input nu!
 
Det fungerar naturligtvis inte med endast ett par skidor som skall täcka alla förhållanden, från djup lössnö till utförsåkning på skare!
 
Nej givetvis finns det inte en skida som funkar utmärkt till allt. Men ska man vara ute i ett antal dagar i varierande terräng kan man inte bära med sig flera par skidor, eller gör du det?
Jag söker en fungerande kompromiss!
 
Hmmm...svårt val!

Hejsan,

Trots att man testat en ganska stor mängd skidor genom åren kan jag inte påstå att jag har funnit den perfekta kompromissen. Har dock ett par Ingstad som tillsammans med mina gamla hederliga Tegsnäs skidor tjänar som mina turskidor. Ingstad är en typisk kompromiss skida, dvs egentligen inte bäst på något - men helt ok på det mesta. Visst är de ganska mjuka, men fördelen med detta är att de går bättre i djup snö, är mer lättsvängda utför och att man även med ett par korta stighudar under trampet i princip alltid har bra fäste. Så om vi talar om ripjakt uppe i fjällen, framför allt efter fjällripa, tror jag att den passar bättre än Amundsen under själva jakten.

Tegsnässkidorna är egentligen ännu mer mångsidiga. Givetvis helt överlägsna i lössnön, men jag föredrar dom egentligen även uppe på fjället. Förutom då det blir brant och/eller hård skare....dvs typsik fjällripeterräng...då är de ganska hopplösa.

/ Stefan
 
Eftersom snöns bärighet varierar så mycket kan du inte lösa alla förhållandena med ett par skidor. Ingångsvärdena din vikt, din packnings vikt finns heller inte med i frågan, varför?

Jag har några par Tegsnäsare samt ett gammalt par ABC för vårskare. Inga av paren är perfekta för allt.

Du får välja själv men utan bärighet är inte skidåkning speciellt effektivt.
go tur
 
Hejsan,

Trots att man testat en ganska stor mängd skidor genom åren kan jag inte påstå att jag har funnit den perfekta kompromissen. Har dock ett par Ingstad som tillsammans med mina gamla hederliga Tegsnäs skidor tjänar som mina turskidor. Ingstad är en typisk kompromiss skida, dvs egentligen inte bäst på något - men helt ok på det mesta. Visst är de ganska mjuka, men fördelen med detta är att de går bättre i djup snö, är mer lättsvängda utför och att man även med ett par korta stighudar under trampet i princip alltid har bra fäste. Så om vi talar om ripjakt uppe i fjällen, framför allt efter fjällripa, tror jag att den passar bättre än Amundsen under själva jakten.

Tegsnässkidorna är egentligen ännu mer mångsidiga. Givetvis helt överlägsna i lössnön, men jag föredrar dom egentligen även uppe på fjället. Förutom då det blir brant och/eller hård skare....dvs typsik fjällripeterräng...då är de ganska hopplösa.

/ Stefan

Ja det är just fjällripa i första hand som jagas. Eller kommer att jagas med denna utrustning. Tegnäs skidorna verkar fina. Själv har jag alltid använt mig av vita blixten i dom lite mer söderliga skogslandskapen. Ja du har nog rätt om Amundsen kontra ingstad.
 
Eftersom snöns bärighet varierar så mycket kan du inte lösa alla förhållandena med ett par skidor. Ingångsvärdena din vikt, din packnings vikt finns heller inte med i frågan, varför?

Jag har några par Tegsnäsare samt ett gammalt par ABC för vårskare. Inga av paren är perfekta för allt.

Du får välja själv men utan bärighet är inte skidåkning speciellt effektivt.
go tur

Som jag redan skrivit är jag medveten om att det inte finns ett par skidor sin är optimala för allt.
Min vikt och användning området finns med för att folk som har bättre koll på denna sortens skidor ska få lite lättare att kunna avgöra om jag är inne på rätt spår eller om jag borde kolla på något annat. Blir även en fråga om vilken längd på skidorna som kan tänkas passa. Blir väl antagligen dom längsta om jag väljer någon av dom som jag listat.
 
Combat ...

...
Åsnes ingstad/combat NATO
...

Jag har Åsnes Combat, kommer upp i nästan den vikt du anger.
Är nöjd med de.

Har två par Tegsnäs skidor, testade ett av paren i fjällmiljö en gång, jag gör aldrig om det.
Nu vet jag att man skall gilla Tegsnäs, att de är kultförklarade osv osv osv
Mina Tegsnäs passar bäst i lössnö, men det är bara där.

Combat skidornas fördel enligt mig är dess bredd, samt stålkanter.

Jag tycker att stålkanter är ett måste i fjällmiljö.

Hade gärna sett att jag kunnat få de i 230 eller 240 längd, för bärigheten med tung packning....

Rekommenderar de längsta du kan få tag på av dessa, borde väl vara 205 kanske ....
 
Fischer 109 Crown är den som jag har mest erfarenhet av och den tror jag skulle passa riktigt bra för dig. Du skriver inte hur lång du är men jag tycker inte att det är någon fördel för mig med längre Fischer 109 än ca 200 cm (jag är 175 cm).

Finns en eller ett par finska skogsskidor som kan vara intressanta också.

Thure
 
Tack för era inlägg Anders och Thure. Min längd är 172 men väljer antagligen dom längsta skidorna just för som Anders säger få bärigheten. Åsnes skidorna verkar jäkligt fina men tror jag ska testa Fischer den här gången.
 
Läste denna, känns som möjligt relevant för din fråga. Skidor på närmare tre meter för bättre bärighet. Även tegsnäs finns i långa utföranden, uppåt 270 cm tror jag. Stålkanter kan säkert diskuteras med alla skidtillverkare som tar emot anpassade beställningar.

Artikeln:
http://www.brajakt.se/?p=4170

/Henrik
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pallagust Fjellpulken skaklar på Acapulka - erfarenhet? Turskidåkning 1
Ulrika B Nerdalshytta -vintervatten Turskidåkning 6
Kakamarin Turskidor Härjedalen med barn Turskidåkning 6
snögubbe Vilka turskidor för dagsturer på högfjället på vårvintern? Turskidåkning 13
Elvah Turskidor för barn? Turskidåkning 16
SamiHuutoniemi Turskidor för en kort och oerfaren kvinna Turskidåkning 8
snögubbe Bästa längdskidorten i norge? Turskidåkning 9
ventrikolo Alpina Control 64E NW Flat någon som testat? Turskidåkning 1
ValderUrskog Turskidor för mig på 95kg. Turskidåkning 9
Marinheiro Hvilke turskidor / fjellskidor 2022? Turskidåkning 7
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
Völvan Hjälp att komma igång med turskidor? Olskogen? Turskidåkning 0
croby Turskidor för varierande terräng Turskidåkning 3
TegeNicco Turskidor med kortare stålkant Turskidåkning 5
Mrahvin Tips för påsktur Unna Allakas, Hunddalen m.m. Turskidåkning 13
patrikulvdal Stighudar på träskidor? (Tegsnäs rödsula) Turskidåkning 6
robertkarlstrom Söker tursällskap turskidor slutet Januari Turskidåkning 0
Kimkim Vad tror ni om dessa turskidor? Turskidåkning 16
azog Nybörjarfrågor om turskidor Turskidåkning 10
JohannaSMH Handöl/Storulvån/Jämtlandstriangeln i december? Turskidåkning 3
patrikulvdal Kabelbindning NN 91 (stövelbindning) till moderna turskidor utan stålkant Turskidåkning 3
ValderUrskog Turskidor utan spann!.. Vad göra? Turskidåkning 9
Emil Stefansson Van utförsåkare, men första gången på turskidor - vad är bäst? Turskidåkning 24
Lovan Köpråd turskidor Åsnes Vikafjell Turskidåkning 7
vardansaakian Fulufjället på längdskidor? Turskidåkning 1
Moga Breda vallningsfria turskidor för lössnö? Turskidåkning 20
Millies Nya turskidor - HJÄLP Turskidåkning 7
Tundraman Limma skins på turskidor istället för vallatejp? Turskidåkning 4
sarastinalinnea Turskidor med skintec? Turskidåkning 5
på tunn is Breda längdskidor / lätta turskidor Turskidåkning 2
stormfrog Omöjligt att hyra turskidor i Sälen? Turskidåkning 12
Linneagk Turskidor vs längdskidor Turskidåkning 13
Jackiie Köpa turskidor (storlek, lång och lätt?) Turskidåkning 13
CatrinSandelin Turskidor Vistas-Nallo-Sälka Turskidåkning 5
fredolund Turskidor i Norge Turskidåkning 10
T0ker Turskidor närmre än Grövelsjön [Utgår från Stockholm] Turskidåkning 9
jb78 Turskidor saxnäsområdet Turskidåkning 0
joakimkarlsson1022 Glidvallar ni era turskidor? Turskidåkning 19
fannsan Hjälp en nybörjare till rätt turskidor Turskidåkning 5
GeorgM Rottefella cobra R4 på turskidor? Turskidåkning 5
skral Vintertur med toppturer. Ta med turskidor? Turskidåkning 11
Robox Turskidor Åre björnen mot kalfjäll? Turskidåkning 0
skogsmulle101 Köpa turskidor - tips? Turskidåkning 8
pederb Hyra turskidor i Skåne Turskidåkning 0
Jackiie Turskidor mellan städer (Västerås-Uppsala)? Turskidåkning 4
ElinMatilda Turskidor runt Åre Turskidåkning 1
camlun Val av turskidor Turskidåkning 14
Robbster Turskidor Åsnes till ripjakt Turskidåkning 11
joakimkarlsson1022 Underhåll av turskidor + snö under skidorna? Turskidåkning 9
ChristinaV Turskidor utan stålkant Turskidåkning 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.