Turskida: vallat eller vallningsfritt?

Vad rekommenderas, vallningsbara eller vallningsfria (med "räfflor") turskidor?

Ska nu köpa turskidor och skulle behöva lite tips kring detta. Förra året åkte jag på tur vid Jämtlandstriangeln. Hyrde då vallningsfria skidor vid Storulvån. Gillade enkelheten på dessa skidor, och att enkelt passera mina kompisar i uppförsbacke ... :) ... men fick å andra sidan sämre glid i nedförsbacke. Finns det några bra vallningsfria turskidor som även har bra glid?

Har sett ett par riktigt snygga vallningsfria skidor i grått och sobert utförande. Åsnes? (Minns inte.) Gillar inte alla färgranna skapelser som just nu verkar vara på modet.

//O
 
Räcker verkligen "vallningsfria" skidor för att slippa fästvalla?
Tycker det var vansinnigt bakhalt på mina hyrda vallningsfria åsnes rago och pulka förra påskturen över 9 dar.
Men med fästvalla under så klarade man sig bra så länge man var snabb och bestämd uppför småbackarna..

Och går dom att glidvalla över huvud taget? :)

Hoppas jag hittar vallningsskidor att hyra inför turen nästa vecka!
Då blir det 44 liter på ryggen och pulka "En trejedel" av tiden!
 
Vallningsfritt alla gånger.
Vill inte bära med mig extra vikt och volym.
Vill inte ägna tid åt att valla och valla av.
Det kan bli mycket vallande eftersom fjällväder kan skifta mycket.
Vallning i vallabod kan vara överkomligt men på fjället i snöstorm med stela fingrar och allt liknande, nej tack.
Fästzonen har man säkert koll på när det gäller de vanliga motionsskidorna men på turskidor med olika mycket packning gång till gång samt med ett ojämt underlag som gärna hugger tag i fästvallan så är valla inte lika kul.
Ifrysning är främst ett vallafenomen.

Det är alltid jag med vallningsfritt som får vänta på mina kompisar som vallar.
Det är alltid mina kompisar som beklagar sig och muttrar om att de valt fel.

Så för mig är valet lätt.
 
Och jag är kanonnöjd med mina Åsnes Vikafjell FL. FL innebär att jag kan fästa korta stighudar under spannet för superfäste uppför. När jag bara behöver lagom fäste i normal lutning så är det valla i spannet som gäller. Jag provkörde Fischer E99(?) och mina egna skidor i hårt före och tyckte att de vallningsfria levde om väl mycket och gled lite sämre.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet :)
 
Åker på ett par vallningsfria turskidor som jag kompletterarar med ett par korta stighudar under spannet när det blir för halt. Rent generellt tycker jag att de funkar väldigt bra förutom i kombination med att jag drar en fullpackad fjällpulka. Vid de tillfällena hade jag önskat mig att vanliga skidor.
Och är även en anledning till att jag ska sälja mina till förmån för skidor utan "fiskfjäll" under.
 
Hej!

Jag kanske är lite gammaldags av mig, men mina favoriter vare sig det gäller skogsfågeljakt, ripjakt eller turåkning är ett par Tegsnäsare med björksula som man får tjära några gånger per år. Vid pulkdragning sätter jag fullängds stighudar under.

VH/Anders
 
Det här skulle jag vilja höra mer om. Jag antar att du menar rugga fästzonen för fästvallan?

/Tommy

Antar att det som avses är det som bröderna Aukland körde på på Vasaloppet 2008? Inget för oss dödliga skulle jag tro. Men om man kan staka 9 mil med undantag av ett par små backar kan det säkert ha sina fördelar, man slipper ifrysning iallafall. Maximalt glid och väldigt lite fäste.
 
Hej!

Jag kanske är lite gammaldags av mig, men mina favoriter vare sig det gäller skogsfågeljakt, ripjakt eller turåkning är ett par Tegsnäsare med björksula som man får tjära några gånger per år. Vid pulkdragning sätter jag fullängds stighudar under.

VH/Anders

Jag kör med Vita Blixten och åkte ifrån kompisen på hans nya fina Åsnes både uppför och nedför Sylarna. Han retade mig på hela resan upp för mina gamla träskidor, men han var rätt tyst om det på hemvägen =)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Jagdå Vad ska man tänka på vid köp av turskida? Turskidåkning 14
Sportsman89 Välja rätt turskida och bindningssystem... Turskidåkning 8
ludvig_svensk Bästa turbindning till turskida? Turskidåkning 18
lokatten Tips om bra turskida önskas Turskidåkning 13
Gun-valld Turskida för ospårat/djupsnö. Salomon xadv 89??? Turskidåkning 32
NyaKungen Turskida för jakt Turskidåkning 5
robinb köpa turskida, åsnes ingstad eller amundsen? Turskidåkning 5
akomint Längd på turskida? Turskidåkning 11
gmer Längd/sort på turskida Turskidåkning 2
johan5588 Turskida Madshus Glittertind 940, omdömme ? Turskidåkning 0
Fjorr Skicka paket STF Abisko- Nikkaloukta med bussgods, bra eller dålig ide? Turskidåkning 3
PhilipK Fjäll eller skins på Fischer Transnordic 66? Turskidåkning 8
TFTF Pulka eller ryggsäck mellan stugor? Turskidåkning 10
mThureson Tjäktjapasset eller Sielmmavaggi via Nallo Turskidåkning 5
Lortkatt Reklamation eller normal skada? Turskidåkning 11
qwert vilken bindning ska jag välja magnum eller vanlig? Turskidåkning 2
Gråbuse Tälttur i Harsa eller Orsa? Turskidåkning 1
edler Skidval: Åsnes Ingstad, Fischer E109 eller varför inte Hagan Off Limits? Turskidåkning 22
evinrude skidor kilpisjärvi-halti eller liknande? Turskidåkning 8
Skidpojken Mohair eller syntet? Turskidåkning 2
Evajar Valla eller bara stighudar Turskidåkning 14
Lofoten - Møring Spor eller løype på Kungsleden i midten av februar? Turskidåkning 1
Glännman Temperatur Abisko april - tunn eller tjock dunjacka :-D Turskidåkning 6
AndersSupertramp Fellelås på fiskfjäll - bra eller obra Turskidåkning 3
Soleil Ottsjö eller Vålådalen i mars? Turskidåkning 5
Cloyanz Amundsen bc med skinlock eller Amundsen FL Wax Turskidåkning 5
kanis Stighudar eller ej Abisko-Nikka? Turskidåkning 7
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Bomaye Sarek i mars eller april? Turskidåkning 4
Emmmalundstrom Någon som bor eller brukar köra i enafors, storulvån alternativt duved? Turskidåkning 2
Kricko B Hjälp! Mattermos eller inte? Turskidåkning 6
liquidmonkey primus power eller vinter gas? Turskidåkning 9
Calestar Randonee eller turskidor. Turskidåkning 4
offtrack Madshus eller Alpina för kalle-anka-fötter? Turskidåkning 4
flierman Testa vallningsbara - tejp, spray eller burkar? Turskidåkning 1
moa_k40 Bc bindning eller "vanlig" bindning? Snabbt svar! Turskidåkning 8
never Någon som testat dessa skidor eller vad tror ni om dom? OAC KAR 147 Turskidåkning 2
moa_k40 fjällskidor eller längdskidor? Turskidåkning 12
rispalt Katterjåkk eller Katterat -> Unna Allak Turskidåkning 6
lawe Storlien, eller andra orter för vinterdagsturer på fjället Turskidåkning 5
rimn Skidra eller åka skidor? Turskidåkning 14
colle89 vallningsfritt, funkar det med kickerskins eller ej? Turskidåkning 7
nordängen Stighudar och/eller valla Turskidåkning 6
Etriol Salomon x-adventure 89 eller fischer europa 99? Turskidåkning 0
colle890 Turskidor, vallningsfritt eller vallningsbara?? Turskidåkning 20
Rocky Mountain Åsnes Storetind eller Ingstad? behövs det extra platta? Turskidåkning 16
emeliem Åsnes eller Fischer? Turskidåkning 0
AnetteA Vallningsfria eller inte? Turskidåkning 25
seww Begagnade stighudar eller alt. till stighudar Turskidåkning 2
Gertrud Kort-hudar, bra eller dåligt? Turskidåkning 28

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.