Turskida för jakt

Hej,

Ska till att köpa turskidor för jakt med fågelhund.

Jag väger 85 kg och är 178 cm. Under jakten blir det ryggsäck med bössan, max 10 kg.

Tanken är att gå på fjället med hund. Gillar Åsnes modeller även om de är lite dyra. Någon som har erfarenhet av Ingstad eller Nansen. Går det att köra med stighundarna hela dagen, eller måste de av och på?

Jag vet att man bör undvika stålkant, men jag funderar på att ha det ändå och trubba av kanten och spara lite på mitten för grepp. Är det en dålig idé?

Utöver jakten kan det bli någon kortare dagstur med familjen.

Tar gärna emot tips på andra skidor som kan vara bra alternativ.
 
Tanken är att i första hand använda dem på fjället, på vägen upp kan det ju bli lite skogsåkning och bland fjällbjörk.

I skogen kan det ju bli riktig djupsnö, men på fjället brukar det ju vara hårdare före.
 
Jag har Vikafjell med 75% stålkant. Jagar ripa i fjällen. Ibland går jag hela dagar med kortfellarna vilket jag tycker går bra, blir lagom fart nerför. Mina upplevs lite smala om det mycket lössnö så du kollar nog på rätt modeller.
 
hejsan.
köp ett par beg telemarkskidor. vill du använda dina egna kängor så byt ut bindningarna.
limma dit stighudar från skidtopp till nån decimeter bakom bindningen.
använd glidförbättring till stighudarna.!
vid jakt åker man inte skidor-man går på skidor...
antingen är snön djup. underlaget halt eller stenigt eller så är det brant...

ska du vara på riktig djupsnö så krävs riktiga långskidor.
vänligen nils
 
Gör en hel del

turer till fjälls och i hemmaterräng med vår Samojed. Funkat bra med stålkant i fjällen. Hemma mest skateskidor. Jag gillar mina Fischer E109 med crownbelag i den terräng du beskriver. Stålkant eller inte beror lite på hur samspelta du och hunden är.

Thure
 

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...