turpjäxor vs pjäxor för klassisk

Hallå alla.
Tänkte höra med kunskapsbanken här på forumet ang. fjällturer på skidor.
Som titeln lyder så undrar jag vad skillnaden är...mellan pjäxor för motionsspåret (klassisk) och för turen på fjället?
INNaN ni svarar så vet jag vad den tekniska skillnaden är. Jag vill däremot höra från någon som använt båda sorters pjäxor på fjället och därmed kan berätta om upplevd skillnad. Jag har haft sommarskor som varit varmare än vinterskor - därför frågar jag.
Kan väl också passa på att fråga de som varit på fjället både i klassiska skidor och turskidor: upplevda skillnaden? (Jag vet vad den tekniska skillnaden är.)
Ursäkta att jag låter dryg ;-)
 
Skidor

SKATE
Jag kör ofta skateskidor på fjället och då jag har två Huskeys så är det vid rätt förhållanden helt underbart att skejta förbi de som går med tung ryggsäck och turskidor när jag på lätta fötter och hög fart far förbi med skejtskidor, tights och lätt fikaryggsäck. Du kör utan problem till en fjällstuga fikar och hem igen på en dag!

Jag har ett par smala stighudar vilket gör att även riktigt branta isiga uppförsbackar inte är ett problem.

Nedförs på fjället med skejtskidor är ju ofta en nära döden upplevelse.

Att gå i ospårad djupsnö är ju bara att glömma man sjunker till knäna;-)

Jag har kompisar som har skejtat Kungsleden och bott i tält så det går men inget jag skulle rekomendera.

TURSKIDOR
Vanliga turskidor (just nu ett par Salomon XADV 89, lite insvängda skidor med fjäll under) och varma skor (Lundhags Guide BC) suveräna för vanliga fikaturen med familjen där jag måste dra pulka och vi måste gå lite ospårat.

Det är skapligt bra fäste, jag kompletterar med stighudar om jag går brant, speciellt med pulka. Det går ok nedför även på isigt fjäll med knasiga hundar framför!

TOPPTUR TELIS
I mitt fall ett par K2 Pist Pipe 118/85/89 med NTN och ett par Garmin Prophet. Tunga som fan och riktigt fina nedför. Tycker att twintips är perfekt i smala korridorer, när det är trixigt både uppför och nedför. använder skurna hudar så de har ruggit bra fäste. De har varit med mig på massor med toppar. Och var mina alltoundskidor tills jag insåg att de blev lixom overkill på en fikaturen med barnen! Funkar bra i mjuk snö, kartong, Manchester och slaskpuckel.

Skorna är stabila och varma funkar därmed bra för att haka på ett par stegjärn om det skulle bli isigare och brantare.

Har även ett par bredare skidor (K2 Coomba 135/102/122) om snön är mjukare och djupare.

TOPPTUR
Ibland vill man ha rejälare prylar och då tar jag mina Hendryx funkallistic (146/108/126) om jag vill gå topptur med alpin utrustning.

SLUTSATS
Så jag väljer skidor efter väder/miljö och vad var skall göra.

Ett par skateskidor är helt fel i Sarek på långtur eller på toppen av Keb, men fungerar utmärkt på dagsturer om förhållandena är rätt! På samma sätt är mina feta telisskidor helt fel när jag skejtar med hundarna på vårskaren.

Ett par skejtskidor är liksom inte heller rätt när du skall klättra Nygrens led för att åka ned i 2dm lössnö, och stegjärnen passar så dåligt på mina skejtpjuck!

Så välj skidor efter de äventyr du vill göra inga skidor funkar bra på allt, ett par bra turskidor är okej för det mesta men oftast det sämre valet i specifika situationer.
 
Senast ändrad:
Pjäxor

På samma sätt så är pjäxorna kopplade till skidorna.pjäxor för längdspår är anpassade för det tunnare, kallare och inte så kraftiga.

Om jag jämför mina turojäxor Guide BC med mina längdåkningsorylar så är de ordentligt vekare och speciellt de klassiska pjäxorna ger nästan inget stöd nerför. Sen skyddar längdpjäxorna inte mot blötsnö, men de är ju designade för att användas i ett spår och inte på fjället.

Mina turpjäxor är tåligare, varmare, styvare, starkare –ja helt enkelt bättre på allt utom just åka fort på spår.

Telispjäxor är värdelösa på nästan allt utom just topptur och nedförsbackar och när du skall använda stegjärn.
 
Högre, Stabilare, Varmare

Hejsan,

Nu är det alltid lite riskabelt att generalisera men oftast är turpjäxor högre, stabilare och varmare (i alla fall om vi pratar om klassisk teknik). När man är ute på lite längre turer är det framför allt att de är högre och varmare som oftast är en fördel. Dvs, även om man skulle montera t.ex ett par salomon sns bindningar på ett par lite bredare turskidor är risken stor att man förr eller senare skulle få problem med att man sjunker ner för djupt och snö letar sig in i pjäxan.

Har dock använt min "spårutrustning" på dagsturer vid ett flertal tillfällen och det är alltid lika skönt när man kan göra det. Mycket lättare och bättre skidkänsla. Men på riktig långtur faller i alla fall mitt val alltid på turutrustningen.

/ Stefan
 
Tackar för svar.
Fler får gärna svara.

Hur funkar det tvärtom då? Turskidor i preppade elljusspåret?
Hmmm. Som ni kanske förstår så ska jag köpa skidor och vill inte köpa hela affären.
Mitt problem är väl att jag ska träna vad som e kvar av denna vintern (bl a Grövelsjön på sportlovet), för att sport- eller påsklov 2017 ge mig på Jämtlandstriangeln med pulka. Det kommer inte bli något åkande i lössnö eller toppturer. Frågan e ju om jag (vi egentligen) kommer tycka det är såpass kul att vi vågar oss på Abisko-Nikka om 2-3 år. Visserligen kan jag köpa turskidor om 2-3 år - det är ju så mycket dyrare med turskidor...

Stabilare pjäxor. Hmmm...på sommarvandringer kör jag nästan barfotaskor: mycket stabilare än kängor som tvingar fotleden till obekväma ställningar. Lättvandrare mao. Men, jag vet inget om stabilitet på skidor :). Varför är det bättre med stabilare pjäxor, är då frågan?
Varmare: pjuxöverdrag då? Kanske inte funkar lika bra i praktiken som på bilderna i nätbutikerna :)?
Högre: Jo, men d finns väl damasker, tänker jag. Vilket man har på oavsett, har jag förstått.

Eftersom jag "bara" ska till Grövelsjön och ta mig runt där, antagligen på spårat, och all annan träning sker i elljusspåret där jag bor, så kanske jag ska satsa på klassiska nu och turskidor inför en eventuell Abisko-Nikka tur?
 
Ja mina turskidor(Åsnes) funkar i dragna skidspår då de bara är en cm bredare än längdåkningsskidorna bindningen är också bara en cm bredare och lite kraftigare och ja de funkar i fjällen bättre på vårvintern än midvintern. De har ingen kurvning och bara halv stålkant så de är inte så bra för utförsåkning. Midvinterskidorna är Tegsnäs rajd.
 
Som sagt, smalare turskidor funkar i maskindragna spår, men det kan om det är höga kanter skava lite på sidorna. Vill man träna i spår är vanliga skidor roligare, men är spåren översnöade är turskidor OK.

För vinterfjäll skulle jag välja smala turskidor med dubbelspann och stålkanter, BC-pjäxor/bindningar (även om jag själv helst kör Nordic Norm och läderkängor). Skall det vara mera utförs tar jag lite fetare skidor, och är det stugtur eller tält läderpjäxor med lös innersko för att kunna torka, dubblera som innesko.

Jag skulle inte dra pulka på fjället med vanliga löparskidor, jag har trampat av några stycken när man råkat ut i lössnö vid skidorientering, och sett andra göra det också (utan ryggsäck/pulka). Och med pulka blir det ännu mer tyngd under foten, samt att det är lättare att få dit stighudar på bredare turskidor. Lössnö är ju inte bara vid puder utförs, utan även i svackor och drivor längs leder och spår. Åka skate på skaren utan ryggsäck är ju underbart, men för att dra pulka vill man ha fäste.

Dessutom är det jobbigt med låga löparpjäxor och skidor utan stålkant på fjället om det är vindblåst med is/skare, snödrivor och/eller "kartongsnö".
Tyvärr finns inget som fungerar bäst till allt, men smala raka turskidor med stålkant, Nordic Norm och rymliga snörpjäxor i läder har jag gjort allt ifrån topptur/fjälltur med pulka till längdspår med så det är det som är "medelvägen", BC-systemen har jag inte kört mycket på men det är väl likvärdigt. Längdspår, skate på skare kör jag så ofta jag kan, men då med vanliga längdsystemen.
 
Madshusskidan kan nog funka till mkt. Autobindning kan krångla med frysning. Manuell bindning skulle jag hellre välja.

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
cyklariskogen Köpa/montera bindningar för turåkning (Stockholm) Turskidåkning 1
gunilwi Varma turpjäxor - Lundhags Turskidåkning 2
Akklokk Läderfria turpjäxor Turskidåkning 8
k elias Vilka turpjäxor o skidor? Turskidåkning 24
aksello Nya styva turpjäxor Turskidåkning 8
Blarf Turpjäxor NN 75 mm - hjälp att välja rätt Turskidåkning 7
Virrhönan Nya turpjäxor! Turskidåkning 10
snowhound Breda turpjäxor? Turskidåkning 16
McFee Turpjäxor Turskidåkning 14
arvid.h Sula om turpjäxor Turskidåkning 1
svebur Rätt turpjäxor? Turskidåkning 8
Erikk Turpjäxor Turskidåkning 4
sundancekid VARMA turpjäxor? Turskidåkning 47
hasslerj Turpjäxor -- erfarenheter av Alfa Skarvet? Turskidåkning 2
duvillno Turpjäxor Turskidåkning 6
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
MichaelF Back country nordic norm 75 pjäxor hälproblem Turskidåkning 1
zizoufan13 Pjäxor storlek 50/ Alico ski march Turskidåkning 2
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
Chabolina Pjäxor Turskidåkning 1
Urban W tips om pjäxor Turskidåkning 2
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
erila107 Hyra skidor + pjäxor Turskidåkning 1
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
caar7629 Pjäxor med urtagbar innersko Turskidåkning 5
MTB Hur undviker man slitna pjäxor Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Var rea på pjäxor? Turskidåkning 3
adventure_transport Skidor med stålkant samt höga/varma pjäxor? Turskidåkning 7
Segment Pjäxor ? Turskidåkning 1
i95_lab Pjäxor av kvalitet? Turskidåkning 21
Luffarn Pjäxor för långtur Turskidåkning 12
utter Prisvärda pjäxor Turskidåkning 0
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.