Pjäxor för långtur

Jag ska ut på långtur och vill ha tips på bra pjäxor..

Finns det plastpjäxor med lös innersko som främst är till för platten?

Per Wiklund, Umeå
 
Scarpa T3

Jag köpte mig ett par Scarpa T3 för ändamålet nu i vintras och är helnöjd. Använde dem som längst en knapp vecka med tältövernattningar och det var inga problem med skavsår eller liknande. Bra att kunna ha innerskon i sovsäcken. Se till att du har en bindning som funkar tillsammans med dem också. Vanlig rottefella med tre hål och båge funkade bra wett tag men inte i längden. Innan turen byte jag till chili vilket gick mycket bra. Garmont Libero ska väl vara samma som T3 men bredare läst, för mig passade T3 bättre. Har läst i utemagasinet att en T4 är på gång för bla skridsko, ska vara lite mjukare... Kanske kunde vara något.

Som vanligt bara vad jag tycker...

/Andreas
 
Har T3

Jag har redan ett par T3:eek:r som jag kör med chili-bindingen på mina telislaggar.

Har gått en del med de på platten men är inte helt nöjd...och ska man som jag tänkt skida ca 100 mil
måste pjäxorna vara bra.

/Per
 
Ok!

Då är det ju inget alternativ för dig.

Vad är det som inte känns bra? Vore kul att veta vad som är problemet då jag själv gillar dem.

/Andreas
 
bra pjäxor

Jag använder Jörnkängan då jag går på tur. Dessa kängor tillverkas av ett litet företag just i Jörn - i närheten av Gällivare. Ser ut ungefär som ett par Lundhags, fast i grövre utförande. Två innerskor av filt medföljer, och kvalitén är oslagbar. Använde dem först under min tid som Lapplandsjägare, köpte sedan ett par, har använt dem till tre skidturer som varat längre än två veckor, och några mindre.
Har också provat ett norskt företags kängor kolla om du vill: http://www.alfasko.no
detta företag har tillverkat kängor som varit med på både Nordpolen och Grönland.
MVH David
 
Norrland är STORT

Känner till båda dessa skotillverkare, men tack ändå.

Måste bara påpeka att Jörn inte ligger särskilt nära Gällivare. Det är nog ca 30 mil som skiljer de åt. Desto närmare ligger ex. Skellefteå(65km).
F.ö. är min mor från Jörn.

Mvh Per, Umeå
 
Jag har också haft allvarliga svårigheter med mina Scarpa T3 vid turåkning. Vid utförsåkning fungerar dom bra, men när jag hade dom på tur, fick jag mycket svåra skavsår på insidan av båda vristben. Jag har aldrig tidigare haft dessa problem med andra pjäxor eller skor, men då var det rent helvete att skida tillbaka från Halti. Jag drömmer inte mera om plasskor vid turåkning. Nu åker jag igen med Nokia-Stövlar med filtinnersko och drömmer om dubbla skinpjäxor.
 
Jörnkängan

Ovan nämnda anti-frysmodell med skidsulor fungerar bra. Sulorna är betydligt stabilare än t ex Lundhags Alaska. Men kontrollen i nerförsbackar blir förstås ännu bättre med riktiga pjäxor och en rottefellabindning.

Det finns en läderpjäxa med separat innersko som säljs på http://www.globetrotter.de (kommer inte ihåg märket).

Själv är jag nyfiken på den kommande skalpjäxan från Garmont i lite mjukare plast. T3 (motsv) känns för styv för min smak.

/J.
 
Vilken bindning???

har ett par jörn-antifrys (strl 45) med skidsula som jag tänkte använda som turskor.....men vilken skidbindning är att rekommendera???...provade med Kaby stövelbindning (91mmm) men den var för liten.

Hadet
Björn O
[Ändrat av dragbjorn 2001-10-04 kl 09:13]
 
Kabyn fungerar med Jörn Antifrys

Jag har ett par Jörn antifrys strlk 48 och jag tänkte precis som du att mina Kaby stövelbindningar var alldeles för små. Efter att ha letat efter alternativ ett par månader - bl a finns det ryktesvis en bindning gjord för det militära där man ska kunna anpassa bredden på tåjärnet - gav jag upp eftersom vintertältturen närmade sig med stormsteg. Jag tog helt enkelt och satte i mina för stora pjäxor i bindningen och drog åt kabeln. Då hittade jag ett läge där kängan satt någorlunda stabilt och flyttade sedan skruvarna som håller fast Kabyplattan på skidan så att stöveln blev centrerad. Det fungerade faktiskt utmärkt.
 
Lundhags

Hej!

Lundhags har kommit med en ny turpjäxa som är konstruerad efter samma principer som vandringskängan "Lundhags Professional", dvs med cellgummifot och skaft med foder av skum i slutna celler. Den passar i de vanligaste bygel/kabelbindningarna (75 mm)och kostar 3200 kr. Undrar om det kan vara något. Cellgummit hindrar kängan från att bli blöt av tösnö, vilket är en klar fördel. Kängan i sig värmer sämre än en helfodrad känga, men jag tänker mig att det kan uppvägas genom att man har en kraftig ullinnersula och två par yllestrumpor, typ arméns gråa och vita strumpor.

Funderar själv på den här turpjäxan inför en månadslång fjälltur, feb-mars 2002, och vore tacksam för synpunkter på den. Hoppas samtidigt att det kan vara ett bra förslag på pjäxa för Per (Luffarn).

Mvh Staffan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
johansnonsens NNN-pjäxor till NNN BC-bindning? Turskidåkning 2
MichaelF Back country nordic norm 75 pjäxor hälproblem Turskidåkning 1
zizoufan13 Pjäxor storlek 50/ Alico ski march Turskidåkning 2
kjpil Pjäxor till Sns-xa bindningar? Turskidåkning 6
Vinylbrus Pjäxor till rottefella chili Turskidåkning 2
Snowtigher Tips vid skavsår av pjäxor Turskidåkning 14
skogsmulle101 Pjäxor till turskidor? Turskidåkning 7
Kogoyo turpjäxor vs pjäxor för klassisk Turskidåkning 22
aksello Pjäxor för Turåkning och långfärdsskridskor Turskidåkning 1
BZ120 Köpa NN75mm pjäxa, Vart? Turskidåkning 15
Chabolina Pjäxor Turskidåkning 1
Urban W tips om pjäxor Turskidåkning 2
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
jahogs Pjäxor till Salomon BC-bindning Turskidåkning 1
trell Pjäxor och bindningar Turskidåkning 5
PatrickG Alpina turskidor/pjäxor/skridskor - bra val? Turskidåkning 1
erila107 Hyra skidor + pjäxor Turskidåkning 1
Fråga om pjäxor och bindningar för turskidåkning Turskidåkning 2
caar7629 Pjäxor med urtagbar innersko Turskidåkning 5
MTB Hur undviker man slitna pjäxor Turskidåkning 0
rikard_wiberg_hotmail.com Var rea på pjäxor? Turskidåkning 3
adventure_transport Skidor med stålkant samt höga/varma pjäxor? Turskidåkning 7
Segment Pjäxor ? Turskidåkning 1
i95_lab Pjäxor av kvalitet? Turskidåkning 21
utter Prisvärda pjäxor Turskidåkning 0
Lilja Tips på kängor/pjäxor ? Turskidåkning 1
utesälen Vindjacka på långtur Turskidåkning 10
monster mountain Ultimata bindningen på långtur? Turskidåkning 4
Fjle Frågetecken krin långtur!?!?!? Turskidåkning 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.