Nya styva turpjäxor

Hej. Jag har tänkt köpa ett paket med nya skidor och pjäxor.

Jag tänkte pröva att köpa lite bredare skidor och voile 3-pin cable bindning för att försöka mig på lite telemarksvängar.
Jag är nybörjare men märkte i våras att det inte var särskilt lätt att svänga med åsnes amundsen och nnn pjäxor.

Nu kollar jag på pjäxor som
Alpina Alaska 75mm,
Alpina BC 1575,
Rossignol BC x11,
Fischer BCC 675 eller
Alfa quest 75 advanced.

Är det någon som har någon av dessa pjäxor och som kan säga något bra?

Vet ni någon butik i Stockholm där man kan pröva? Jag har prövat Alpina Alaska NNN och den var skön, men jag skulle egentligen vilja ha mer stöd eller högre.

Min förhoppning är att kunna pka lite mellan stugor eller bara dagsturer och verkligen kunna njuta av nedförbackarna. Jag har inte riktigt kunnat det tidigare, det är säkert så att min teknik inte är något vidare men sen har grejerna jag använt varit långa och smala med tanken att åka snabbt på planare underlag.

Dessutom undrar jag hur ni tror att det skulle vara att åka långfärdsskridskor med någon av dessa pjäxor.
 
Scarpa T4

Hejsan,

Nu har jag iofs inte provat exakt de pjäxorna som du listat upp, men jag har däremot kört telemark med diverse olika typer av utrustning. Och är det en sak som jag lärt mig genom åren så är att det att alla "läderpjäxor", dvs pjäxor med mjukt yttre lager, är för mjuka för att utförsåkningen ska bli riktigt trevlig. Visst funkar det bra i lagom mjuk pist, eller fin jämn skare med ett par cm lössnö ovanpå. Men när man talar om normala förhållanden när man är på tur är det betydligt svårare att få till det. Och då har jag ändå kört telemark sedan 80-talet (när det först blev populärt igen).....

Grundproblemet med "läderpjäxor" är att vridstyvheten i pjäxan är alltför dålig. Då ovandelen är mjuk innebär det att det bara är gummisulan som bidrar till vridstyvheten. Vill man testa detta är det bara att ta tag om pjäxan i femkant och bakpå och försöka vrida den i längsled :)

Så när jag går på tur och vill ha kul även utför så väljer jag mina Scarpa T4:eek:r (http://www.northstar.se/se/produkter/vinterutrustning/telemark/telemarkspjaxor/scarpa-t4.html). Visst är de inte riktigt lika bekväma som läderpjäxorna på platten (men inte dåliga heller), men det är inget snack om att de är helt överlägsna utförs!!!

/ Stefan
 
Fortsätter på Bengts inlägg.

Svängbarheten och nöjet utför förutsätter att alla tre faktorerna skidor, bindingar och kängor lirar. Med kortare skidor och mer midja (smalare) blir skidan lättare att få runt. Bredare skidor bär bättre och kan därför bli mera förlåtande.

Flera utrustningar för olika ändamål gör åkningen mera njutbar. BC-bindningar är bra på längden och pjäxorna relativt bekväma där men den relativt mjuka sulan ger sämre torsionsstyvhet.

Finns en hel del tidigare trådar.

Här exempel på utbudet av skor för 75 mm och turåkning http://www.oslosportslager.no/produktkategori/75-mm-5-6012.aspx

De norska "Varg" har min fjäll och skridskokamrat Calle varit nöjd med för tur och telemark. Men jag minns inte om det är Morgedal eller en annan modell han har. Tror den är numret kraftigare än Morgedal. Verkar som Varg är på väg bort från marknaden.

En kabelbindning kan styva upp lite bättre än Rottefella Supertelemark utför.

Thure
 
Jag har ett par Alfa Grönland 75mm som jag har hunnit prova flera hundra meter, till dessa har jag ett par korta Fischer Outbound. Med dessa räknar jag med att kunna göra trevliga helgturer med mycket upp och ned. Lättare att transportera sig än med topptursskidor, och enklare att ta sig nedför än vanliga turskidor. Räknar dock inte med att få så många svängar som är något värt. Ska jag åka telemark blir det plastpjäxor och utförsskidor. Och hade jag främst tänkt ägna mig åt veckoturer i svenska fjällen hade jag hellre haft en skida som är bättre på platt-åkande.

Även Crispi har pjäxor för 75mm.
 
Jag funderar på denna kombination:
Pjäxor: Alfa Quest Advance
Bindingar; Voile 3 Pin med Kabel
Skidor: Madshus Epoch

Tillägg:
Jag hade föredragit ett par kängor utan gore-tex, men dessa verkar vara mycket bra så jag provar.
Jag kan tillägga att jag tror att jag sticker till Norge och provar kängorna så jag inte köper för stora eller för små.

Skriv om ni har några tankar
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.