Nya styva turpjäxor

Hej. Jag har tänkt köpa ett paket med nya skidor och pjäxor.

Jag tänkte pröva att köpa lite bredare skidor och voile 3-pin cable bindning för att försöka mig på lite telemarksvängar.
Jag är nybörjare men märkte i våras att det inte var särskilt lätt att svänga med åsnes amundsen och nnn pjäxor.

Nu kollar jag på pjäxor som
Alpina Alaska 75mm,
Alpina BC 1575,
Rossignol BC x11,
Fischer BCC 675 eller
Alfa quest 75 advanced.

Är det någon som har någon av dessa pjäxor och som kan säga något bra?

Vet ni någon butik i Stockholm där man kan pröva? Jag har prövat Alpina Alaska NNN och den var skön, men jag skulle egentligen vilja ha mer stöd eller högre.

Min förhoppning är att kunna pka lite mellan stugor eller bara dagsturer och verkligen kunna njuta av nedförbackarna. Jag har inte riktigt kunnat det tidigare, det är säkert så att min teknik inte är något vidare men sen har grejerna jag använt varit långa och smala med tanken att åka snabbt på planare underlag.

Dessutom undrar jag hur ni tror att det skulle vara att åka långfärdsskridskor med någon av dessa pjäxor.
 
Scarpa T4

Hejsan,

Nu har jag iofs inte provat exakt de pjäxorna som du listat upp, men jag har däremot kört telemark med diverse olika typer av utrustning. Och är det en sak som jag lärt mig genom åren så är att det att alla "läderpjäxor", dvs pjäxor med mjukt yttre lager, är för mjuka för att utförsåkningen ska bli riktigt trevlig. Visst funkar det bra i lagom mjuk pist, eller fin jämn skare med ett par cm lössnö ovanpå. Men när man talar om normala förhållanden när man är på tur är det betydligt svårare att få till det. Och då har jag ändå kört telemark sedan 80-talet (när det först blev populärt igen).....