Turpjäxor

Hejsan!

Jag undrar om det är någon här på forumet som kan säga mig något om Scarpas T4 pjäxa och turåkning. Någon som har några erfarenheter av den, eller några kommentarer om dennas lämplighet för turåkning.

Jag funderar på att införskaffa mig ett par sådana och jag kommer främst använda dem för turåkning, mest på längden alltså, samt även till långfärdskridskor.

Tacksam för kommentarer.

Mvh

Jimmy
 
Mitt råd!

Mitt råd är att titta på salomon raid. Deras nya tur/multisport sko. Lätt och fin (dyr men inte dyrare än scarpa). Går bra att gå med. Har åkt skridskor med ett par sådan denna säsong. Fungerar klockrent, och så får man åka med lös häl också. Har bokat in skarskidåkning i Kalix till påsk och toppturer till kristihimmelfärd och tänkte prova på att använda mina salomon raid då också. Det kommer att funka bra att få till skate skidorna, men topptur skidorna håller jag på att se över. Tänkte testa mina gamla turskidor (relativt lätta och med stålkant). Drömmen om den ultimata kompromissen kommer nog att fortsätta vara just en dröm men Salomon raid känns lovande. (Kommer dock att använda mina Salomon sns pjäxor för klassisk åkning och mina T1:eek:r för utförsåkning. Men skridsko kommer i fortsättningen att ske med lös häl...)
 
Raid

Blev lite intresserad av Raidskon. Här finns hemsidan iaf:
http://www.salomonnordic.com/0102nordic/wxa/se/raid.asp

Lite irriterande sida med ljud och sånt, men dock en del info. Vad jag inte fick reda på sidan var om man kan ta ut innerskon? Det såg inte ut som man kunde låsa fast hälen heller. För det är väl parallellsvängar utför som gäller med denna pjäxa?

Nåja, mina läderpjucks får nog duga några ett tag till.

/Jonas U
 
Scarpa T4 rockar!

Inför denna säsong har jag själv införskaffat ett par Scarpa T4 primärt tänkta att användas för turåkning. Anledningen till att valet föll på dessa pjäxor var att jag under en tälttur förra vintern stördes av att mina läderpjäxor var i kallaste laget. Jag besvärades framför allt av att de var mycket svårtorkade (och dessutom hårda och knöliga) när man stoppade ner dem i sovsäcken över natten. Med en löstagbar innersko föreföll T4:an vara en optimal lösning. I vinter har jag också tänkt köra med en fuktspärrsocka för hålla pjäxorna torra.

Någon hårdtestning av T4:an har jag ännu inte hunnit med. Enda erfarenheten hittills var kring nyår i Hemavan då jag åkte 5 km i preparerade spår. Under denna lilla test var pjäxorna mycket bekväma och dessutom höll de mina fötter varma trots 27 minusgrader. Jag använde även T4:eek:rna när jag tog mina första stapplande telissvängar. Det funkade helt OK under de tre dagar jag var i backen. Å andra sidan har jag inget att jämföra med eftersom jag aldrig provat höga telispjäxor.

/ Anders
 
T4

Har som föregående inte hunnit testa så mkt än, men jag tycker att de var väldigt sköna den lilla sväng jag provat på turskidor, klart det finns ju pjäxor som känns mindre klumpiga. Skridsko tycker jag att de kändes väldigt sköna och stabila, fast man vill nog inte promenerar så jätte långt i dem. Tilläggas kan också att jag idag kör Telemark med dem också och det funkar även det för mig, dock har jag inte åkt så mkt telisar förut.
 
T2 (nästan T4 iallafall)

Jag har haft mina T2 i flera år. Dom är helt OK
till turåkning och bra utför, även med ganska feta skidor.
Jag har gjort flera långturer med turskidor och ryggsäck med mina. Dom funkar bra med stegjärn
också.
Till långfärdsskridskor är dom för tunga,
men det funkar.

T4 funkar säkert (ännu) bättre till både tur och
skridsko, köp dom billigt på http://www.northstar.se
 
Nu gör jag ett sådant där litet ämnesbyte som kanske inte är så lämpligt....men... Björn vilka stegjärn har du till dina T2?

Vad gäller T4 har jag ingen koll mer att de är ganska lika T3. Jag köpte mig T3or till förra året och körde på tur vid påsk. Utmärkt! Kanske lite tyngre och klumpigare än läderpjäxor men varmare och bra att kunna ha innerskon i sovsäcken. Just värmebiten och lösa innerskon var skälet till att jag köpte dem. Jag frös aldrig om fötterna under vår påsktur men det var inte heller särskilt kallt. Jag använde fuktspärr vilket var mycket bra. Fick ett litet skavsår sista dagen typ. Då hade jag kört dem närmare en vecka i alla fall på turen och innan dess endast några dagar så de var inte särskilt inkörda. Rekomendera också en gjuten sula. Det gör nog en hel del för komforten och blodcirkulationen. När inte foten behöver spänna sig för att den är bra avlastad cirkulerar blodet bättre=varmare. Men fötterna blir lätt bortskämda...

Det finns ett flertal trådar om just T3 som turpjäxa här på utsidan, där finns nog en del som kan vara läsvärt och gälla även T4.

Lycka till med skovalet och berätta hur det gick för dig...

/Andreas
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.