Rätt turpjäxor?

Jag har handlat nya turskidor.
Ett par Karhu XCD GT som jag tror kommer vara en bra hybrid mellan tur och telemark.
Nu ska jag handla ett par pjäxor som är varma, någorlunda lätta och smidiga,
men ändå tillräckligt styva och stabila för en telemarkssväng.
Bindningen är Rottefella BC

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Läder / Syntet?
Karhu, Alpina, Scarpa?

/Sven
 

Bilagor

  • Bild 6.jpg
    Bild 6.jpg
    5.3 KB · Visningar: 1,029
Alpina bc 1600

Själv köpte jag att par Alpina BC 1600 för att ha till främst skridskoåkningen, men kan välja att ha dom till skidor med. Det är en mjuk och skön känga som ändå har så pass mycket styvhet att den fungerar bra till långfärdsskridskor.

Däremot är jag tveksam till om den fungerar att åka telemark med...
 
Detta är en gammal diskussion utan riktig konsensus. Mycket landar förstås i underlag, teknik mm, men för mig som är rätt usel på telemark, så är ett par Alpina BC1550 med Rottefella BC iaf helt uteslutna att försöka telissvänga i, trots mina rätt breda Fischer E109:eek:r. Har provat även utan packning, på hyggligt jämn skare, och det var varken gracilt eller roligt (annat än för åskådarna...)
 
Du råkar inte ha någon erfarenhet av Crispi eller Alfas lite kraftigare läderskor?
Får för mig att dom ska vara lite stadigare.

Så du hävdar att turpjäxor och telemarkssväng är en dålig idé?
 
Mja, men jag hävdar att jag, som inte är nån stjärna på telis men väl åkt en massa, massa skidor på mer eller mindre tveksamma lagg, uppför, nedför och slättförs sen jag var ungefär tre och mest låg i snön och svalde snor, inte kan få fason på ett par korta (köpte extra korta), breda, midjeförsedda turskidor trots Rottefella BC och den ändå relativt stabila Alpina-pjäxan. Den som är en fena på telis skulle säkert skratta åt mig (after all, vad kan norrbaggarna ha haft när de utvecklade telemarksvängen en gång för länge sen?), men för mig går det inte. Och det är minsann inte roligt. Så vill man ha ut något av åkningen och inte bara "ta sig ned" så skulle jag varmt rekommendera stadigare plast- eller skinnpjäxor med spännen, och en vanlig telemarksbindning. Bredare turskidor tror jag däremot går hyfsat att åka med.

För mig har detta inneburit att jag skiljer på telemarks-/toppturer (då jag tar telemarksskidor, -pjäxor mm) och turskid-turer, då jag tar min turutrustning (Alpina BC1550, Fischer Europa109 med slipat belag, Rottefella BC).

Hade ett par stadiga skinnpjäxor i början av min telemarkskarriär, (ett par Alfa), men övergav dem ffa pga dålig passform, men även pga att de var så förbålt tunga och aldrig torkade. Där tycker jag plastpjäxor äger läderskorna anyday.
 
Jag gör toppturer med ett par Head Monster med randonebindning, så för renodlade toppturer har jag redan på fötterna.

Denna uppsättning som jag nu köper på mig (Karhuskidorna) är avsedda för främst tur-turåkningen. Utförsåkningen kommer helt klart i andra hand. Jag valde dock en skida som just är lite kortare, har lite timglasform samt inte så kraftigt spann så att möjligheten finns att lära sig telemarksväng med dom.

Tack för dina synpunkter. Ska kolla på alpinas utbud.
 
Köp inte

Köp inte Alpina 1600 om du vill vara torr om fötterna, dom är som svampar vid våt snö hopplösa att få torra om du ex. är på sk. stugtur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.