Turpjäxor

Vad finns det för pjäxor till salomons X-adventurebindning, och Rotefellas BC-bindning? Vill ha mycket god stabilitet, och passform.
Någon som vet var i Göteborg det finns ställen som har stort utbud? Har varit på Udéns, naturkompaniet, och kanotcentrum, men dom har inte så stort utbud någon av dem. De verkar ha tagit in nån mittenmodell och nöjt sig med det. Var finns exempelvis Lundhags X-pro?
Nån som har någon toppenpjäxa att tipsa om? (som inte är Alpina BC1550 och lundhags x-arc...)
 
Ta pjäxan som passar bäst

På mina Fischer E99 har jag satt på Rottefellas BC-bindning (tidigare satt Rottefellas Telemarksbindning på).
Som pjäxa valde jag Crispi Stetind eftersom den satt bäst på min fot. Eftersom jag har "kalle Ankafötter" har jag alltid tidigare haft problem med passformen i pjäxor och skor. Jag måste ha något halvhögt som jag kan knyta fast upp mot vaden. Crispin upplever jag då ändå som stabil.
Rent åkningsmässigt är den här pjäxtypen ett lyft gentemot de gamla pjäxorna med "läpp" jag hade så jag är mycket nöjd.
Jag förmodar att bindningstypen kräver mer "omvårdnad" än den gamla konventionella bindningen. Jag åker stugturer vintertid i fjällen men ska man ligga i bivack borde mer konventionella bindningar vara att föredra då man inte kan tina upp sina saker så lätt om det fryser på i bindningen.
Den här vintern har ju gett möjlighet till skidåkning även för oss som inte är norrlänningar.

//Björn
 
Erich; sa:
Vad finns det för pjäxor till salomons X-adventurebindning, och Rotefellas BC-bindning? Vill ha mycket god stabilitet, och passform.
Någon som vet var i Göteborg det finns ställen som har stort utbud? Har varit på Udéns, naturkompaniet, och kanotcentrum, men dom har inte så stort utbud någon av dem.
Udéns har bästa utbudet i Göteborg. Göteborg är ett "u-land" när det gäller skidprylar...
På Udéns har de iallafall en bra Crispisko för NNN BC. Jag tror att det är Stetind de har. Annars skulle jag rekommendera dig att kolla på Alfa, http://www.alfasko.no/
Var du kan hitta sådana att prova har jag dock ingen aning om...
[Ändrat av haskell 2006-01-28 kl 10:38]
 
Alfa har lagt ned?

Alfa lär ha slutat tillverka sin tidigare toppmodell Skarvet till Salomons BC system liksom Hafjell till SNS-systemet. Finns dock kvar i en del butiker.

Rottefellas system har rätt ofta bland långfärdsskridskoåkare råkat ut för frysningar vilket är synnerligen irriterande när det händer. Smörj med rikligt med fett inne i bindingen så minskar du risken.

Även Salomon automatbinddningar både SNS och BC kan råka ut för problemet medan det verkar mindre vanligt på Salomons manuella bindingar med hävstång. Du kan nog hitta äldre trådar om detta.

Thure
 
Tack för svaren. Verkar som om man får chansa och beställa på internet. Crispi stetind verkar gedigen men lite för mycket känga, och för lite pjäxa, för min smak.
Någon som har erfarenhet av lundhags x-pro? Eller av salomons egna modeller, adv-7 eller vad den nu heter?

Att det blir manuell bindning är nog klart redan. Att böja sig lite ibland är inget större problem.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.