Back country nordic norm 75 pjäxor hälproblem

Hej,

min flickvän har ett par back country skidor med nordic norm 75 bindningar på som hon använt tillsammans med ett par Lundhags turpjäxor till hon börjat få riktiga problem i hälsenefästet och upp i vaderna . Kan det bero på att Lundhags turpjäxor är gjorda för långfärds skridskor och inte för skidåkning? Finns det någon som gjort samma erfarenhet och bytt till andra pjäxor och blivit av med problemen? Eller någon som lyckats mjuka upp den övre tygdelen på Lundhags pjäxorna. Ett annat alternativ är ju att byta både bindningar (till rottefella BC bindningar) och pjäxor men det blir ju nästan 1000 kr dyrare än att hitta ett par pjäxor i nordic norm 75 som inte trycker... någon som har en idé?
 
Några tillverkare har backcountry modeller i både NN75 och NNN BC, kanske kan vara värt att testa dem först?

Ex Alfa Greenland 75 och Alpina Alaska 75.

Jag har Alfas motsvarande i BC och stortrivs med den. Jag kan dock inte avgöra om den skulle ge samma problem med hälsenan, gissningsvis tror jag att stoppningen i Alfan ger en mjukare upplevelse än Lundhags.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.