Turförslag! Med hund.

Hallåj! Jag och min hund har tänkt ut och vandra i sommar. Jag har gått en del men då i de större nationalparkerna - Sarek, Padjelanta. Där är hundar inte välkomna på sommarhalvåret. Därför vill jag gärna ha tips på fina turer där hundar får följa! Det som är av intresse är Ammarnäs och norrut. och att gå längs Kungsleden känns inte så värst roligt... Tacksam för tips!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Några tips:

Ammarnäs - Adolfström. Är visserligen efter Kungsleden men där går väldigt få. Under högsäsong möter man kanske en vandrare per dag.
Utgående från Kvikkjokk finns många alternativ: Präststigen upp till Såmmarlappa eller Tarradalen- leden mot Vaimok och Pieskehaure. Det finns strategisk roddled vid Såmmarlappastugan.
Eller min guldtur (hade kanonväder i 9 dagar!) hittils med hund: Helikopter från Kvikkjokk till Sårjosjaure (vackraste platsen i svenska fjällen?) - vandring via Vaimok och Fierrovagge till Såmmarlappa - Tarradalen ner till Kvikkjock. (man lugnt välja att gå på parksidan av Staddajokk - om det över huvud taget finns folk där kommer ingen att bry sig om en hund!).
Glöm inte fiskespöet!

Liten anekdot från guldturen: Vid Sårjosjaure träffade min hustru och jag en norrman med två hundar. Han hade startat från Ritsem för att gå Padjelantaden mot Sulitelma. Efter någon dag hade han blivit förvisad tillbaka till Ritsem. Där fick han av nåder flyga med hundarna till Staloluokta för att sen - inom parken - gå vidare via Staddajokkstugan till Sårjosjaure. Så tokigt kan det bli!

Min bestämda uppfattning är att hund i koppel borde vara tillåtet i våra nationalparker. I Norska nationalparker går det ju bra - varför ska det då inte gå bra i Sverige? Obegripligt att inte Kennelklubben agerar i en sådan fråga!

Har gått en hel del med hund i Arjeplogsfjällen som är lite bortglömda av vandrare.
Ett exempel: Parkeringen norr om Mierkenis (röd punkt) sydväst ned mot Guijaure och Vuoggatjålme. Bara tre övernattningar om man går direkt efter leden men det går ju att utöka.

Länk med lite bilder därifrån: http://www.janlundgren.se/jurunparkeringen-guijaure-vuoggatjalme-augusti-2013/

Även fint att gå nordöst mot Ikkesjaure.

Bilagor

• Skärmavbild 2015-07-11 kl. 10.07.43.jpg
    Skärmavbild 2015-07-11 kl. 10.07.43.jpg
    129 KB · Visningar: 1,171
Hundar inte välkomna!?

Hallåj! Jag och min hund har tänkt ut och vandra i sommar. Jag har gått en del men då i de större nationalparkerna - Sarek, Padjelanta. Där är hundar inte välkomna på sommarhalvåret. Därför vill jag gärna ha tips på fina turer där hundar får följa! Det som är av intresse är Ammarnäs och norrut. och att gå längs Kungsleden känns inte så värst roligt... Tacksam för tips!

Vadå, hundar är inte välkomna!? Hur menar du nu?

Hej! Du verkar ha stött på samma problem som vi och nu sitter vi här och velar mellan att åka till Norge och vandra i Saltfjellet, eller att åka till Kvikkjokk och kika på turerna ripjägarn föreslog.
Någon som spontant har en tanke om det?

Hur blev det för dig leaska?

Sent from my Nexus 5 using Tapatalk

Intressant

Har suttit och grubblat på precis samma sak, och är lite inne på att antagligen åka till Ammarnäs och gå mot Hemavan eller till Hemavan och gå runt lite där nu under 5-7dagar i mitten av Sept.

Alternativet är såklart Kungsleden Kebne/Abisko.

Arjeplogsfjällen är fina och lättvandrade, där gick jag med hunden i fjol....alternativt så är man inte så brydd och går där man vill, fungerar det också!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips