Turförslag fjällen i påsk

Hej!

Vill gärna upp och åka med mina nya turskidor i fjällen i vinter/vår. Har någon förslag på schyssta turer 3-7 dagar långa? Jag har kollat lite på Jämtlandstriangeln, som verkar praktisk map att vi inte kommer åka bil. Intrycket är dock att det kan vara lite trångt runt påsk? Vintertältning kommer med all sannolikhet inte att vara aktuellt.

Tack på förhand!

I Hemavan går det att göra lite olika turer på varierande längd. Inte lika mycket folk även om det säkert är en hel del folk även där under påsken. Men det är det nog överallt där det finns stugor.

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.
Hej!

Jag har kollat lite på Jämtlandstriangeln, som verkar praktisk map att vi inte kommer åka bil. Intrycket är dock att det kan vara lite trångt runt påsk?
!

Allt löser sig.

Jämtlandsfjällen är lättillgängliga med tåg och buss och avståndet från Syd och Mellansverige är betydligt kortare än upp till exempelvis Abisko eller Kebnekaise.

Visst är det trångt och ibland fullt på de populära fjällstationerna i Jämtlandsfjällen under påsken men det ordnas ju alltid med madrassplats på golvet om det inte finns britsplatser. Är middagen fullbokad på Blåhammaren så går det alltid att handla käk och koka själv. Inte så gott men det funkar.

Väl ute på fjället så är det ingen trängsel.

Alltså: Jämtlandsfjällen är utmärkt trevliga även under påskhelgen, i synnerhet om man endast vill/kan vara borta 4-5 dagar.

Sylarnaområdet är jättetrevligt och lättillgängligt. Det finns ju inget som säger att man måste följa lederna bara för att de finns där! Om vädret är bra är det rätt läckert att bestiga syltoppen också. Missa inte att besöka Norge under turen. Vi har gått Storulvån - Blåhammaren - Storerikvollen - Nederdalen - Sylarna - Storulvån både på sommaren och vintern. Nederdalen går att hoppa över. Det är en speciell atmosfär på de norska fjällstationerna, väldigt gemytligt! Jag tror inte att det finns något självhushåll, men vi har bara upplevt det som ett positivt avbrott från den frystorkade maten att sitta vid långbord och äta norsk husmanskost tillsammans med de andra gästerna.
Lycka till!
/Sara

Tack för förslag!

Jag har, efter lite snokande, hittat gamla utsidantrådar där man bla inkluderar Sylarna:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=47241

Jag, som är en amatör i ämnet, undrar vad som krävs för en topptur till nån av Sylarna? Funkar det med turskidor? Hur kommer man sedan ner utan att bryta benen av sig? Utförsåkning i längdskidor känns ju inte direkt som en hit.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips