Turer och råd för paddling

Någon som har några bra tips på paddlingsturer i älvar/åar eller dylikt? Är nybörjare på området men skulle gärna vilja ha följande upplägg:

• Hyra av kanot/kanadensare, med start start på ett ställe och mål på ett annat.
  • En tur på ca 5-8 dagar över älvar (och vattendrag). Ej svåra forsar.
  • Tar gärna tåg från Stockholm för att nå startpunkten, och tåg från slutpunkten för att sedan åka tillbaka till Stockholm med tåg
  • Vi kommer att tälta.
  • Något annat att tänka på?

//Ola

Passerar Surahammar??

Strömsholms kanal

http://www.stromsholmskanal.se/

Kultur och natur enklare kan det inte bli. Canadensare går bra en även Kajak funkar bra det finns en del lite större vatten att passera.

Hans Friedel

Hej Hasse, det låter som om kanalen passera just Surahammar...??
Då får väl jag rekommendera Krukmakargatan från Zinken ner mot Mariatorget, gira vänster ner mot Slussen...
Vid störtregn kan åtminstone korsningen Krukmakargatan/TorkelKnutsson vara ganska lättpaddlad, förbi apoteket. Resten av sträckan får du bära.

Hemma bäst!
/Lasse

Vi har paddlat Klarälven från Sysslebäck mot Karlstad.
Jag bor bara några mil från Strömsholm så det vore inte mycket till paddelsemester för egen del :)

Hej Hasse, det låter som om kanalen passera just Surahammar...??
Då får väl jag rekommendera Krukmakargatan från Zinken ner mot Mariatorget, gira vänster ner mot Slussen...
Vid störtregn kan åtminstone korsningen Krukmakargatan/TorkelKnutsson vara ganska lättpaddlad, förbi apoteket. Resten av sträckan får du bära.

Hemma bäst!
/Lasse

Hej Lasse

Visst passerar kanalen Sura. Kolbäcksån passar perfekt för nybörjare. Precis som Pery säger är det svårt att få ihop mer än 1-2 dagar samanhängande paddling

Kolbäcksdalen ligger också bara någon timme från Sth och man kan enkelt ta sig med tåg till Fagersta eller andra orter längs sträckan. Man kan kolla med Tåg i Bergslagen.

Är man det minsta intresserad av industrihistoria är Kolbäcksdalen en guldgruva

http://www.ekomuseum.se/

Som utomsocknes har jag alltid varit så förvånad att man varit så allmänt usla på att maknadsföra sig

Hasse

Aktuellt

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

”I nivå med luften vid flerfiliga motorvägar”

Ny forskning visar att klätterskornas skosulor släpper ut riskfyllda kemikalier i luften när de nöts. Nu växer trycket på branschen att agera.

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips