• Obs! Tänk på att om du lägger ut din epostadress eller telefonnummer i forumet finns risken att de snappas up och används för spambrev och dylikt. För att slippa detta kan du istället be intresserade att kontakta dig via funktionen "Skicka epost till..." som finns i menyn man får få man klickar på ditt namn vid foruminlägget.

Turer i trakterna av Linköping/Östergötland

Hejsan!

Hemma i garaget har jag min nyinförskaffade kajak som bara längtar efter att bli blöt, underifrån...

Känner du för att paddla i trakterna av Linköping/Östergötland, dagstur eller med övernattning så får du gärna höra av dig. Förhoppningsvis kan vi bli ett litet gäng som drar iväg.

Mvh
/Stefan
 
Hej Stefan

Jag har just avslutat en kurs i kajakpaddling och letar efter paddelkompisar att paddla med,
Hör av dig.
Mvh
Maria
 
Intresse i Turer i trakterna av Linköping/Östergötland

Äntligen hittar jag forumet jag letat efter.

Kommer att börja med paddling i vår, 2002. Försöker nu att få lite kött på benen angående utrustning, turkompisar, kurser, föreningar osv.

Jag vill komma nära naturen och dess tystnad och harmoni med trevliga inslag av gemensamma upplevelser i grupp eller parvis, är väl en grupp det med… Är intresserad i alla typer paddling… finns säkert undantag. Vid Längre utflykter kräver familjen lite framförhållning och planering.
Jag är upptagen av kvalitet och inte kvantitet på upplevelser och utrustning.
Är glad och utåtriktad person. 40 år. God kondition som bygger på året runt cykling.

Börjar att planerar under vår, sommar 2002 att paddla med övernattning i S:T Anna. Tänker pröva en tur med bara det allra nödvändigaste och så lätt som möjligt… Kan tänka mig att dra samman med någon eller några.

Hej

Ola A.
 
Våren kommer...

Hej!

Det har faktiskt blivit en del paddlande redan i år! Is och blåst har gjort att det blivit i Stångån mellan Johannelund och Hackefors.

Just nu funderar jag på att ta en tur på östra Roxen eller nåt sånt på lördag 16/3.

Vädret ska ju enligt prognoserna bli toppen!


Mvh
/SJ
 
Hej Ola, och givetvis ni andra också!

Oj...jag har visst inte kollat av detta forum på ett tag!
Visst låter det väldigt trevligt med paddelsällskap i St Anna. Jag har mest hållit till i Stockholms södra skärgård och andra vatten. Men någon timmes biltransport är ju inget probelm. St Anna har stått på listan ett tag. Har haft allvarliga funderingar på att göra slag i saken under våren/sommaren, antingen själv, tillsammans med min sambo och/eller tillsammans med någon kamrat (ny eller gammal).
Jag är också 40 och några år. Har hyrt och paddlat en del. Slog till på en begagnad Pideraq i höstas och har följt upp det med bla. övningar och kurs inomhus under vintern. I takt med att våren kommer stiger också längtan efter att sätta paddeln i vattnet igen.
Är av helt samma uppfattning att det är upplevelsen som är viktigast och inte mängden, längden eller priset på utrustningen som är det intressanta. Närheten till naturen och möjligheten att färdas i ett tempo som gör det möjligt att även hinna se de små sakerna är fantastiskt.
Jag är intresserad av sällskap på både dagsturer och övernattningsturer i St Anna, eller andra trevliga ställen, till våren eller sommaren. Hör gärna av dig (eller er) på min e-post lennart.alfredsson@ing.se

Lennart
 
Stångån

Hejsan
En Norrköpingstjej här.
Skulle rekomendera dig till att paddla i Stångån vilket jag gjorde för två sommrar sen. Jag hade tänkt börja i Vimmerby men där var det för igenväxt så vi började i Södra vi och paddlade norrut som man kan följa stångån med kajak + en sluss. Karta kan man få från turistbyrå.
Paddlingen är lätt men det kan blåsa upp ordentligt på de större sjöarna.

Annars har jag paddlat endel i St Anna som jag tycker är underbart.

Ett litet tiips bara om du kommer förbi Harstena.
Campa inte på ön som är mittemot. Det gjorde vi och jag hade 20 (utan överdrift) fästingar på mig.
Visst räknar man med lite sånt men det var för mycket.
Hör gärna av dig om du ska till St Anna och paddla.

MVH Nina
nina@2good.nu
 
Kajakturer Linköpingstrakten

Håller med om att Stångån har väldigt trevliga paddelvatten. Hela sjösystemet längs med Kinda Kanal är både trevligt och lättillgängligt. Bara ett par mil söder om Linköping.... Bra möjligheter att sjösätta finns i småbåtshamnen vid Viggeby om man vill göra en liten dagstur.

Angående paddla i Roxen i mars - Brrrr
( Själv har jag varken utrustning eller rutin för att ge mig ut den här årstiden..... )

Men S:t Anna i sommar låter ju lite intressant..
 
Mitt resonemang är att det kan inte vara värre att trilla i vid paddling den här tiden på året än vad det är att plurra vid långfärdsskridskoåkning.

Lugnt väder, nära land och ett varmt ombyte i kajaken så känner jag mig i alla fall nöjd. Vettiga skodon och något att ha på händerna är förståss nödvändigt. Jag kör med neoproenstövlar, neoprenpogies (hand- och paddelöverdrag) samt lättillgängliga handskar.

Men visst fick jag "standardfrågan" ifrån paret som satt nere vid stranden vid Sandviks camping: Är det inte kallt? :)


Nu väntar jag bara på nästa tillfälle. Enligt vad jag hört är Göta Kanal isfri på sträckan Berg - Borensberg.

Är det någon som kan bekräfta detta?

Hör av er om ni vill haka på!


Mvh
/SJ
 
Göta Kanal

Jag tror säkert att det är isfritt. Men Ljungsbro - Berg är dåligt med vatten. Det går kanske att paddla, men man måste ner i "geggan" för att sjösätta. ( Men förhoppningsvis fylls det på snart. )
Borensberg-Ljungsbro däremot är nog helt OK.....


Lycka till!
 
Hej på er!

Hör gärna av er om det blir någon paddel-tur.
Har jag tid så hänger jag gärna med ut.
Har köpt en ny kajak för säsongen.
Jag bor i Linköping och har bil.

//Håkan
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.