turer i Östergötland

nybörjare i östergötland

Tjena

Jag är en ganska ny vandrare som behöver tips och råd ! Älskar naturen men har i princip inte vandrat något alls.
Jag bor i östergötland och undrar vart är bästa lederna, är det något jag ska tänka på!
Nu i vår dagarna satsar jag nog mest på dagsturer.

Något jag behöver tänka på eller är det någon som vill ha sällskap ?
 
Re: nybörjare i östergötland

jonaslink; sa:
Tjena

Jag är en ganska ny vandrare som behöver tips och råd ! Älskar naturen men har i princip inte vandrat något alls.
Jag bor i östergötland och undrar vart är bästa lederna, är det något jag ska tänka på!
Nu i vår dagarna satsar jag nog mest på dagsturer.

Något jag behöver tänka på eller är det någon som vill ha sällskap ?

Du bor vad jag kan se i Vreta Kloster. Därifrån finns ju ett otal
utflyktsmål, t ex sjön Skiren nära Stjärnorp,
Stjärnorpsravinen (som bör besökas flera olika årstider),
Bjäsäter, Tokgölen (en bit vidare från Bjäsäter);
ännu en bit vidare (cykel anbefalls) har du sjöar
som Axsjön och Hampgölen; Rådslaleden, Hallsjön
(som har eldstad och vindskydd).
Ett av mina vanligaste utflyktsmål är Rörstorp
(med telemast som säkert orienteringsmärke)
http://www.huthyfs.com/linkgal/pages/link006.html
även om det är lite väl mycket avverkning där
just nu.

En utmaning är att försöka ta sig runt gölen.
Oömma kläder och stadiga skor.

I Vreta Kloster finns en vad jag förstår livaktig hembygdsförening som säkert kan tipsa mer.
De ger ut kartor över flera områden i närheten.
Åtm. en har jag köpt på badplatsen i Sandvik.
 
Re: nybörjare i östergötland

jonaslink; sa:
Tjena

Jag är en ganska ny vandrare som behöver tips och råd ! Älskar naturen men har i princip inte vandrat något alls.
Jag bor i östergötland och undrar vart är bästa lederna, är det något jag ska tänka på!
Nu i vår dagarna satsar jag nog mest på dagsturer.

Något jag behöver tänka på eller är det någon som vill ha sällskap ?

Har precis vandrat fyra dagar på Östgötaleden, (kolla tråden:3 dagars vandring). Du kan ju starta i Pinnarp eller Kisa och gå runt Nedre Föllingen, det kan du nog fixa på en dag... Karta 1-5 som täcker Östgötaleden kring Omberg- Malexander- Österbymo- Kisa- Horn... kostar 60kr.

/Thomas
 
Jag köpte Östgötaledskartorna förra året, två av dom... Dessvärre blev det inte mycket vandrat då!

Tack för alla bra tips, uppe i Stjärnorpsskogarna låter väldigt intressant.. gillar naturen där uppe, har åkt mycket med bilen på grusvägarna men aldrig vandrat där.

Förrutom hembyggdsföreningen och badet i sandvik finns det något annat bra ställe o köpa kartor på ?

Är gröna, blå kartan tillräcklig ?
 
Vatten på Östgötaleden

Som jag skrev i ett tidigare inlägg gick jag sträckan Boxholm-Kråkeryd nu i påsk. Min ambition är att skriva en resention men hinner inte just nu...:(

Vid Boxholms OK:s klubbstuga finns en vattenkran utanpå huvudbyggnaden. Även vid hembygdgården i Trehörna finns en kran utomhus på toaletthuset. Toan var dock låst då vi passerade, leden går rakt över hembygdsgårdens område.

I sjöarna Lången och Gransjön togs vatten till matlagning och kaffe. Långens vatten var nästan helt klart medan Gransjön har brunfärgat vatten, men det är inte grumligt. Det luktade lite "mossigt" när det kokade men gav ingen konstig smak åt maten.

Det går säkert att ta vatten i flera av sjöarna som passeras. Jag brukar titta på kartan hur det ser ut runt omkring, bebyggelse, jordbruksmark etc, varifrån tillflödena kommer innan jag tar vatten. Hittills har jag klarat mej utan att bli sjuk ;)

För övrigt är denna del av Östgötaleden väldigt trevlig att vandra, vacker natur och en del kulturminnen. Rekommenderas!

Hälsn. BM
 
Underbart. Jag har en gång fått tipset att se till höjden och sjöarna här ligger på 150-170 meters höjd.

Ser nu också att leden går nästan ända fram till
Ödeshög, så det naturliga blir att gå dit
och ta Swebus hem.

Misstänker att Omberg passar bättre på en helgtur.
 
jonaslink; sa:
Jag köpte Östgötaledskartorna förra året, två av dom... Dessvärre blev det inte mycket vandrat då!

Tack för alla bra tips, uppe i Stjärnorpsskogarna låter väldigt intressant.. gillar naturen där uppe, har åkt mycket med bilen på grusvägarna men aldrig vandrat där.

Förrutom hembyggdsföreningen och badet i sandvik finns det något annat bra ställe o köpa kartor på ?

Är gröna, blå kartan tillräcklig ?


Förmodligen. Hembygdsföreningen,
http://www.hembygd.se/index.asp?DocID=9209
har gett ut två kartor, Bjänleden, i Bjäsäter
och Rådslaleden runt Hallsjön, och den "karta" jag
har består till större delen av beskrivningar
av diverse kulturminnesmärken, kolmilor, o.d.,
men till ren orientering måste gröna kartan räcka.
Inte så säkert att man vill följa lederna slaviskt.
Bjänleden har jag gått, det är en fråga om timmar.

Norr om Roxen har jag fått tips om en fin sjö,
Hälen. OK Denseln har gjort en karta, Gettorp,
men jag vet inte vem som säljer den. Sportaffärer
i Linköping?

Kanske LOK, den stora orienteringsklubben i dessa
trakter.

[Ändrat av marmotta 2007-04-10 kl 22:04]
 
Re: Hälen ?

jonaslink; sa:
`Vart ligger Hälen och vart ifrån cyklade du ?

Från Ryd i Linköping. Från Vreta Kloster följer man
stora vägen mot Stjärnorp och förbi, vidare förbi Sandvik och Bonnorp. Där är en stor och fin väga som tar av norrut och senare svänger åt väst. Man åker förbi Gettorp
och strax efter vägen markerad Axsjö 2 (jag tror det var 2) är en liten privat väg som leder upp mot sjön.
Där gäller det att vara uppmärksam så att man inte missar
avfarten. Det finns månfa andra mindre sjöar
i närheten, värda besök.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.