turer i Östergötland

Det här är en fråga som kom bort i plattvandringsforumet.

Vill göra övningsturer i april och maj, testa utrustning,
vänja mig vid packning. I september gick jag Östgötaleden
från Bjärka-Säby till Ulrika. Lärde mig en del om vattenbekymmer, filtrering och annat.

Två turer föresvävar mig. En vore att ta ta tåg och buss till Ulrika och fortsätta, åtm. till Boxholm, kanske vidare mot Omberg. Nån som känner till dessa sträckor?
Famförallt är dett vattentillgången som intresserar
mig eftersom jag vill bära så lite som möjligt.
Jag vill t ex bivackera (helst i tält, värsta fall vindskydd) nära källor. Andra erfarenheter av dessa sträckor också välkomna.

Alternativ eller komplement: Sörmlands/Östgötaleden
i Kolmårdstrakten, Stavsjö kan vara lämplig utgångspunkt.
Förslag? Erfarenheter?
 
Till vänster vi Sätravallen

Jag har inte gått Ulrika - Boxholm , men jag tycker naturen från sätravallen ner mot Åtvid är fin, man kan ju sedan fortsätta ner mot kusten och Valdermarsvik. Jättefint. Vad gäller vatten så går det nog att dricka ur de flesta sjöar och vattendrag i östergötland, är man tveksam kan man ju koka det.

/Niklas
 
Kolmårdsskogen!

Det finns hur mycket som helst att utforka i skogarna norr om Norrköping.
Östgötaleden ger dig bra infallsvinklar - den är markerad på grönsaksbladet och det ett särtryck fanns tidigare på turistbyrån.

Vattnet är drickbart efter kokning.

Uffe
 
Re: Till vänster vi Sätravallen

n_zackrisson; sa:
Jag har inte gått Ulrika - Boxholm , men jag tycker naturen från sätravallen ner mot Åtvid är fin, man kan ju sedan fortsätta ner mot kusten och Valdermarsvik. Jättefint. Vad gäller vatten så går det nog att dricka ur de flesta sjöar och vattendrag i östergötland, är man tveksam kan man ju koka det.

/Niklas
Tack, jag noterar även denna variant. Passerar Mormorsgruvan har jag för mig?

Jag renar vatten med ett keramiskt filter om det kniper.
Men huvudfrågan är att jag inte vill bära så mycket.
På ett läger kan jag göra av med säkert fyra liter.
Källa nära lägret alltså väsentligt.
 
opphem - sätravallen

Jag gick Opphem - Sätravallen för två veckor sedan. Det var ganska gott om vindfällen över leden. Fullt möjligt att passera men lite obekvämt med tung packning kan jag tänka mig.

Är det bättre längre norr ut?

Sörmlandsleden från Stavsjö är trevlig norr ut mot Katrineholm. Både Krokek och Katrineholm kan man nå med tåget.

/Peter
 
Re: opphem - sätravallen

pete_d; sa:
Jag gick Opphem - Sätravallen för två veckor sedan. Det var ganska gott om vindfällen över leden. Fullt möjligt att passera men lite obekvämt med tung packning kan jag tänka mig.

Är det bättre längre norr ut?

Sörmlandsleden från Stavsjö är trevlig norr ut mot Katrineholm. Både Krokek och Katrineholm kan man nå med tåget.

/Peter

Om du med längre norrut menar den direkta fortsättningen så passerar den Säby Västerskog, som var småkämpig att gå genom i september. Vad jag vet så låter man
fallna träd vara i fred i det reservatet så en rimlig
gissning är att det är ännu kämpigare efter ännu en storm. Mellan Bjärka-Säby och Linköping bör vara lättare, men det kanske inte är så mycket att se
där. Kan iaf tipsa om att man hittar intressantare varianter väster
om själva leden mellan Vidingsjö och det gamla militärområdet.
 
Re: Kolmårdsskogen!

Schneeberger; sa:
Det finns hur mycket som helst att utforka i skogarna norr om Norrköping.
Östgötaleden ger dig bra infallsvinklar - den är markerad på grönsaksbladet och det ett särtryck fanns tidigare på turistbyrån.

Vattnet är drickbart efter kokning.

Uffe

Jag tror du (och andra) missade poängen i min förfrågan.
Jag är inte så intresserad av tips som Kolmården
i största allmänhet. Jag är specifikt intresserad av
trakter och ledavsnitt med mycket vatten
utmed vägen (friska kallkällor)
och många möjligheter att spontantälta
nära vatten. Att man kan koka vatten (vilket jag
f ö inte gör, jag filtrerar) är inte så mycket värt
om det inte finns vatten i närheten. Jag är
inte så intresserad av turer som tvingar mig att bära
flera liter vatten, eller tvingar mig till
ingående planering.

Blir det någon tur i Östergötland nu så blir
det sannolikt Ulrika-Boxholm, som till stor del går utmed Sommen. Är jag inte less på låglandsvandring då,
kanske jag köper mer mat i Boxholm och går vidare till
Omberg.

I ett annat forum beskrev någon ett lovande område
i Hälsingland så det kan bli att jag åker dit istället.
 
Vatten längs Östgötaleden.

Hej Marnotta!

Jag kommer från Ödeshög och har gått delar av sträckan du funderar på. Om du börjar lite tidigare vid Trollegater finns där en kallkälla en bit in i skogen på andra sidan parkeringen. Riktigt fint vatten! När vi gick tog vi vatten ur de sjöar vi passerade och kokade/använde puritabs. Längs sträckan upp mot Boxholm är vattnet i Sommen fint. I Trehörna fanns en öppen toalett vid hembygdsgården (och ev. vattenkran på kyrkogården mittemot). Mellan Trehörna och Ödeshög finns ett vinskydd och utedass vid Gransjön (gammal torpgrund). Sjön är lite jolmig, men filtrerat och med puritabs ok. Fortsatt mot Storeryd passerar du finns Ödeshögs Ullspinneri där du också borde kunna fylla på vatten. En dagsetapp till och du är framme vid Kråkeryd och Vättern. I princip ska vattnet gå att dricka direkt, men kanske bäst att koka det för att vara på den säkra sidan. Vägen upp mot Omberg längs Vättern är kanonfin!

God tur! Mvh Rickard

PS. Om du börjar ännu tidigare ca. 6 km söder om Trollegater, straxt efter och till höger om "Tjärnen" på kartan, en gammal husgrund med tre stora Bigarå-träd i trägården. 3km därefter, mellan leden och l. Krågedal finns också en källa med pump några meter in i skogen.

DS.
 
marmotta; sa:
till Boxholm, kanske vidare mot Omberg. Nån som känner till dessa sträckor?
Famförallt är dett vattentillgången som intresserar

Jag har precis kommit hem från vandring från Boxholm till Kråkeryd ocg använt vattnet i ett par av sjöarna. Återkommer med utförligare beskrivning av ledstäckan lite senare!

Hälsn BM
 
Re: Vatten längs Östgötaleden.

Staaf; sa:
Hej Marnotta!



God tur! Mvh Rickard

PS. Om du börjar ännu tidigare ca. 6 km söder om Trollegater, straxt efter och till höger om "Tjärnen" på kartan, en gammal husgrund med tre stora Bigarå-träd i trägården. 3km därefter, mellan leden och l. Krågedal finns också en källa med pump några meter in i skogen.

DS.

Tack! Sträckan Rimforsa-Ulrika känner jag redan;
med Svensbo och Öna som givna höjdpunkter (skogen
efter Öna är dessutom som skog ska vara), så
startpuntken blir Ulrika (buss från Vikingstad).

Verkar alltså som att Sommen ska ge mig vad jag behöver fram till Boxholm.

Jag föredrar micropur för puritabs - vill minnas
att det blir en rätt påträngande klorsmak av de senare.
Micropur verkar inom en halvtimme, vill jag minnas.
Tror dock mitt keramiska filter är överlägset, speciellt vid sandstrand eller om det finns mycket flytande växtdelar.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.