Tur/telispjäxa?

Hejsan!
Går i tankarna på köpa tur-utrustning.
Vill ha tips på vad man ska köpa för typ av pjäxa.
Har åkt en del på läderpjäxor men jag har aldrig provat plast. Jag vill ha en pjäxa som är hyfsad att köra telissvängar med, men även är bekväm att åka på längden. Har sett att Scarpa gör en mängd olika pjäxor, men är inte dom mera för "ren" telemarksåkning??
Kort sagt vad ska man tänka på, finns den ultimata tur/telispjäxan?
Tacksam för svar

Med vänlig hälsning

Mats

T3 vs. T4

Jag har gamla (bruna) modellen av scarpa T3 och den funkar förträffligt på "expeditionsturer" (om nu 16 d i Sarek kan klassas som det). Varmt och fint hela tiden med bra utförsegenskaper på toppturerna och tillräckligt "lätta" för att gå på platten.

Den nya T4:an tror jag är väldigt lik gamla T3:an eftersom T3:an blev uppgraderad, tyngre och styvare, för två år sedan. Jag har inte sett T4:an själv så det är bara spekulation om dess egenskaper.

Urban.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Jag har själv kört med "nya" T3 på tur och tyckte det funkat perfa för mig. Inga längre extremturer, bara en veckotur under fina omständigheter. Dock inga problem. Jag vet att andra däremot inte alls tycker om den. Detta finns att läsa om här på utsidan. Tror det finns i alla fall tre trådar till som behandlar just detta men pga seg uppkoppling orkar jag inte leta åt dig nu. Årets modell av T3 ska förändras ytterligare har jag hört, ska bli lite vridstyvare ocg få mer diagonal böj vid tårna typ......något åt det hållet. Jag pratade på Naturkompaniet med en som tror jag sett nya T4an live och han var inte imponerad. Han verkade se det som en sämre lågprisvariant av gamla T3. Jag tycker dock den ser spännande ut men ser inget skäl för att byta ut mina T3or. Skälen till att jag valde T3 var att de är varmare än vanlig turskor och att de har löstagbar innersko som är smidig att ta med i sovsäcken. Hur de är för utförsåkning kan jag väl egentligen inte säga då jag åkt mycket lite telis men visst är det stor skillad mot läderpjäxorna jag har (svartlöga).

/andreas

T4 kommer...

Scrapa skall visst släppa en ny lägre känga än T3 som visst heter t4....kanske funkar bra till ditt användningsområde,, jag har inte sett eller provat den men kanske värt en testomgång...
Själv kör jag med en halvplast halv läder känga från Crispi. funkar bra

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips