Tur/telemark till kite

Hej!
Jag är ganska grön vad det gäller skidåkning. Mina erfarenheter innefattar mestadels kortare turer med Tegsnässkidor i fjällmiljö.

Nu är jag sugen på att ta detta ett steg till. Jag letar efter ett par skidor som funkar till mycket.

1. Det ska funka bra att kita med dessa. Inga långa expeditioner utan kortare turer, kanske med övernattning.

2. Om vinden dör vill jag kunna ta mig fram hyfsat ändå. Viss stigning skulle vara trevligt också, kanske med hjälp av hudar.

3. Utförsåkning utan kite kan också bli aktuellt.

4. Student som jag är hittar jag helst begagnat. Ett kit för ca 3000kr hade suttit fint!

Finns det en skida för mig? Jag är såklart beredd att kompromissa.
Kostar skidan mer men det är DEN jag ska ha så tipsa ändå!

/ Love

Kite har jag noll erfarenhet av men jag köpte ett par begagnade äldre "raka" telemarkskidor mycket billigt i skiduthyrningen på Romme alpin. På fötterna har jag lättaste "riktiga" telemarkspjäxor, ett par T4 som inte heller säljs längre. Detta åker jag i backe med. T4:eek:rna har jag också haft på långtur med tung ryggsäck och turskidor. Jag tror att båda dessa kombinationer kan passa. Telemarkskidorna är förstås lite svåra att få fästvallan att stanna kvar på. Du får hoppas på vinden eller stighudarna.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
ps: Det var några år sedan jag köpte skidorna så åk inte till Romme och vänta dig att det ska finnas fler till salu just där!

Kite har jag noll erfarenhet av men jag köpte ett par begagnade äldre "raka" telemarkskidor mycket billigt i skiduthyrningen på Romme alpin. På fötterna har jag lättaste "riktiga" telemarkspjäxor, ett par T4 som inte heller säljs längre. Detta åker jag i backe med. T4:eek:rna har jag också haft på långtur med tung ryggsäck och turskidor. Jag tror att båda dessa kombinationer kan passa. Telemarkskidorna är förstås lite svåra att få fästvallan att stanna kvar på. Du får hoppas på vinden eller stighudarna.

Tack för svaret. Det är helt klart ett alternativ.
Pjäxor och bindningar har jag noll koll på. Tips på sådant är också intressant. Jag har tittat lite på pjäxor och bindningar till turskidor, och de ser lite veka ut för de påfrestningar de kan utsättas för under en kitesession.

Simon Jaktlund

som skriver här på Utsidan bör kunna ge bra råd.

Sök upp honom i någon tråd och maila honom.

Thure

Jag har samma telmarksbindning på både tur och telemarkskidor. ("Chili" eller nåt.... Poppis för tio år sedan.) För mig är de tillräckligt stadiga i backen och tillräckligt smidiga på tur. Nu när alla ska ha breda carvingskidor finns det säkert mycket av den sorten begagnat, om det är vad du vill ha.

kite-forumet

som skriver här på Utsidan bör kunna ge bra råd.

Sök upp honom i någon tråd och maila honom.

Thure

och postar du i kite-forumet istälelt får du säkert svar av honom - han delar gärna med sig av sin gedigna kunskap.

/Patrik, som gått grundkurs kite med Simon som lärare

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips