Tur och toppturskida i ett..

Det beror väl lite på vad du menar med turskida och topptursskida. Med riktigt lätt randoné-utrustning kan du utan vidare dra en pulka genom Sarek och samtidigt passa på att åka toppturer på bergen omkring (med pulkan nere i dalen såklart). Men det är ju inte kul att glida omkring med sånt på dagstur på lederna runt Grövelsjön. Vad är det du tänkt göra och när behöver du kombinationen?
 
Tänker mig kunna köra leder... men under turen kunna sätta bazecamp för att dra på en topptur. Tanken är att undvika två par sjuder och istället om så behövs lägga mer på ett par som funkar på bägge. Tex drar jag längs Kungsleden och tar avstickare till toppar så vore det önskvärt med stabilitet ner,men flexibilitet på flack och uppför. Pulkdragning på flack och möjligen enklare rygga för topp Tur. Hoppas det förtydligar min tanke.
 
Beror rätt mkt på vem som åker också. Jag skulle välja mina Fischer E109 med fiskfjällsbelag och läderpjäxor till BC-bindningar och korta fällar för uppförsåkningen om området är Kungsleden.

Bredare skidor och plastpjäxor är förstås ett alternativ.

Thure
 
Ok, men idén är att inte känna några hinder vad man nu än företar sig. Att kunna spänna fast hälen känns tex stabilare än alternativet. Men tack för tipset. Då du nämner bredare och plastpjäxa, kan du ge något exempel?
 
Jag är telisåkare. Jag har ett par olika varanter äldre halvbreda Scotty Bob med 7 tm utlösningsbindning och relativt låga och lätta Garmontpjäxor och alternativet NTN på ett par bredare Salomonskidor med Scarpapjäxor.

Thure
 
Dom grejerna Thure nämner är Telemarksutrustning, kan du inte åka Telemark så är det bättre att köra randoné. Någon form av Tech-bindning och en lätt pjäxa. Prylgalningar älskar sånt och köper ofta nytt, så det brukar finnas mycket bra begagnat på t.ex Freerider.se. Det ska vara dom lätta grejorna, inget "funkar bra i pisten"".

Om du bara ska upp på nån enstaka topp och kolla utsikten, gå en vecka på Kungsleden och sen gå upp på Kebnekaise sista dan och nöjer dig med att komma ner, inte åka ner med stil och välja spännade linjer, skulle jag välja turskidor, dvs typ kraftiga längdskidor. Nån sorts vallafritt, antingen gamla sorten med fjäll, som Fisher Crown eller något system med skin.
 
Hej
Kul tråd,
Jag har idag ett par åsnes kanske med bc bindning och skins.
Den tycker jag fungerar bra som turskidor men topptid & att åka snyggt nedför funkar inte.
Idag är min randonne utrustning (scarpa mastrale pjäxor) toktung så den går bort i turskidor tänket.
Tidigare åkte jag en massa Telemark men Scarpapjäxor i plast är otympliga för turåkandet

Så den är en svår kombo
 
Ett alternativ är att sätta en tech tådel på ett par klassiska turskidor och sen ha ett par topptursskidor på pulkan färdig med stighudar på så när det är uppför byter du snabbt skida bara. Samma pjäxa till båda skidorna alltså.
 
Jag tror det finns ett stort bias mot traditionella turskidor på detta forum. Med det sagt skulle jag definitivt föreslå någon kombination med tech-bindningar och smala randonnée-skidor. Jag har själv åkt kortare leder i fjällen, typ Jämtlandstriangeln, med (inte så viktoptimerat) randonnéekit med 86 mm i midjan och lätta pjäxor. Inga problem att hänga med de andra i gruppen som hade klassiska turskidor, men mycket roligare när vi gjorde toppturer.

De komponenter som är aktuella är pjäxor, bindningar och skidor. Att välja tech-prylar ger fördelar på alla plan tycker jag. Vad gäller pjäxor finns det gott om lätta tech-pjäxor (sikta på runt kilot eller under) som dessutom har fördelen att ha en löstagbar innersko. Det innebär att du kan ta ut innerskon för att torka eller hålla varm i sovsäcken under natten. Dessa pjäxor kan du dessutom utan problem använda med stegjärn.

Tech-bindningarna är lättare, säkrare, robustare och lättare att laga om något felar.

Det stora valet kommer när man ska välja skida. Ska du gå mycket på platten finns det faktiskt randonnée-skidor med fiskfjäll, t. ex. dessa. De hanterar ospårat bättre och kan göra en brant nedfart till något njutningsfullt istället för en läskig strapats.
 
Absolut finns det många koncept som funkar. Bara det är roligt så är det rätt.

Kostnaden och att man köper "grisen i säcken" är ett aber. Tar flera turer innan jag kommer underfund med om en specifik kombination är funkis eller inte.

Köpa och sälja begagnat är ett sätt att hålla nere priset per mil.
Finns det uthyrning av randonéutrustning med techbingningar och lätta pjäxor i Sverige?

Jag skulle personligen vara intresserad av att testa NTN/techbindningen Meido tillsammans med mina Scarpa telemark innan jag köper men vet inte hur jag skall få till det. Där finns också möjligheten att köpa till en hälbindning för avancerad och brant åkning.

Att pjäxorna sitter bra på fötterna och inte orsakar skav är kanske den allra viktigaste detaljen vid långturer!

Thure
 
Tack för svaren. Hade gärna sett någon kommit med konkreta förslag med skida+bindning+sko som borde eller snarare klarar av kombinationen. Ser att det är en djungel!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
mcr108s Tur/skate crossover Turskidåkning 8
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Isläget för Er som planerar en tur Turskidåkning 1
Jackiie Tur i slutet av december, långt norrut? Turskidåkning 5
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
Eric1 Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen Turskidåkning 14
Vandrare På-platten-tur med Dynafit? Turskidåkning 0
lenpau Lämplig 3-5 dagars tält tur i januari? Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
wulf79a Tur i Rogen mellandagarna! Turskidåkning 4
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
ewallquist på tur kring Åre Turskidåkning 0
TomasF På tur nära Leksand Turskidåkning 1
kajakperra Fin tur Uddevalla Turskidåkning 2
guhj Gå på tur på randonée-utrustning, för jobbigt? Turskidåkning 7
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
Läraren Telisbindning med tur- och utlösningsfunktion Turskidåkning 3
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
mindful huvudbeklädnad för tur i fjällen Turskidåkning 20
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
SneakySneaky 2 dagars tur börjar i Stockholm Turskidåkning 1
mo9jan På tur med Randoutrustning? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
niklaz Tur- och telemarksutrustning i ett? Turskidåkning 15
Charlotte_LL Tur i Skäckerfjällen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...