Tur i slutet av december, långt norrut?

Hej!
Är sugen på en tur så långt norrut som möjligt (gärna polarnatt, men Sverige verkar vara liiite för långt söderut med sin topp).
Jag har tidigare fyra år i rad, en vecka vardera, i Grövelsjön vecka 9. Jag har gått både överlevnad och fem dagar ensamtur, samt massor av andra äventyr. Vi bli två denna gång, så jag är inte rädd för att vi ska sakna kunskaper för att hålla oss säkra i t.ex. Kraftigt väder (25.8 m/s uppmätt) eller liknande.
Går det att gå på tur runt t.ex. Björkliden, eller är det mest farligt och kallt? Har ni någon annan plats i norra Norge eller Sverige, där det går åtminstone sporadiska förbindelser runt vecka 51-1 ungefär? Vi är anpassningsbara, och polarnatt samt norrsken är målet, därav sökandet efter en vettig plats långt norrut. Leder är ett plus.
All input är välkommen!
//Jackiie
 
Jag är ute mycket den tiden och det är jättefint om man har tur att det är klart ,men dagarna är korta. I praktiken är det dager från kl 10-13. Att färdas är inte helt lätt den tiden då de flesta leder till fjälls är helt ospårade. Jag antar att du går på skidor.

Jag skulle föreslå Abisko som bas och det går att åka skidor från tex Björkliden till Låkta. Snöförhållandena är såklart avgörande för hur kul det blir. Det kan vara så att snön inte bär så bra vilket gör utflykterna tunga. Oftast finns lite botten då det är vindpinat kalfjäll. Det fina med området är att man behöver inte ta sig långt från vägen för att vara i äventyret. 1000m höjdskillnad går att hitta.

Abisko Korsavgge är åxå en ide men jag skulle vara lite försiktig med vattendragen även om isen brukar vara runt 30-40 cm tjock på många fjällsjöar vid den tiden. Torneträsk ska ni dock undvika helt. Mycket snö på tunna isar kan göra att man blir blöt med allt vad det innebär. Sikta på turer utan så mycket vattendrag ivägen

Att gå på skidor från Katterjokk upp på Riksgränsfjället via Norddalen är en jättefin tur eller soldalen. Det finns hur mycket som helst egentligen.

Jag har träffat turister i Kebnedalen första dagarna i Januari men jag vet inte vem som arrangerade där. Nikka och Kebne är annars tomt på folk och även skidspår, tror du ska glömma det området denna gång. Ja det är väl ungefär hur jag tänker spontant på frågeställningen
 
Jag tänker själv att gå mellan DNT stugorna vid Tromsø när det är som mörkast. De ligger nära stan men har riktigt fin fjäll, det finns fyra stugor och alla ligger med 5-10km avstånd till varandra och ner till bilvägen.

Trollvassbu, Blåkollkoia, Nonsbu och Skarvassbu heter de.
Var där nyss och det är redan höst på riktigt där och första snön föll lite högre upp.
 
Finns det några bra cirkelleder, eller andra sätt att kunna hyra fjällpulka och lämna tillbaka den vid turens slut?

Annars låter era tips fina! Någon uppskattning på antalet kilometer per dag? Det går självklart saktare efter mörkrets inbrott, men med GPS-navigering fungerar det hyfsat även vid sämre sikt. Stjärnklara nätter har jag personligen upplevt att det inte går så sakta alls.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
koaladaniel Tur i slutet av mars Turskidåkning 0
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
mcr108s Tur/skate crossover Turskidåkning 8
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
tsd Tur och toppturskida i ett.. Turskidåkning 16
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Isläget för Er som planerar en tur Turskidåkning 1
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
Eric1 Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen Turskidåkning 14
Vandrare På-platten-tur med Dynafit? Turskidåkning 0
lenpau Lämplig 3-5 dagars tält tur i januari? Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
wulf79a Tur i Rogen mellandagarna! Turskidåkning 4
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
ewallquist på tur kring Åre Turskidåkning 0
TomasF På tur nära Leksand Turskidåkning 1
kajakperra Fin tur Uddevalla Turskidåkning 2
guhj Gå på tur på randonée-utrustning, för jobbigt? Turskidåkning 7
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
Läraren Telisbindning med tur- och utlösningsfunktion Turskidåkning 3
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
mindful huvudbeklädnad för tur i fjällen Turskidåkning 20
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
SneakySneaky 2 dagars tur börjar i Stockholm Turskidåkning 1
mo9jan På tur med Randoutrustning? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
niklaz Tur- och telemarksutrustning i ett? Turskidåkning 15

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.