huvudbeklädnad för tur i fjällen

Hej!

Jag är nyfiken vad ni som är vana turåkare i fjällen brukar ha på huvudet. Framförallt är jag nyfiken på vad man behöver när det är ordentligt kallt och börjar blåsa.

När jag åker här i Stockholm har jag en tunn liten mössa, men funderar på att komplementera med nånting. Jag kan kan komma på tre varianter: en tjockare vanlig mössa, rånarluva (balaclava) eller pälsmössa a la ryska militären (usjanka).

Tacksam för svar!
 
vindtät

Hej!

Jag är nyfiken vad ni som är vana turåkare i fjällen brukar ha på huvudet. Framförallt är jag nyfiken på vad man behöver när det är ordentligt kallt och börjar blåsa.

När jag åker här i Stockholm har jag en tunn liten mössa, men funderar på att komplementera med nånting. Jag kan kan komma på tre varianter: en tjockare vanlig mössa, rånarluva (balaclava) eller pälsmössa a la ryska militären (usjanka).

Tacksam för svar!

Jag är inte den mest rutinera turaren men jag gillar min vindtäta keps med öronlappar. Kallt - ner med öronlappar och på med goggles. Varmare av med goggles, vik upp öronlapparna eller ta av mössan.
Men vindtät skulle jag inte gärna göra avkall på. VIll man ha svalka är det bättre att ta av den helt eller delvis.

Har man goggles och luva på jackan tycker jag inte rånarluva ska behövas.
 
Det finns ju massor av olika sätt, jag är inte jättevan vid turskidåkning (har främst inte varit ute i så mkt dåligt väder). Men jag cyklar desto mer och det är nog jämförbart.

Jag gillar buffen, en tunn yllebuff som jag brukar komplettera med en tunn i polyester runt halsen och upp runt ansiktet, ungefär som en rånarluva. Yllebuffen är så lång att den går att vika som en tunn mössa om man hellre vill ha det. Över den blir det en vanlig tjockmössa, vid rast och ev dåligt väder. Min tjockmössa är stickad av ett ganska tunt garn och ännu tunnare stickor och sen ihop valkad, dvs tät (funkar fint att åka skoter i den, iaf när det inte är jättekallt).

Jag hade gärna använt rånarluva om det inte vore att det blir så mkt imma på glasögonen. Jag tycker att det ger mkt bättre sikt än luvan på jackan, luvan tycker jag skymmer väldigt mkt i sidled, bland andra nackdelar jag ser hos den.

Funderar på att testa en sån där mössa Patrik pratar om, de verkar bra.
 
brukar ha en lättfodrad vindtät keps med öronlappar, som den tango beskriver (ITAB T&P Windbreaker cap), och ha med en syntet-buff eller två. Men just itabs keps tycker jag "går upp" för mycket vid tinningen, mellan skärmen och öronlappen.

Har en stickad mössa med vintätt fleecefoder runt nedre halvan (öronen) som är mysig också...
 

avslutad210712

Gäst
Vindtät luva för det mesta.

Öronlappsmössa (en sån där som man kan fälla ner runt kinderna) fodrad med kaninskinn när det är lite kallare.

Har en balaclava som jag aldrig använt. Har man en bra huva som skyddar mot vind så klarar man sig långt med luva och öronlappsmössa.
 
Jag använder sedan 20 år en skärmmössa i fleece som inte är vindtät. När det blåser fäller jag upp huvan på anoraken. Har alltid fungerat för mig som är varm av mig.
 
Olles brocha/yllebasker fyller ungefär samma behov.
Cap med öronlappar, dito fodrad med pann och nackskydd dessutom.
Buff, balcava samt slutligen skinnmössa med kaninskinn. Allt förstärkt med jackans huva vb.
I tropikerna gillar jag stråhatt.....Vidbrättad ylle och bomullshatt har fungerat bra vid jakter i sydliga nejder.
Min bättre hälft hävdar att cykelkepsen inte får förglömmas. Den har så liten skärm att den funkar bra vid segling och paddling med.

Huvudbodnad är inte bestämd utan anpassas till sysselsättning samt klimatet.
 
Huvudbonad

Hej!

Använder i tjänsten en mössa från Taiga, den är Windstopperfodrad på sidorna vilket gör att den släpper ut lite värme uppåt och går att använda vid måttlig aktivitet.

Har precis införskaffat en Buff protection ,som är förlängd med Windstopperfoder, som jag skall använda vid alpin skidåkning.
 
Det beror på...

Är det vindstilla, sol och vårvarmt har jag en vanlig keps. Med stigande kyla så använder jag en eller flera av yllemössa, balaklava och luva samt naturligtvis goggles. Gärna goggles som tillverkas för glasögonbärare, de ventilerar bäst för mig. Ibland kan det vara skönt att växla huvudbonad. Men klädsel beror på som sagt. Viktigast för mig (även för huvudet) är att vara varm, vindskyddad och undvika att bli svettig eftersom svett kyler rejält.
Har inte testat buff med vindskydd, låter praktiskt.
 
Balaclava i ylle. Den värmer skönt när man drar ner den, kan även täcka näsan när det blåser som värst. Blir det varmt kan man vika upp den och då är den som en vanlig mössa. Väldigt flexibel huvudbonad i kombination med en väl tilltagen huva på jackan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Solstigen Tips på enkel tur nära Göteborg? Turskidåkning 2
mcr108s Tur/skate crossover Turskidåkning 8
kmsellin På tur aldrig sur - söker sällskap igenom Sarek Turskidåkning 1
vandrafjäll Mer tips än tur, Sarek 2022 Turskidåkning 11
Ralphandersson Kort tur längs vinterled från Bydalsfjällen? Turskidåkning 2
kmsellin Förslag på upplägg på tur genom Sarek i slutet av mars Turskidåkning 18
Linneagk Tur för ca 4 dagar, härjedalen, dalarna, jämtland? Turskidåkning 11
tsd Tur och toppturskida i ett.. Turskidåkning 16
Gråbuse Tur vid Malingsbo-Kloten - Testa vintertältning Turskidåkning 3
nagge Förslag på tur 2-3 dagar Turskidåkning 6
Herr A Tips på ny tur i vinter Turskidåkning 9
Kogoyo Lofoten över dagen - vad/var göra? Turskidåkning 5
bjrn Tur med pulka: greppvalla och stighudar Turskidåkning 12
marja Tur muddus vinter vart har ni åkt Turskidåkning 2
szvinto Tips på tur i södra Norge/Sverige Turskidåkning 5
vandrafjäll Vintern närmar sig, någon som ska ut på tur ? Turskidåkning 8
simpe Vad ska jag satsa på för typ av skidor (tur + nedför)? Turskidåkning 12
TRK Tur till Stendalsstugan Turskidåkning 1
Isläget för Er som planerar en tur Turskidåkning 1
Jackiie Tur i slutet av december, långt norrut? Turskidåkning 5
vandrafjäll Önskar tips på 8-10 dagars tur i februari Turskidåkning 6
tango Var köpa Gipron tur-trugor? Turskidåkning 2
Jmhe Tips på 3-4 dagars tur Turskidåkning 0
magnus.janson_hp.com Tips på tur i Kebnekaisefjällen Turskidåkning 0
Kricko B Tur i Tyskland/Italien eller ?? Turskidåkning 1
Pertre Tips/hjälp för tur Abisko - Unna Allakasstugorna - Hunddalshytte - Beisfjord Turskidåkning 5
camlun Söker tips på tur Turskidåkning 24
T0ker Tur och retur Abisko Turskidåkning 1
Eric1 Jul Nyårs tur 2013-2014 Jämtlandsfjällen Turskidåkning 14
Vandrare På-platten-tur med Dynafit? Turskidåkning 0
lenpau Lämplig 3-5 dagars tält tur i januari? Turskidåkning 0
sofiah Tips önskas! Tur/längdskidor i närheten av E20 mellan Gbg och Laxå? Turskidåkning 2
wulf79a Tur i Rogen mellandagarna! Turskidåkning 4
Viter Tur i Norge 4 dagar Turskidåkning 7
ewallquist på tur kring Åre Turskidåkning 0
TomasF På tur nära Leksand Turskidåkning 1
kajakperra Fin tur Uddevalla Turskidåkning 2
guhj Gå på tur på randonée-utrustning, för jobbigt? Turskidåkning 7
SchäferÅsa Skidor för fjäll och tur Turskidåkning 2
MartinR Sammanställning av bindningar för tur/expedition Turskidåkning 7
Läraren Telisbindning med tur- och utlösningsfunktion Turskidåkning 3
BeatriceK Tur och utrustningstips för skiddagar i Abisko Turskidåkning 0
Feldhusen Förslag på 3-dagars tur inom 2h från Stockholm önskas Turskidåkning 1
SneakySneaky 2 dagars tur börjar i Stockholm Turskidåkning 1
mo9jan På tur med Randoutrustning? Turskidåkning 1
oberg_niklas Vad välja, vecka 13 eller 17, för tur runt Keb Turskidåkning 1
crall.scout Tur/telis -pjäxor och skidor? Turskidåkning 3
KarlK86 Byte från telemark offpist till allround tur/topptur...hjälp :) Turskidåkning 3
niklaz Tur- och telemarksutrustning i ett? Turskidåkning 15
Charlotte_LL Tur i Skäckerfjällen Turskidåkning 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.