Tur från Ritsem på Gränsleden och till Narvikfjellene

Jag tänkte på den här turen och ville gärna höra om någon kan dela med sig sina erfarenheter.

Hur tuff är terrängen? Ligger snön mer eller mindre permanent på vissa delar av leden? Är de norska stugor i bra skick?

Grenseleden Ritsem - Røysvatn (NO) - Pauro (NO) - Sitashyttene (NO) - Skoaddejavrihytta (NO) - Gautelishytta (NO)- Hukejaurestugorna - Sitasjaurestugorna - Ritsem

40 km - Ritsem - Røysvatn
25 km Røysvatn - Pauro
20 km Pauro - Sitashyttene
18 km Sitashyttene - Skoaddejavri
16 km Skoaddejavri - Gautelis
15 km Gautelis - Hukejaure
18 km Hukejaure - Sitasjaure
20 km Sitasjaure - Ritsem
 
Har tyvärr ingen erfarenhet av den sträckningen du planerar (annat än att jag utgick från Ritsem på förra årets vandring genom Padjelanta och Sarek) men tänkte tipsa om norska fjellforum. Då största delen av vandringen går på norska sidan så kanske det finns någon norsk som vandrat där. Lycka till!
 
Tack, jag känner till forumet och även etappbeskrivningarna på DNT och ut.no.
Jag var mest nyfiken på en svensk perspektiv. Vandringar utan möjlighet att köpa mat eller äta på en fjällstation och som sträcker sig över flera dagar defineras i Norge oftast som "svært krevende". Och så finns det turer med åtta 2000m toppar i Rondane som beskrivs som kosetur.

Så de tänker lite annorlunda än jag. En tur är inte krävande bara för att jag behöver bära mycket mat och ta med ett tält. Och en tur med branta, utsatta toppbestigningar är inte lätt bara för att jag kan sova i samma säng varje natt och får tre rätters på kvällarna.
 
Hej,
Jag gick augisti 2012 sträckan, dock startade jag i Katterat och gick neråt. Jag passerade inte Gautelis, vandrade istället direkt till Skoaddajarvi. Det finns en berättelse om den vandring med några bilder, tror den heter Nordkalottleden etapp 3 från Katterat till Ritsem via Gränseleden.
Om du har fler frågor så hör gärna av dig.
Mvh Veni
 
Det vadet behöver man inte vada om man kommer från Ritsem och går Grenseleden till Roysvatn eller tvärtom som TS ska vandra.
Mvh Veni
 
Hej Sara
Jag gick turen framme till Gautelis ifjol. Tyvärr har jag inte lyckat att läga upp mina bilder från vandringen till nu.
Terrängen bedömer jag (!) inte som tufft, mellan Røysvatn och Pauro kan det ibland vara svårt att hitta märkningen, men även om man tappar den hittar man stigen igen efter en stund ;)
Där finns en fel på den tryckta Fjällkartan mellan Røysvatn och Pauro, men om du kollar här är den korrekt.
Sen är stigningen från grusvägen upp mot Skoaddejaure liten tuffare, men om det inte är för blöt är den helt OK.
De norska stugar är väldigt fin och in bra skick.
Finns där en anledning att du vill sluta in Ritsem igen? Jag känner inte stigen mellan Hukejaure och Ritsem från sommarvandringar, men alla berättelser var lite tråktig - fyrhjulingsspår och grusväg - jag skulle fortsätta norrut till Caihnavagge (min favoritplats i området) och vidare mot Katterat eller Abisko.
Jag var mest nyfiken på en svensk perspektiv.
Jag kan ju inte skriva en svensk perspektiv, men jag hoppas en schweizisk perspektiv hjälper också. ;)
Om du har mer frågor skall jag försöka att svåra på den.

Henning
 
Hej Henning,
jag vet inte vad du menar med vad som var fel på kartan men på din karta som du hänvisar till som rätt finns ett fel. Den lilla prismastugan vid Baugevatnet ligger på andra sidan av bron lite upphöjd. Det har egentligen ingen betydelse men ville bara upplysa om det.
Mvh Veni
 
Hej Veni
Nej kartan är korrekt även där nu. ;)
Den stuga du menar blev tagen av en lavin i 2014.
https://www.ut.no/hytte/3.1508/
Den nya hytta liger på andra sidan. Jag var därinne för at ätta lunch i augusti, den är väldigt fint.
Två bilder finns här https://s3-eu-west-1.amazonaws.com/.../9908634f328f5996fad93541b9a4bf8c1abb8898.pdf på sidan 7.
Den fel jag menade var söder om Pauro, där gick leden över en bro öster om sjö 718. Men där fanns visst ingen bro och det är inte mögligt att vada där. Jag vet inte hur den fel kom till, min egen äldra kartan var korrekt men jag träffade flera vandrare med nya kartan som gick fel där. Märkningen är ju verkligen dålig där...

Henning
 
Tack Henning för upplysningen, hade ingen aning om att prismastugan försvann... Jag använde kartan Rádejebálges Grenseleden mellom Tysfjord og Gällivare och på den kartan var sträckningen som på din. Ja, just denna etappen från Pauro till Roysvatn var dåligt markerat och huvudet fick vara med. Jag minns att jag skrev det i hytteboken när jag sov över på Roysvatn stugan.
Mvh Veni
 
Jag tänkte på den här turen och ville gärna höra om någon kan dela med sig sina erfarenheter.

Hur tuff är terrängen? Ligger snön mer eller mindre permanent på vissa delar av leden? Är de norska stugor i bra skick?

Grenseleden Ritsem - Røysvatn (NO) - Pauro (NO) - Sitashyttene (NO) - Skoaddejavrihytta (NO) - Gautelishytta (NO)- Hukejaurestugorna - Sitasjaurestugorna - Ritsem

40 km - Ritsem - Røysvatn
25 km Røysvatn - Pauro
20 km Pauro - Sitashyttene
18 km Sitashyttene - Skoaddejavri
16 km Skoaddejavri - Gautelis
15 km Gautelis - Hukejaure
18 km Hukejaure - Sitasjaure
20 km Sitasjaure - Ritsem

Vi har nu (juli/augusti 2017) vandrat det mesta av sträckan du frågar efter. År 2017 har varit ett extremt år, då snösmältningen enligt lokalbefolkningen är 4-5 veckor sen. Vår vandring som startade den 26 juli, kanske är mer representativ för hur det är i början av juli ett normalt år.

Sträckan Gautelis till Røysvatn är en del av Nordkalottleden. Denna led skapades genom sammanslagning av flera existerande leder. Undantag är just Gautelis till Røysvatn som drivs av Narvik og Omegn Turistforening (NOT). Som jag förstått historien, så ville NOT vara en del av Nordkalottleden där Hellemobotn skulle vara slutpunkt (eller början). Nordkalottleden skulle gå in via Cunojávrihytta (befintlig) via Cáihnavággihytta (ny), Gautelis (befintlig), Skoaddejávre (ny), Sitashytta (befintlig), Paurohytta (ny), Røysvatn (ny) och ytterligare en hytta. Förutom att bygga nya hytter skulle leder dras och broar byggas. Ett jätteprojekt för en liten förening med ungefär 1000 medlemmar, där allt arbete utförs på kvällar, helger och semestrar.

När du vandrar NOT ledsystem ska du tänka på detta. Detta görs av frivilliga krafter på sin fritid. Det svenska ledsystemet sköts på arbetstid.

Men NOT nådde aldrig ända fram, energin tog slut. Detta märks vid vandring söderut. Fram till Paurohytta är leden tydligt märkt. Efter Pauro ligger rösena glesare, och de är omålade. Sträckan Røysvatn till Hellemobotn blev aldrig klar. Sträckan har rösats av en annan DNT förening, men det saknas broar och minst en hytta. Gästboken i Røysvatn innehåller en hel del vittnesmål från vandrare som fått genomföra mycket svåra vad på sträckan Vaisaluokta till Røysvatn. Jag kan hålla med de som skrivit att denna sträcka inte skulle markeras på en karta, eftersom den ju inte är klar. Nu finns dock Gränsleden byggd, vilket gör det möjligt att vandra tryggt från Ritsem upp till Røysvatn. Kanske borde Nordkalottleden flyttas hit?

Vi ordnade transport till Västra ändan på Gränsleden. Härifrån upp till Røysvatn är det oproblematiskt. Tydlig märkning och stig. Några oproblematiska vad. Det finns en skyllt där Nordkalottleden och Gränsleden möts. Därifrån är det alltså rösen utan färg och en otydligt trampad stig. Du ser inte hyttan förrän du är framme.

Røysvatnhyttan är i mycket gott skick. Det är få som nyttjar hyttan, förmodligen kommer du att vara ensam här. När vi var där låg isen och det var mycket snö.

Från Røysvatn till Pauro är det 28 km (enligt min GPS), eller 37 km (mer om detta senare). Vandringen går först längs Svartijavrre i en relativt trång dal. Leden följer höjdkurvan. Dalen ser steril ut, men vi såg bl.a. järvspår och strömstarar som häckade.

Nere vid Skuogejavrre är det en bro över Svartijåhkås huvudfåra. Det är ett vad fram till bron som kan vara lurigt i högvatten. Härifrån följer lättvandrade rishedar längs Skuogejavrre fram till Marggojåhkå. Vid snösmältning är det mycket vatten i denna jokk. Vi vadade där den är som bredast.

Därifrån fortsatt lätt vandring till Kåbtåjaure. Här når leden Noajdetjåhkkå som rundas på skrå. Ursprungligen hade NOT tänkt sig en bro vid Bovrojavris utlopp i Kåbtåjaure. Boskapsskötarna som nyttjar området för bete, motsatte sig dock detta. Därför går leden djupt in i dalen kring Bovrojavri, en dal som får ta emot mycket snö och som tinar fram sent.

Det var i stort sätt helt snötäckt inne i dalen och isen på sjöarna låg när vi gick där i månadsskiftet juli, augusti.

Skråvandringen runt Noajdetjåhkkå har en del jobbiga partier. Det är först ganska blött. Sedan en hel del blockterräng. Detta avslutas efter passage av Rr 252 med en sträcka på några hundra meter där fjället stupar brant ner i sjön. Det är brant på gränsen till luftigt. Vi passerade denna del på snö. Det vill jag inte göra en gång till.

I utloppet från Noaidejavri till sjö 718 finns en bro. För att få broarna att överleva all den snö och isbildning som denna dal drar på sig, använder NOT så lite material som möjligt. Bron är rejält svajig och det finns inget att hålla sig i (som är helt). Bron är dock säker att använda. Ta ett steg i sänder och vänta till den slutar svänga så går allt bra. Därifrån följer en fin vandring bort till roddleden. I klart väder får du sikt västerut mot kantiga fjäll ute vid kusten.

Roddleden är 40 meter lång i ett sund som delar Bovrojavri i två delar. Det ska ligga en båt på var sida av sundet. Det finns enbart en åra till varje båt, så du får kajaka över. Och eftersom det ska ligga en båt på varje sida, ska detta upprepas tre gånger. Båtarna ligger uppe på land.
De är tunga att släpa upp och ner. Och aluminiumbåten läcker ganska mycket. Vi var två, vilket gjorde det lättare. Och båda båtarna låg på södra sidan, vilket gjorde det lätt för oss. Men om du kommer hit och båda båtarna ligger på motsatta sidan, eller något annat hindrar överfart, så återstår att gå runt hela sjön. Det är cirka 9 km extra vandring, vilket gör etappen hela 37 km lång.

Väl över återstår en kort vandring, och ett vad, till Paurohytta. Hyttan är i fint skick. Den är mer använd än Røysvatn. Det går att gå till Pauro från Sørfjorden, som har båtförbindelse några gånger i veckan. Jag vill minnas att det finns elektrisk belysning (solpaneler) i Pauro.

Från Pauro till Sitas är det 23 km. Paurofjellet rundas och du går in i Roanasdalen. Leden har nu färgmarkering och är relativt enkel att följa. I utloppet från Baugevatnet finns en bro och vid denna ett låst rastskydd (DNT nyckel). Det går att övernatta i detta rastskydd (2 bäddar) som är som en hytta i miniatyr. Därifrån går leden längs med sjön några km för att sedan stiga uppför till ett pass mellan Filtinden och Baugefjellet. Från det att leden böjde av runt Noajdetjåhkkå till stigningen upp i detta pass, vandrade vi i stort sätt hela tiden på snö. Efter passet blev det betydligt mindre med snö. Uppe i passet mötte vi en person, den enda person vi mötte ute på fjället före Hukejaure. I stugorna var vi dock inte ensamma mer än i Røysvatn.

På andra sidan väntar en brant nedförsbacke till Sitasjaure och en anläggningsväg som tar dig till Sitashyttan. Dessa hyttor är mer slitna än de tidigare, och har fler besökare och få sängplatser.

Från Sitas forsätter leden 20 km till Skoaddejavrihytta. Etappen inleds med vandring på väg 12 km, innan du klättrar upp i bergen igen.

Passagen upp är brant och det är klippblock att klättra på. Det är dock inget svårt. Väl uppe väntar en lätt vandring bort till hyttan.

Skoaddejavrihytta är i fint skick. Det kan vara en del beläggning på hyttan, eftersom det är bra fiske i sjön. Det är enligt uppgift möjligt att gå härifrån direkt till Hukejaurestugan via Meahccerapma och Hoavrejavri.

Från Skoaddejavrihytta till Gautelis är det 18 km. Leden stiger först upp till 1120 möh innan den sluttar utför ner till Gautelisvatnet. Här är det återigen väg en kort bit innan du når en bro. Vid lågvatten slipper du gå över bron, som är lång och rejält svajig. Någon km senare når du Caihnavagges mynning och passage av fyra jokkar, som kan vara tidskrävande att passera när det är mycket vatten. Därefter går det upp ett tag, slutligen ser du hyttorna vid sjön.

Gautelishyttorna är rejält slitna när detta skrivs. Härifrån går att gå vidare mot Caihnavaggehyttan och vidare mot Unna Allakas (där det finns proviant att köpa) eller Katterat station.

Från Gautelis väntar en 17 km lätt vandring till Hukejaure. Vid bron på norska sidan kan det vid högvatten vara vad på var sida av bron. Leden fortsätter mot Rr 259A. Eller rättare sagt, leden på karten gör det. NOT verkar dock rösat ner mot Rr 259 (Ivarsten) som kan vara en möjlig väg vid lågvatten. Du bör dock sikta mot Rr 259A där NOT lämnar över till det svenska statliga ledsystemet. Färgmarkeringen går från rött till oranget.

Efter ett antal km på lättvandrad svensk led når du ett ledskilje där det står att det är 2 km kvar till Hukejaure. Det är 2 km i jobbig terräng.

Hukejaurestugan är i fint skick. Det är få besökare på sommaren. Med lite tur kan du avnjuta sång från svartnäbbad islom. Tyvärr finns inte proviant att köpa i stugan. Det skulle annars varit välkommet. Hukejaure är en knutpunkt. Härifrån kan du fortsätta Nordkalottleden till Sälka och vidare till Abisko. Eller så går du till Singi via den vackra Neasketvaggi och vidare till Keb eller söderut till Vakkotavare. Denna gång gick vi den sistnämnda sträckan, men har gått till Ritsem via Sitasjaure tidigare.

Hukejaure till Sitasjaure är cirka 20 km. Leden blir allt mer lättvandrad och du går över böljande gräshedar med Akka som riktmärke. Vandringen slutar med en brant backe ner till Sitasjaurestugan.

Från Sitasjaurestugan till Ritsem är det ca 22 hårdpackad grusväg som sliter hårt på fötterna. Kanske kan då låna en cykel för att göra etappen lite lättare.

Sammanfattningsvis är detta är vandring i storslagen natur. Det är mestadels lättvandrat. Men du behöver ha vana av att vada och söka vadställen. Du kommer att vara ensam, det kan vara nog så utmanade att möta svårigheter med vetskapen att det är långt till hjälp om något går fel. Du behöver ha vana att gå orösat och finns väg själv, eftersom leden bitvis är svårfunnen. Och du behöver förmodligen vandra över en hel del snöfält. Även ett normalt år.

mvh Jan-Erik
 
Skråvandringen runt Noajdetjåhkkå har en del jobbiga partier. Det är först ganska blött. Sedan en hel del blockterräng. Detta avslutas efter passage av Rr 252 med en sträcka på några hundra meter där fjället stupar brant ner i sjön. Det är brant på gränsen till luftigt. Vi passerade denna del på snö. Det vill jag inte göra en gång till.

Hej,
Jag vandrade 2012 men från andra hållet och jag känner inte igen ovan beskrivningen. Gick vi samma led?
Om jag skulle vilja vandra hela den sträckan du beskriver av Nordkalottleden och jag läser din berättelse skulle jag inte våga vandra ensam där. Jag upplevde den inte som så svår som du beskriver. Visst var sträckan mellan Pauro och Roysvatn dåligt markerat men inte så mycket värre än på andra ställen av Nordkalottleden.
Vidare tycker jag tvärtom angående tydligheten av markeringen. På norska sidan syns markeringen betydligt bättre. Det beror mest på att i Sverige använder man sig av en orange färg som blekna efter ett tag bort, detta blir ett problem i tät vegetation. De röda prickarna syns ofta från långt håll. Nordkalottleden går på den svenska sidan från Roysvatn till Vaisaluokta. Och där är markeringen väldigt bristfällig ofta bara ett stenröse överhuvudtaget.
Samma har jag upplevt i Arjeplogsfjällen, gick vilse innan och en bit efter Mavrajaure. Det var en fröjd att komma till norska gränsen, upptrampat stig och de röda prickarna syntes från långt håll.
Det är ju extra anmärkningsvärt om det är så som du skriver att i Norge är det ett frivilligt jobb och i Sverige får man betalt för att sköta om markeringen och annat underhåll.
Men jag håller med dig att sträckan är fantastiskt fin och omväxlande.
Mvh Veni
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wotan88 Reseplanering: Sarek-tur sep-okt Fjällvandring 16
553344 Frågor om Sarek- och padjelanta-tur med bla Álátjåhkkå Fjällvandring 7
hsp Vandrings hastighet och tur planering Fjällvandring 18
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
Charlotte J Bunnerfjällen nästa vecka - val av tur Fjällvandring 2
Lindamariaerika Förlänga tur mellan enafors och ramundberget. Gå via gåsen eller annat? Fjällvandring 7
Lappen69 Tvådagars tur från Abisko(?) efter midsommar Fjällvandring 2
Christoffer_123 Synpunkter önskas på tidig tur t/r Kvikkjokk Fjällvandring 14
Slitvargen Silvervägen 3-4 dagar. Frågor om tur i Arjeplogsfjällen Fjällvandring 4
intelligence Val av sovsäck till padjelanta-tur mot slutet av augusti Fjällvandring 4
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
Axe Muddus . Hjälp att välja tur för en tältnatt med barn. Fjällvandring 8
utesälen Kort tur runt Abisko Fjällvandring 9
Christoffer_123 Förslag på 4-dgrs tur Laponia? Fjällvandring 2
andy69 Behöver tur-råd SÖ om Staika! Fjällvandring 17
Martinnn Erbjuda guidad tur Nikkaluokta-kebnekaise Fjällvandring 3
klqrq Förslag på tur? Fjällvandring 3
mkruse Sarek - tur och utrustningshjälp önskas Fjällvandring 52
Varnbrink Förslag på Tur i Norge tors-sön? Fjällvandring 6
Erik.erik Tips på tur i Sarek i slutet av augusti Fjällvandring 7
danielm71 Tur Suorva Fjällvandring 34
tildap Tips på tur i Bergen Norge Fjällvandring 1
Gunnar81 Tur i Padjelanta och Sarek Fjällvandring 7
saraabeiramar Rådgivning för tur igenom Skandinavien Fjällvandring 4
Vajja Tips på 4dagars tur runt Abisko/Björkliden Fjällvandring 9
danisko Bild från din senaste tur Fjällvandring 265
Zaine Behöver tips på tur :) Fjällvandring 2
Gunnar81 Bilder från en liten tur i Jämtlandsfjällen Fjällvandring 1
Viktorsodd Varierad ca 6 dagars tur i Norge (september) Fjällvandring 7
ludde0719 Tips på kort tur i Jotunheimen! Fjällvandring 4
TittiFaber Tips på tur Sarek Fjällvandring 3
Måns S Tips på tur för nybörjare Fjällvandring 7
nicko_ Hur ofta vaxar ni kängorna ute på tur? Fjällvandring 8
Avarage Förslag på 3-4 dagars tur Abisko Fjällvandring 9
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
Vortexstar69 Tur Katterjåkk - Nikkaluokta Fjällvandring 4
Isensevens 3-4 dagars tur Sarek etc. Fjällvandring 8
seasteel Förslag på tur runt Funäs? Fjällvandring 10
Helosun Vilken nice-to-have utrustning följer med er på tur? Fjällvandring 31
AJogefors 4-5dagars tur inklusive dagstur upp Galdhöpiggen. Tips? Fjällvandring 10
Bifrostpersson Tips på tur sommar 2016 Fjällvandring 8
jaberg TIPS! Tur på 5-7 dagar, gärna med tågförbindelse Fjällvandring 3
kmyrefelt Jotunheimen "mellankort" tur Fjällvandring 1
Lajjan Tips angående tur genom storådörren & lill-lunndörren Fjällvandring 6
skia tur och retur Hemavan Fjällvandring 2
gowalkabout 7-10 dagars tur- var? Fjällvandring 7
Smultronfagre Tips på kortare Islands-tur Fjällvandring 0
Zaine Behöver Tips på tur! Kebnekaise som mål, ca. 7 dagar. Fjällvandring 17
Drömmaren Funderar på tur längs Kaitumjåkka Fjällvandring 1
pajaro På tur genom Børgefjell nasjonalpark!? Fjällvandring 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.