Tuorpon-vargen märkt

j_stellan; sa:
avslutad210712; sa:
Eftersom man i de flesta fall av tjuvjakt på rovdjur i norrbotten misstänker samerna för att vara skyldiga så tycker jag att man tagit ett väldigt bra grepp för att försvåra för dem att veta var vargen håller till.

"Den har fått en sändare på sig som gör att samebyar och naturbevakare kan hålla koll på var den är."

Borde man inte kunna märka alla jägare i de områden där det finns varg? Om en varg blir skjuten är det bara att kolla upp vilka jägare som var i närheten när det hände och kolla dessa lite bättre.

/Stellan

tror int de är så smart.. de kostar nog en hel del. och om man märker jägarna som är i närheten så är de bara för någon "omärkt" jägare att skjuta...
 

avslutad210712

Gäst
Toni_v_89; sa:
j_stellan; sa:
avslutad210712; sa:
Eftersom man i de flesta fall av tjuvjakt på rovdjur i norrbotten misstänker samerna för att vara skyldiga så tycker jag att man tagit ett väldigt bra grepp för att försvåra för dem att veta var vargen håller till.

"Den har fått en sändare på sig som gör att samebyar och naturbevakare kan hålla koll på var den är."

Borde man inte kunna märka alla jägare i de områden där det finns varg? Om en varg blir skjuten är det bara att kolla upp vilka jägare som var i närheten när det hände och kolla dessa lite bättre.

/Stellan

tror int de är så smart.. de kostar nog en hel del. och om man märker jägarna som är i närheten så är de bara för någon "omärkt" jägare att skjuta...

Nu har "jägarna" varit i farten igen...

http://www.nsd.se/telegram.aspx?artid=48064&type=tgr
 
Enligt DNA-analysen av den varg ( en ung hanne )som märktes för två veckor sedan i södra delen av Jokkmokks kommun har vargen med stor sannolikhet ett sydskandinaviskt ursprung. Det är alltså inte den så kallade Pessinkivargen eller en varg österifrån.

DNA-analysen visar också att det i vargens genuppsättning saknas ett visst element, något som enligt forskargruppen som utför analysen tyder på en relativt nylig mutation. Vilken betydelse mutationen har för vargen är oklart.

Länsstyrelsen fortsätter arbetet med att pejla vargen som rört sig söderut från märkningsplatsen. Det meddelar Länsstyrelsen i ett pressmeddelande.
 
Att en enstaka vild inavlad muterad byracka kan väcka så stort intresse och motivera så stor resursförbrukning från samhället förblir obegripligt för mig. Ska vargen ställas på tillväxt och bli vår nästa statsminister?

Om varg vore utrotningshotad hade jag kunnat förstå intresset. Har faktiskt viss förståelse för att Kina bestraffar jakt på pandor med döden.
 
mellpat; sa:
Att en enstaka vild inavlad muterad byracka kan väcka så stort intresse och motivera så stor resursförbrukning från samhället förblir obegripligt för mig. Ska vargen ställas på tillväxt och bli vår nästa statsminister?

Om varg vore utrotningshotad hade jag kunnat förstå intresset. Har faktiskt viss förståelse för att Kina bestraffar jakt på pandor med döden.

Jag håller med dig, det läggs ned alldeles för mycket resurser på denna varg. Om man istället bara planterade in ett 50-tal vargar från Finland/Ryssland så skulle vi inte ha några problem medd inavel längre. Man har krånglat på samma sätt med myskoxarna i Härjedalen, när man väl har bestämt sig för att en art hör hemma här så vore det mycket lättare att plantera in myskoxar från Norge eller Grönland (där de jagas) istället för att hålla på och krångla med ett enskillt djurparksdjur.
 
mellpat; sa:
Att en enstaka vild inavlad muterad byracka kan väcka så stort intresse och motivera så stor resursförbrukning från samhället förblir obegripligt för mig.

Om man läser pressmeddelandet från Länsstyrelsen i Norrbottens län blir orsakerna till "intresset" och de insatser som görs i ärendet begripliga. Skulle inte det räcka finns telefonnummer till kontaktpersoner på Lst som kan informera mera.
J
[Ändrat av Jonas.O 2007-01-29 kl 12:54]
 
"Möjligheterna för den svenska varg¬stammen att överleva bygger på att vargar österifrån ska kunna nå den mellan¬svenska vargpopulationen och tillföra nytt genetiskt material." Så skriver en sann bryåkrat. Tänk er att skrivbordnissar sitter och admininstrerar den svenska vargstammen. Det här är fan inte sant!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.